Arbetsbeskrivning
För vår kunds räkning söker vi just nu en Projektcontroller till ett konsultuppdrag i Stockholm!
Beskrivning av uppdraget Uppdraget innebär att, under ledning av uppdragsgivarens programcontroller, samordna ekonomiarbetet för programmet, dess ingående projekt och respektive tillhörande projekterande konsultorganisationer eller entreprenader. Det innebär att ansvara för Planering, Genomförande, Uppföljning och Rapportering inom ekonomiområde.
Arbetsuppgifterna omfattar bland annat att, men inte uteslutande:Planera och strukturera
Utifrån beslutade processer, överenskommelser med parterna samt programledningens beslut eller anvisning planera och strukturera ekonomiarbetet på ett ändamålsenligt sätt.
Ansvara för framtagande och implementering av strukturer, processer och rutiner (tydliggöra ansvar, process, frekvens), till exempel:Ta fram konteringsmallar och lathundar/guider vid behov. Hålla projektspecifikation uppdaterad. Producera handledningar till konsultorganisationerna (”uppdragen”).Ansvara för ekonomirelaterade loggar och verktyg. Stötta verksamheten vid kontering och bokföring av fakturor.
Genomföra
Ansvara för löpande uppdatering och kvalitetssäkring av prognos och utfall i ekonomifil (Excel).
Delta i, och i vissa fall leda, ekonomirelaterade möten.
Upprätta fakturor, exempelvis till kommuner och ledningsägare och hantera medfinansieringar.
Bistå projektledarna i att upprätta underlag till bokföringsordrar.
Hantera aktiveringar av projekt enl. K3-regelverket.
Ta fram underlag för utrangeringar och kostnadsföringar.
Bistå med underlag och ansvara för uppföljning av medfinansiering såsom statliga bidrag och externa parter.
Samordna med andra inom RBc utifrån ekonomiska frågeställningar.
Obligatoriskt kravAkademisk examen inom företagsekonomi eller eftergymnasial utbildning i företagsekonomi alternativt ingenjörsutbildning med ekonomisk inriktning.
Minst 4 års arbetslivserfarenhet och goda kunskaper inom redovisning samt business controlling (budget, prognos, uppföljning
Konsulten skall ha mycket goda kunskaper i Officepaketet, primärt Excel
Erfarenhet av ekonomistyrning i entreprenad- eller komplexa investeringsprojekt (>50 mkr/projekt)
Bör krav Operativ erfarenhet av ekonomistyrning i komplexa projekt (tex entreprenad och investeringsprojekt) (min 3 år)Erfarenhet av arbete inom infrastruktur eller samhällsbyggnad (3 år).God kunskap om riskhantering i projekt (3 år) Styrks genom 1 referensuppdrag.
Tidplan och omfattningStart: 2024-12-16 Slut: 2027-12-31 Arbetstid: heltid 40h per veckaPlacering: Stockholm
AnsökanLåter uppdraget intressant? Skicka in din ansökan snarast då urvalsarbetet och intervjuer kommer ske löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.
Du ansöker enkelt genom att skicka in ditt CV samt svara på några frågor. De kandidater som bäst matchar rollen kommer telefonintervjuas och sedan bli kallade till en intervju hos oss på Devotum. Nästa steg är en intervju hos vår kund. Referenstagning är en del av processen.
Har du några frågor om uppdraget är du välkommen att höra av dig till ansvarig Konsultchef Corazon Wiksell på 070-586 93 11.