OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kom närmare - kom till Nykvarns kommun! Med naturen som granne och storstadens puls runt hörnet väntar knappt 12 000 invånare på att just du och din insats ska göra skillnad i deras vardag. Vi är en relativt ung kommun - driv, ansvar och utvecklingsvilja präglar oss. Idag är vi cirka 800 engagerade medarbetare, och vi behöver bli fler. Är du en av dem?
Tjänsten hos oss innebär många och spännande utvecklingsmöjligheter. Nykvarn tillhör en av de snabbast växande kommunerna i regionen, både med bostäder och med verksamhetsområden. I kommunen pågår till exempel ett av länets största exploateringsprojekt, Stockholm Syd (stockholmsyd.se). Vår investerings- och exploateringsbudget blir därför en viktig och central del i budget och i löpande prognoser. Du kommer att utgöra ett viktigt stöd till Samhällsutvecklings- och näringslivskontoret.
Ekonomer i organisationen är centralt placerade under ekonomikontoret och arbetar med ekonomistöd till andra enheter och kontor.
Projektcontrollern kommer främst arbeta med Samhällsutvecklings- och näringslivskontoret, där majoriteten av kommunens investerings- och exploateringsprojekt bedrivs. Du kommer därför att arbeta nära kontorschef, projektchef, exploateringschef och projektledare. Du kommer samtidigt ha ett nära samarbete med och stöd från övriga ekonomer och ekonomichef.
Ekonomikontoret är inne i en utvecklingsprocess med syfte att effektivisera processer och att utveckla stödet till budgetansvariga. Kontoret samordnar och utvecklar kommunens redovisning, budget/prognos, ekonomisk rapportering, finansiering, kassaflöde och ekonomiska styrprocesser.
Målet för ekonomikontoret är att vara ett nära, serviceinriktat och professionellt stöd till verksamheten. Vi skapar goda förutsättningar för kommunens chefer att lyckas i sina uppdrag att leda och utveckla kommunens verksamheter. Letar du efter ett arbete med härliga kollegor, en driftig chef och utvecklande arbetsuppgifter? Då kan ekonomikontoret i Nykvarns kommun vara din nya arbetsplats. Här har vi högt i tak, nära till skratt och arbetsuppgifter som är både intressanta och utmanande!
Projektcontroller
Arbetsuppgifter
Som projektcontroller hos oss är du mitt i händelsernas centrum och har ett stort ansvar för byggprojektens och förvaltningsorganisationens resultat och lönsamhet. Du fungerar som ett stöd åt våra projektledare i samtliga ekonomiska frågor i våra pågående projekt, och har en bred kontaktyta både inom kommunen och gentemot våra entreprenörer. Du kommer att vara en nyckelperson och stöd i utvecklingen av vårt arbete med projekt- och fastighetsekonomiska frågor samt systemuppbyggnaden kring dessa. Din uppgift är att kontrollera och säkerställa att verksamhetens mål och beslut efterföljs via kvalitetsmässig uppföljning av projektekonomin samt att moms och skatt hanteras rätt för varje enskilt projekt.
Arbetsuppgifter och ansvar i rollen:
Driva och kvalitetssäkra arbetet med budget, prognos och kalkylering
Stöd i kalkylering och beräkningar till projektledare
Uppföljning och analys av utfall inklusive nyckeltal
Kontinuerligt vidareutveckla processer, rutiner och verktyg
Rapportering till verksamhetschefer, ledning och politiker
Kunskapsförmedling - öka kunskaper inom ekonomi - medvetandegöra och påvisa samband
Vara ett stöd för förvaltnings- och fastighetsutvecklingsorganisationen avseende projektredovisning och uppgradering av anläggningsregistret
Trygg med att axla rollen som ansvarig controller för ett stort antal projekt, snabbt kunna analysera och hantera redovisningen i estimat, rapportering och avstämningsarbete
Vara support med redovisningstekniska frågor och skattefrågor vid avyttringsprocesser och förvärv
I rollen som Projektcontroller är du starkt involverad i vår projektverksamhet och ansvarar bland annat för processer, verktyg och hjälpmedel när det gäller budgetering, kalkylering och uppföljning av byggprojekt. Du ansvarar för utveckling av ekonomikompetens hos medarbetare inom ansvarsområdet och du deltar i utveckling och anpassning av vår projektprocess.
Övrig information
Nykvarns kommun är ett finskt förvaltningsområde och vi ser det som meriterande om du talar finska.
Kvalifikationer
Din utbildning är civilekonom eller en relevant högskoleutbildning som vi bedömer lämplig för arbetsuppgifterna eller ha förvärvat motsvarande kunskaper genom mångårig erfarenhet i arbetslivet. Du har goda kunskaper om moms och skatt. Meriterande är att du tidigare arbetat med projektekonomi, särskilt inom bygg- eller fastighetsförvaltning. Det är även meriterande om du har kunskaper om LOU. Du har ett stort intresse för system och du har mycket goda kunskaper i Excel. Du behöver ha god förmåga att kunna uttrycka dig i tal och skrift. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Som person är du strukturerad, ordningsam, analytisk och affärsmässig. Du är drivande och tar gärna egna initiativ. Då du kommer ha många kontaktytor i denna roll är det viktigt att du har god social kompetens, och att du trivs att hålla igång många vitt skilda frågor i en dynamisk miljö.
Ansökan
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Intervjuer kan komma att ske löpande.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Läs mer här
Vår hemsida
https://nykvarn.se