Projektberedare till Nordiska Museet

Arbetsbeskrivning

Om Nordiska museet

Stiftelsen Nordiska museet är i dag Sveriges största kulturhistoriska museum. Samlingarna speglar landets kulturhistoria från 1500-talet till nutid. Utöver den stora museibyggnaden på Djurgården äger stiftelsen flera kulturhistoriska miljöer på skilda håll i landet: Julita gård, Tyresö slott, Svindersvik, Härkeberga kaplansgård samt Wicanderska villan på Djurgården. Stiftelsen svarar för driften och förvaltningen av dessa miljöer med totalt över 400 byggnader och vidsträckta historiska parker och landskap, oftast i samverkan med utomstående intressenter som kommuner, byalag, föreningar och privatpersoner. Stiftelsen Nordiska museets verksamhet är bred och komplex.

Din Roll

I rollen som projektberedare kommer din roll vara uppdelad i två delar. Du kommer att vara involverad i stiftelsens projektverksamhet och de projekt som stiftelsen bedriver samt stötta redovisningschefen med fokus på ekonomiadministration och dagligt bokföringsarbete.

Du kommer att få möjlighet att arbeta varierat med bland annat löpande bokföring, kontoavstämningar, indrivning av kundfordringar/fakturor samt vara behjälplig i bokslutsarbete. Vidare innefattar rollen att maximera kassaflödet och att säkra stabila inbetalningar. En naturlig del i rollen är att bidra till att skapa och bibehålla goda kundrelationer och säkerställa att arbetet sker i enlighet med lagar och policys.

Vidare stöttar du projektledare genom projektens olika faser, från start till avslut. Uppgifterna är av varierande karaktär och inledningsvis kommer stort fokus vara att kvalitetssäkra arbetet gällande budget, prognos och kalkylering i de olika projekten.

Detta är en ny roll inom stiftelsen och du kommer att rapportera till Karin som arbetar i rollen som ekonomidirektör. Utöver ovanstående uppgifter ansvarar du även för följande:

Som Projektberedare arbetar du särskilt med att:

Löpande ekonomidelen:

·      Dagligt bokföringsarbete såsom: leverantöreskontra, kundreskontra, import och bokföring av kassarapporter och kundfakturor

·      Registervård

·      Fakturering av hyror från företag och privatpersoner

·      Arkivering och rensning av bokföringsunderlag

·      Administrativa- och ekonomiuppgifter kopplat till den löpande verksamhet

Projektdelen:

·      Leda projektadministrationen med god leveranskvalitet

·      Driva och kvalitetssäkra arbetet med budget, prognos och kalkylering

·      Leda och genomföra prognosarbetet månadsvis och presentera nuläget

·      Stöd i kalkylering till projektledare inom projekt

·      Följa upp och analysera utfall inklusive nyckeltal

·      Att kontinuerligt förbättra och utveckla projektens arbetsrutiner avseende ekonomiarbete

·      Hantera efterföljande administration såsom projektavslut, aktivering, fakturering och rapportering i ekonomisystem

Din bakgrund

Du har vid det här laget yrkeserfarenhet av projekt/ekonomiarbete med inriktning mot redovisning eller ekonomiadministration. Vi ser gärna att du har arbetat i en liknande roll som projektberedare eller redovisningsassistent inom byggbranschen eller utställningsverksamheten. Vi tror att du har minst gymnasieutbildning inom ekonomi och några års erfarenhet av liknande uppgifter. Vi anser det meriterande om du har en högskoleexamen med inriktning projektplanering eller ekonomi. Du har avancerade kunskaper i Excel samt goda kunskaper i relevanta digitala system och verktyg. Slutligen kommunicerar du obehindrat på svenska och engelska i tal och skrift.

Som projektberedare har du en central roll inom organisationen och kommer att arbeta med både stora och små arbetsuppgifter beroende på projektens karaktär. Som person är du strukturerad och proaktiv och din servicenivå är hög. För att framgångsrikt axla rollen är du en van kravställare med en ödmjuk och professionell framtoning. Du är noggrann och levererar inom uppsatta deadlines, har god förmåga att prioritera även vid arbetstoppar – utan att tumma på kvalitet. Givetvis har du en god analytisk förmåga och är en van kommunikatör som trivs att samarbeta med andra.

Mer om tjänsten och rekryteringsprocessen

I den här rekryteringen samarbetar vi med Wise Professionals. Har du frågor om tjänsten eller undrar hur processen ser ut framöver är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Clara Forsberg, clara.forsberg@thepace.se.

Vi går igenom ansökningarna efter julledigheterna och tackar därför för ert tålamod. Vi tar tyvärr inte emot ansökningarna via mail, utan du söker enkelt med ditt CV eller din LinkedIn-profil på www.wise.se och du får då svara på tre korta frågor. Om du går vidare i processen kommer du inom några dagar att få genomföra två arbetspsykologiska tester. Vi vill nämligen tidigt i processen samla in så mycket fakta som möjligt för att vi ska kunna göra den bästa matchningen. Som kandidat får du göra testerna tidigt i processen eftersom vi vill säkerställa ett objektivt, fördomsfritt och rättvist urvalsarbete.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: EQonomy
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 22 december 2020
  • Ansök senast: 15 januari 2021

Besöksadress

Sveavägen 13
None

Postadress

Sveavägen 13
Stockholm, 11157

Liknande jobb


20 december 2024

18 december 2024

Ekonomi-/redovisningsassistent

Ekonomi-/redovisningsassistent

17 december 2024

Junior redovisningsekonom

11 december 2024