OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker Projekt ERTMS Projektledare Entreprenad till Trafikverket.
Detta är ett konsultuppdrag. Du kommer vara anställd av Centio Consulting Group AB och arbeta som konsult.
Tjänsten är på heltid.
Uppdraget innebär ett nära samarbete med kunden vilket ställer stora krav på flexibilitet och samarbetsförmåga.
Uppdraget
Uppdraget innefattar Projektledning för Entreprenad av Nässjö, Hallsberg samt Bjärka-Säby. Detta innebär entreprenad av många parallella driftplatser, både förberedande mellansteg och direkt till ERTMS. Uppdraget kan även omfattas av flera olika entreprenadkontrakt.
Projektlektledarens arbetsuppgifter kan innefatta att, men är inte begränsade till:
Ansvara för att leda och rapportera entreprenader enligt Trafikverkets processer.
Ansvara för att upprätthålla standardiserat arbetssätt inom och mellan team.
Rapportera och analysera prognos/utfall månadsvis med utgångspunkt i framtagen produktionsplan.
Förmedla förslag på organisationsutveckling och redovisa totalt bemaningsbehov för teamet tertialvis.
Rapportera larm, hot och möjligheter i trafikljusrapportering varannan vecka.
Koordinera och lyfta centrala frågor från respektive team till andra aktörer vars verk-samhet sträcker sig över flera styrområden.
Rapportera topp-risker för respektive styrområde tertialvis.
Delta på ekonomimöten inom Entreprenad månadsvis.
Kontrollattest av fakturor.
Bidra till erfarenhetsåterföring och förbättringsförslag inför kommande upphand-lingar och entreprenader.
Arbeta enligt standardiserade arbetssätt och bidra till utveckling av dessa.
Arbeta enligt Trafikverkets rutiner för dokumenthantering i Projektportalen (PP).
Delta på projekt-och erfarenhetsåterföringsmöten och entreprenaddagar.
Bidra till informationsspridning inom ERTMS Entreprenadfunktionen.
Tillsammans med projektorganisationen och centrala stödresurser initiera, bereda och ansvara för genomförande och uppföljning av projektet med avseende på tid, kostnad, innehåll, kvalitet, säkerhet, arbetsmiljö och miljö.
Tillse att erforderliga operativa möten hålls. Exempel på detta är, projektmöten, bygg-möten, ekonomimöten, startmöten, kontraktsmöten och teknikmöten.
Kommunicera med berörd omgivning vid behov enligt överenskommen kommunikat-ionsplan
Samordna med andra verksamheter som kan påverka eller påverkas av projektet.
Följa upp att entreprenadarbetena genomförs enligt plan.
Vara delaktig i att ta fram förfrågningsunderlag, medverka vid värderingar av anbud och att vid projektavslut överlämna anläggningen till förvaltning.
Kunna ta fram utbildningar samt hålla/leda utbildningar vid behov för så väl entrepre-nörer och externa intressenter.
Projektledaren kommer att ha en eller flera byggledare och projektingenjörer till sin hjälp för utförandet av delar av ovanstående arbetsuppgifter.
Stationeringsort för resurskonsulten är Nässjö fram till sista december 2025. Från 1 januari 2026 är uppdraget placerat i Hallsberg och/eller Linköping
Krav (OBS, obligatoriska)
a. Kunna uttrycka sig väl på svenska språket i både tal och skrift.
b. B-körkort.
c. Minst 3 års arbetserfarenhet som projektledare inom det aktuella teknikområdet (Projektledare Allmän järnväg). Arbetserfarenheten ska ej vara äldre än 10 år.
d. Kännedom om lagar och förordningar samt standarder och föreskrifter inom aktuellt område.
e. Aktuell behörighet Skydds- och säkerhetsledning för arbetet inom spårområde
BASÄSKYDD). - konsulten ansvarar för samt bekostar repetitionsutbildningar under kontaktstiden.
f. Minst 10 års arbetserfarenhet av BEST som projektledare/projektchef i beställarorga-nisation eller som arbetschef hos järnvägsentreprenör, alternativt annan funktion som beställaren betraktar som likvärdig, i uppdrag överstigande 100 mnkr. Erfarenheten ska huvudsakligen vara förvärvad under den senaste 15-årsperioden.
g. Grundläggande kunskaper i relevanta standardavtal, främst AB, ABT, ABK, samt ad-ministrativa föreskrifter AMA samt mät- och ersättningsregler MER.
h. Goda språkkunskaper i engelska.
i. Goda kunskaper om arbete i Microsoft Officepaketets programvaror främst Word, Excel, Project, PowerPoint och Outlook. Kunskapen ska vara förvärvad genom praktiskt arbete i dessa programvaror.
j. Ha genomgått utbildning för att kunna fungera som Beställarens byggarbetsmiljö-samordnare och BAS-U
k. God kännedom om Trafikverkets process och hantering för att söka tider i spår.
l. Minst 2 års arbetserfarenhet som SoS ledare.
Meriterande
Minst 3 års erfarenhet av att som projektledare/projektchef eller delpro-jektledare ha arbetat i uppdrag som inneburit styrning och ledning av entreprenadarbeten inom ERTMS. Erfarenheten ska vara från de senaste 5 åren.
Minst 2 års erfarenhet att arbetat som handledare på daglig basis åt pro-jektingenjörer i järnvägsprojekt. Erfarenheten ska vara från de 5 senaste åren.
Minst 2 års arbetserfarenhet som SoS planerare, genomför planering åt SoS ledare.
Om oss
Centios övergripande mål är att vara ett konsultbolag som erbjuder smarta och hållbara lösningar som utvecklar samhället på ett positivt sätt.
Våra medarbetare erbjuds villkor som är anpassade för individen. Det innebär att arbetstider, arbetsomfattning, arbetsplats och kompetensutveckling så långt som möjligt anpassas utifrån medarbetarens behov.
Bland våra medarbetare hittar du engagerad personer som brinner för samhällsutveckling. Vi jobbar i små grupper där du kan bidra med dina erfarenheter samtidigt som du får ta del av andras kunskap och erfarenhet.
För oss är det viktigt med välmående och att hitta en sund balans mellan arbete och fritid. Därför har vi en nollvision mot stress och sätter trivsel och hälsa främst.
Läs gärna mer om oss på centio.se.
Vänligen skicka ditt CV på svenska.
Vi ser fram emot din ansökan!