OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Bli en del av världens främsta katastroforganisation
Röda Korset är världens största humanitära nätverk, med uppdrag att förhindra och lindra mänskligt lidande. Röda Korset finns i hela världen, i 192 länder, för att hjälpa människor som drabbas av kriser, konflikter och naturkatastrofer.
Den svenska organisationen har sin bas i ca 650 lokala kretsar, med stöd av 390 tjänstepersoner på centrala kontor. Vi driver verksamhet inom kris och katastrof, skyddsfrågor samt hälsa och vård. Vi ingår som en mycket aktiv medlem bland de 192 nationella föreningar som utgör den internationella Röda Kors- och Röda Halvmåne-rörelsen.
Svenska Röda Korset har förtroendet att omsätta bidrag från individer, företag och myndigheter i konkreta insatser för de mest utsatta. I ökande grad vill vi påverka och bidra till diskussionen hur vi långsiktigt stödjer samhällets och människors egen förmåga till hållbar utveckling – både i Sverige och på plats i andra länder. Vi behöver fortsätta förändra och modernisera oss, och det behöver du hjälpa oss att förverkliga.
Vikariat 13 mån
Svenska Röda Korsets verksamhet i Sverige och i världen bedrivs i projektform. Projekt som har tidsplan, budget och krav på återrapportering. Enheten Verksamhetsstyrning har till uppgift att skapa förutsättningar för bra beslutsfattande, effektiva verksamheter och en prioritering av resurser i linje med Svenska Röda Korsets långsiktiga mål. Inom enheten arbetar tre business controller, nio projektcontrollers och en enhetschef. Vi har nu en vakans som projektcontroller inom den nationella avdelningen. Det här är en tjänst för både hjärta och hjärna.
Om tjänsten
Som projektcontroller stödjer du genomförandet av ca tio projekt inom den Nationella verksamheten. De ligger inom t ex Kris o Beredskap, Socialt Hållbara städer och Hälsoinsatser. Att Röda Korset erhåller finansiellt stöd till projekten är avgörande för att uppnå de mål som Röda korset har om att nå fler utsatta och att ge stöd i kris. Ditt bidrag är att säkerställa kvalitetssäkring av processen kopplat till finansieringen och genomförandet. Vi arbetar ständigt med att bli effektiverare i detta och i ditt arbete ligger även att bidra till att förbättra processer och metoder.
Arbetet görs i nära samarbete med projektägare och enhetschefer samt businesscontroller för nationella avdelningen.
Ansvarsområden och arbetsuppgifter:
• Stort fokus på planering och uppföljning av projekt med extern finansiering. Planering, budgetering, ansökan, genomförande, revision av projekten samt finansiell rapportering till givare.
• Kvalitetssäkra projektens finansiella rapportering och att stödja vid extern revision av projekt.
• Löpande verksamhetsnära process- och beslutsstöd till projektledare och enhetschefer. Stödet varierar beroende på projektets natur men kan exempelvis röra sig om avtalsfrågor, kostnads/intäkts-analyser, strukturer för rapportering mellan olika funktioner inom ett projekt etc.
• Stödja projektledare i planering, uppföljning och prioritering av resurser. Det kan röra sig om finansiell budgetering och uppföljning, prognosarbete, framtagande av relevanta nyckeltal och indikatorer, riskanalyser m.m.
• Vid behov göra självständiga analyser och riskbedömningar för de projekt som du stödjer.
Om dig
• Högskoleutbildning inom ekonomi eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt
• 2-3 års relevant arbetslivserfarenhet inom ekonomi- och verksamhetsstyrning
• Goda färdigheter i Officepaketet, i synnerhet Excel
• God förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på engelska och svenska
Meriterande
• Erfarenhet av finansiell uppföljning och rapportering
• Erfarenhet av projektledning
• Erfarenhet av arbete inom redovisning och revision
Rollen som projektcontroller på Svenska Röda Korset kräver ett konsultativt arbetssätt mot många stödytor. Det krävs av dig i rollen att du har förmågan att snabbt sätta dig in i stödmottagarnas behov och pedagogisk kan nå fram med ditt budskap. Tempot här högt och förutsätter ett strukturerat arbetssätt och god förmåga att prioritera och att arbeta mot deadlines.
Om tjänsten
Tjänsten avser ett vikariat från 2022-03-15 till 2023-04-15 med placering på Röda Korsets kontor vid Mariatorget i Stockholm. Vi delar vår tid mellan kontoret och arbete på distans. I tjänsten förekommer arbete på kväll/helgtid vid arbetstoppar och resor inom Sverige.
Så här rekryterar vi
Vi välkomnar din ansökan senast den 8 december 2021. I våra rekryteringsprocesser ingår urvalstester, intervjuer, arbetsprov och referenstagning. Välkommen att kontakta rekryterande chef Peter Eriksson på mail: peter.eriksson@redcross.se eller telefon 08-452 46 41 om du har frågor om tjänsten.
Läs gärna mer om vår verksamhet här
Vi undanber oss samtal från säljare av rekryteringsrelaterade tjänster.