Projektcontroller

Projektcontroller

Arbetsbeskrivning

Helsingborgshem är ett modernt bostadsföretag med 12 000 hyreslägenheter i över 30 bostadsområden. Vi ägs av Helsingborgs Stad och var femte Helsingborgare har sitt hem hos oss. Vår verksamhet är viktig för att staden ska växa och vara attraktiv för en mångfald av människor. Därför strävar vi efter att utveckla boenden, stadsdelar och service som matchar olika livsstilar och behov. Vi vill att våra kunder ska känna sig stolta. Stolta över sin bostad, sitt område och sin stadsdel - och över Helsingborg. Vi är 260 medarbetare som genom ett öppet och aktivt förhållningssätt vill möta våra kunders drömmar om livet hemma. Både idag och imorgon. Läs gärna mer om oss på www.helsingborgshem.se.



Som projektcontroller utgör Du en del av sektionen controlling och risk, en enhet bestående av 7 personer. Vi är en serviceinriktad grupp som arbetar nära verksamheten med ett uppdrag att analysera ekonomisk information från dåtid till framtid. Vi synliggör, förklarar resultat och möjliggör riskbedömning och riskhantering. Vi håller oss uppdaterade genom att omvärldsbevaka. Genom vårt uppdrag är vi en strategisk och stöttande medpart. 

Arbetsuppgifter
I rollen som projektcontroller har du det övergripande uppdraget för den samlade bilden av ekonomin i bolagets investeringsprojekt och underhållsprojekt i form av budget, prognoser och utfall. Du kommer att fungera som bollplank till byggsektionen och fastighetsutvecklingssektionen och ha en stödjande roll inom ekonomistyrningsområdet, vilket inkluderar att proaktivt driva förändringar, effektiviseringar och bidra till utveckling för att möjliggöra den bästa affären.

Du blir också vår expertanvändare och utbildningsansvarig i vår projektmodul, för närvarande Insikt. I rollen ingår löpande uppföljning av investeringar, underhållsvolym samt analys av byggprojekt. Du kommer att godkänna kalkyler och lämna underlag till projektkalkyler. En viktig del är också att vara med och utveckla vår investeringspolicy och underhålla och dokumentera kalkylmodeller. I din roll kommer du även att vara med och ta fram investeringsunderlag, vilka ska presenteras i styrgrupper och bolagets styrelse. 

Kvalifikationer
Du är utbildad civilekonom eller motsvarande och har minst 5 års arbetslivserfarenhet av ekonomisk uppföljning inom projektintensiva verksamheter.  Dina kunskaper i Excel är goda liksom din kommunikativa förmåga i tal och skrift. Du har flytande kunskaper i svenska.

För denna tjänst är erfarenhet av entreprenad, anläggning eller fastigheter en förutsättning och mycket värdefullt. Tidigare erfarenhet av arbete med prognoser, budget och likviditetsfrågor är meriterande.

Personliga egenskaper
Du har både den strategiska förmågan och ekonomiska kompetensen för att vara ett bollplank till byggsektionen. Du kommer från verksamheter som påminner om Helsingborgshems komplexitet med stora investeringar. Du är en person som tycker om att få saker och ting att hända.

Du gillar att jobba i ett företag med stort förändringsuppdrag som strävar efter att kombinera kundnytta här och nu med en långsiktigt hållbar utveckling. Du har ett stort engagemang i ditt arbete vilket smittar av sig på dina kollegor och samarbetspartners. Ditt intresse för samhällsfrågor och Helsingborgs stads utveckling är genuint.

För att lyckas i rollen krävs att du är prestigelös och kan se till företagets bästa. Då en del av dina arbetsuppgifter är att utveckla arbetet framåt behöver du kunna tänka långsiktigt och se förbättringspotential. Du behöver drivas av prestation och inte vara rädd för att framföra och driva dina idéer. Du är en van användare av Officepaketet och har främst goda kunskaper i Excel.

Som person är du bra på att strukturera, planera och prioritera i ditt arbete och du är en god analytiker som är bra på att se sammanhang och lösa komplexa frågor och problem. 

Vi erbjuder
Helsingborgshems företagskultur genomsyras av våra värderingar ”vi vågar, vi utvecklar, vi bryr oss”. Det återspeglas i våra attityder och beteenden och är en naturlig del av vårt arbete och där hoppas vi att du vill vara med och påverka. Vi arbetar för att våra värderingar ska vara levande och aktuella för alla medarbetare men också uppfattas av omvärlden som en del av vår identitet, en självklar del av varumärket.

Vi är en organisation med stort hjärta och ansvarstagande som strävar efter förbättring och utveckling, nöjda medarbetare och gott rykte. 

Kontaktinformation
Mathilda Shiburi, Rekryteringskonsult Randstad, mathilda.shiburi@randstad.se

Arbetsplats
Regementsvägen 2

254 57 Helsingborg

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Helsingborgshem AB
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 11 augusti 2022
  • Ansök senast: 11 september 2022

Besöksadress

Drottninggatan 136 B
None

Postadress

Box 3055
HELSINGBORG, 25003

Liknande jobb


14 november 2024

Business Controller

Business Controller

14 november 2024

Controller/Finanschef

14 november 2024

Group Business Controller

Group Business Controller

14 november 2024