Projektadministratör

Arbetsbeskrivning

MSB utvecklar, tillsammans med andra, individens och samhällets förmåga att förebygga och hantera olyckor och kriser. Vi arbetar genom kunskapsuppbyggnad, stöd, utbildning, övning, reglering, tillsyn och eget operativt arbete i nära samverkan med kommuner, landsting, myndigheter, företag och organisationer för att uppnå ökad trygghet och säkerhet på alla samhällsnivåer – från lokalt till globalt.

Avdelningen för samordning och insats ansvarar för MSB:s operativa uppdrag.

MSB:s operativa uppdrag är att utöva delar av regeringens geografiska områdesansvar på nationell nivå i Sverige, stödja aktörer att hantera samhällsstörningar samt medverka i Sveriges internationella humanitära verksamhet och utvecklingssamarbete med egna resurser. Vår operativa verksamhet utgör knutpunkten för Sveriges samlade krishantering med ansvar att stärka den nationella beredskapen, driva den aktörsgemensamma hanteringen och vid behov stärka upp med kompetens och materiel. Vi driver fram att nödvändiga åtgärder vidtas på ett samlat sätt, där de behövs, när de behövs och i den omfattning som behövs, av samhällets ansvariga aktörer i syfte att minska konsekvenserna av en samhällsstörning. 

Enheten för insatser genomför insatser med kompetens och materiel, i och utanför Sverige, så att det höjer andra aktörers kapacitet, begränsar samhällsstörningars konsekvenser och underlättar samhällets återhämtning. Detta innefattar nationella insatser, internationellt humanitärt bistånd, minhantering, katastrofriskreducering, tidig återuppbyggnad och fredsfrämjande insatser. I genomsnitt hanterar MSB ca 60 pågående insatser i ungefär 30 länder. I enhetens uppdrag ligger att utveckla verksamheten samt ansvaret för bedömning, genomförande och uppföljning av insatser. En viktig del i insatsverksamheten är samverkan och partnerskap med uppdragsgivare och partners inom exempelvis myndigheter, kommuner, EU och FN. 

MSB kan erbjuda dig en attraktiv arbetsplats med varierande och intressanta arbetsuppgifter i en myndighet som spänner över flera politikområden och har hela världen som arbetsfält.  

Dina arbetsuppgifter
Som en del av arbetslaget för katastrofriskreducering och tidig återuppbyggnad ska du arbeta som administratör för projektet Disaster Risk Assessment and Mapping (DRAM). Projektet som är en del av EU:s s.k. Instrument for Pre-Accession Assistance (IPA) kommer att implementeras i mottagarländerna Albanien, Bosnien och Herzegovina, Makedonien, Kosovo, Montenegro, Serbien och Turkiet. De tematiska fokusområdena för projektet är Disaster loss data, Risk assessment och Risk mapping/ Electronic regional risk atlas. Projektet implementeras under ledning av MSB och i samarbete med civilskyddsmyndigheterna i Italien (DPC), Slovenien (ACPDR) och Kroatien (DUZS) samt den italienska forskningsstiftelsen CIMA Foundation. Projekttiden är tre år och finansieras av European Civil Protection and Humanitarian Aid Operations (ECHO) under Europeiska kommissionen.  

Som projektadministratör kommer du vara delaktig i planering, genomförande och uppföljning av projektet och jobba nära projektdirektören samt projektekonomen. Du kommer att administrera tids- och kostnadsunderlag samt sköta praktisk planering kring aktiviteter, t.ex. bokning av lokaler, resor och hotell. Du kommer även vara behjälplig kring att föra mötesanteckningar vid behov samt förbereda skriftliga underlag. Som projektadministratör för IPA DRAM kommer du ha en samordnande funktion och ha löpande kontakt med våra samarbetspartners i Europa, precis som gentemot MSB:s interna funktioner. Utrikes resor kan förekomma. 

Din kompetensprofil
Vi ser att du har tidigare erfarenhet av administrativt arbete och är en person som är ordningsam och har god samarbetsförmåga. Du kan arbeta självständigt samt har förmåga att hantera många olika arbetsuppgifter parallellt samtidigt som du upprätthåller en noggrannhet och struktur i arbetet. Vi ser också att du är serviceinriktad och har hög stresstålighet.  

Du har eftergymnasial utbildning med samhällsvetenskaplig eller ekonomisk inriktning, eller annan inriktning som arbetsgivaren bedömer relevant, eller erforderlig arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren finner likvärdig. Du uttrycker dig mycket väl i tal och skrift i svenska samt i det engelska språket då arbetsspråket för konsortiet och projektet är engelska. Vi ser även att du har mycket goda datakunskaper, speciellt i Word och Excel, samt att du har erfarenhet av att arbeta med IT-system inom t ex. ekonomi och administration. Erfarenhet av offentlig förvaltning är meriterande. Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper. 

Vill du anta ett uppdrag som ger goda meriter för framtiden? Vill du arbeta inom en händelserik och spännande myndighet? Skulle du beskriva dig själv som en noggrann och strukturerad person som trivs bra i en variationsrik roll? Då kanske du är rätt person för uppdraget!

MSB ska vara en öppen, kompetent och drivande myndighet. Vårt arbete med jämställdhet och mångfald präglas av detta och är inriktat mot att skapa en arbetsplats där skiftande erfarenheter och bakgrund tas tillvara. 

Övrigt
Stationeringsort är Karlstad. Tjänsten är en tidsbegränsad anställning på 12 månader med 50 % tjänstgöringsgrad, med möjlighet till förlängning.  

Tjänsten är inplacerad i säkerhetsklass och registerkontroll kommer att göras vilket kräver svenskt medborgarskap.  

Är du intresserad?
Kontakta enhetschef Britta Ramberg eller verksamhetsansvarig Johan Köhler. Fackliga representanter är Daniel Hjärne (ST), Anja Holmgren (SACO) samt Ann-Britt Paradis (SEKO). Samtliga nås på telefon 0771-240 240 (vxl). 

Din ansökan
ska vara inkommen till MSB senast 22 november 2016, märkt med referensnummer 2016/140. Vi ber dig söka tjänsten genom länken i denna annons.  

Det är ditt ansvar som sökande att dokumentera din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Som statlig myndighet omfattas vi av offentlighetsprincipen. Det innebär att om någon begär att få kopior på till exempel ansökningshandlingar är vi skyldiga att lämna ut dem. 

MSB har gjort medieval för denna rekrytering och undanber därför kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.

Kontaktpersoner på detta företaget

Claes-Uno Brask, Enhetschef
0771-240 240
Lars Löfkvist, Projektledare
0771-240 240

Sammanfattning

Besöksadress

651 81 Norra Klaragatan 18
None

Postadress

Fleminggatan 14
Stockholm, 11226

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024