Projektchef Gatuenheten

Projektchef Gatuenheten

Arbetsbeskrivning

Huddinge är en växande Stockholmskommun med närhet till både stad och natur. Som medarbetare hos oss är du en viktig samhällsbyggare. Tillsammans skapar vi ett hållbart samhälle för alla som bor, besöker och arbetar i Huddinge.

Om arbetsplatsen
Miljö- och Bygglovsförvaltningens övergripande uppdrag är att ansvara för myndighetsutövningen inom bygglov, lantmäteri och miljötillsyn och ge invånarna en effektiv och rättssäker service samt att sköta driften av gator, vägar, parker och naturområden i kommunen.
Stadsmiljöavdelningens uppdrag är att väl förvalta kommunens gator, gång- och cykelvägar, broar, belysning, parker, torg, lekplatser, badplatser, allmänna platser och naturmark enligt beställaruppdrag och fastställda skötselplaner.
Inom avdelningen ansvarar man även för trafikövervakning och handläggning/bortforsling av fordon eller skrotbilar, som felaktigt finns uppställda på kommunens gatu- och tomtmark.
Inom gatuenheten ligger ansvaret för drift och underhåll av kommunens gator med tillhörande tekniska anläggningar till den kvalitetsnivå som den politiska nämnden beslutat om.


-

Arbetsuppgifter
Projektchefens roll är att tillsammans med enhetschefen och övriga medarbetare inom gatuenheten, vara drivande i underhållsarbete och utvecklingen av det kommunala gatubeståndet
Projektchefens arbete bygger på en nära samverkan med enhetschefen, avdelningschefen men även övriga funktioner inom stadsmiljöavdelningen och förvaltningen i stort.
En betydande del av Huddinge kommuns angelägenheter inom gatuområdet utförs av externa entreprenörer. Goda resultat och goda effekter förutsätter en kvalitativ och fortlöpande samverkan med dessa entreprenörer.

I Projektchefens roll ingår att vara ledare för gatuinspektörer och fältassistenter inom gatuenheten.
Följande särskilt identifierade arbetsuppgifter och arbetsområden är fördelade till projektchefen.
. Projektchefen är, under enhetschefen, ytterst ansvarig för att förverkliga uppsatta mål och ambitioner primärt inom åtaganden gällande vinterväghållning, barmarksunderhåll samt gatubeläggningsåtgärder. Uppdraget innebär att planera, leda, samordna och kontrollera pågående arbeten både på detalj- som övergripande nivå. I arbetet innefattas i relevant omfattning genomförandeplanering, upphandling, ekonomi, kontroll och kvalitet.
. Styra projekt mot uppställda mål, budget och tidplaner. Det innebär bland annat att leda och samordna projektet med representanter från andra förvaltningar, myndigheter, entreprenörer med flera.
. Företräda kommunens intressen gentemot övriga intressenter så som myndigheter och entreprenörer i genomförandefrågor
. Delta vid förhandlingar såväl med interna som med externa parter, delta i upprättande av handlingar och av erforderliga avtal
. I relevant omfattning och i samverkan med enhetschef och avdelningschef, driva utvecklingsfrågor och samordning av arbetet inom enheten, avdelningen men även mellan olika förvaltningar.
. Att utifrån ett kundperspektiv och en uppbyggd systematik svara för en god service till kommuninvånarna.


Din profil
Krav och förväntningar som ställs på enhetschef Gata finns närmare beskrivna i kommunens personalpolicy under rubriken ledarskap
Vi söker dig som har högskoleutbildning eller annan motsvarande teknisk utbildning med inriktning på väg- och trafikfrågor eller annan utbildning kombinerad med erfarenheter inom området som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du har flerårig dokumenterad arbetslivserfarenhet där verksamhetsansvar , affärsmässighet och projektledare/arbetsledare erfarenhet ingår. Du har flerårig dokumenterad erfarenhet av driftsfrågor och gatuanläggning.

Vi söker en person som vill strukturera och utveckla arbetssätt och organisation. För att lyckas är det viktigt att du har förmågan att kunna växla mellan att vara såväl operativ som strategisk. Du har ett stort intresse för att leda, utveckla och motivera.

Som person har du lätt för att utveckla och skapa goda relationer på alla nivåer, vilket är viktiga aspekter i samspelet med politiker och medborgare. Du har lätt för att uttrycka dig i både tal och skrift och är van att arbeta med digitala verksamhetsstöd.

Förmåner
För att vi ska kunna utföra vårt uppdrag är du som medarbetare i Huddinge kommun det viktigaste vi har. Därför erbjuder vi en rad förmåner för ett hållbart arbetsliv och för att underlätta din vardag. http://www.huddinge.se/formaner
Facklig kontaktperson
För facklig kontaktperson för tjänsten se http://www.huddinge.se/kontaktpersonerfack

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Huddinge kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 23 april 2020
  • Ansök senast: 15 maj 2020

Liknande jobb


Biträdande rättschef

Biträdande rättschef

18 september 2024

18 september 2024

18 september 2024

12 september 2024