OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till händelsernas centrum. Här arbetar du på regeringens uppdrag och på en myndighet som just nu behövs mer än någonsin. Som experter på alla typer av arbetsmarknadsfrågor bidrar vi med allt från analyser till konkreta insatser som gör att fler människor snabbare och lättare hittar jobb. Nu utvecklar vi nya arbetssätt, nya lösningar och nya sätt att samarbeta med olika aktörer i hela landet. Därför behövs fler engagerade medarbetare som vill vara med och driva förändring inom viktiga områden – är du en av dem?
Ekonomiavdelningen och enheten Redovisning och Rapportering
Att arbeta på Arbetsförmedlingen är att göra skillnad.
Oavsett vilken roll du har så handlar din arbetsuppgift i grund och botten om att hjälpa arbetsgivare att hitta arbetskraft och att ge arbetssökande stöd och inspiration på väg till ett nytt jobb. Vi är idag en myndighet i förändring, med starkt fokus på modernisering och digitalisering.
Ekonomiavdelningen bidrar till detta genom att säkerställa att Arbetsförmedlingens medel används på ett effektivt och rättssäkert sätt. Avdelningen tillhör Arbetsförmedlingens huvudkontor.
Vi söker nu en projektcontroller till enheten Redovisning och Rapportering. Tjänsten är aktuell inom tjänsteområdet experter på externa projekt.
Externa projektverksamheten och projektcontrollers arbetsuppgifter
Enheten Redovisning och Rapportering ansvarar för budgetering, redovisning och uppföljning av externfinansierade projektverksamheten.
Arbetet handlar om att ta fram underlag för projektets redovisning, ansöka om utbetalning från fondförvaltare, förbereda och ansvara för revisioner och budgetera projekt.
Resultat och måluppfyllnad rapporteras till projektledare/projektägare.
Projektcontrollern analyserar och utformar prognoser samt levererar beslutsstöd. Projektcontrollern ska också utöva samverkan med projekten och utifrån ställda förväntningar vara ett stöd och expert i ekonomiska frågor, vilket även kräver att du är påläst inom regelverket för olika EU-fonder och andra uppdragsgivare. Det ingår också i rollen att leda utvecklingsinitiativ inom externa projekts processer i syfte att digitalisera och effektivisera.
Uppgifter för projektcontrollers kan delas upp i två delar, en redovisningsdel och en controllerdel.
I redovisningsdelen görs bland annat följande:
- löpande arbete med bokföring och ta fram underlag för projektets redovisning
- skapa rutiner för en effektiv administration
- ansöka om utbetalning från fondförvaltare
- ansvara för de ekonomiska delarna i revisioner
- budgetera projekt
I controllerdelen så görs bland annat följande:
- rapportera resultat och måluppfyllnad
- analysera ekonomiska data utifrån verksamhet och gör prognoser om framtida resultat
- leverera beslutstöd, enligt ovan, för projektägare och projektledning
- kommunicera och skapar gott samarbete med kunder; styrgrupper, uppdragsgivare, projektledning, projektägare med flera
Arbetet kräver god helhetssyn och strategisk förmåga. Det är viktigt att du också kan analysera verksamhetens resultat och på ett pedagogiskt sätt ge stöd i styrningen framåt.
Kvalifikationer
För tjänsten ska du ha:
* 180 hp (120 p) inom området ekonomi eller kunskaper som för tjänsten bedöms likvärdiga
* erfarenhet av redovisning och controlling
* erfarenhet av att nyligen ha arbetat med externfinansierade projekt
Övriga meriter
Du behöver ha ett driv och trivas med att arbeta med utvecklingsfrågor och ser potentiella möjligheter i verksamhetens utveckling, där du kan driva på och leda utvecklingsinitiativ. Kompetens inom regelverk som rör EU-fonder är meriterande men inget krav.
För att lyckas i rollen behöver du vara kommunikativ, analytisk och ha en god helhetssyn.
Vem är du
Vi söker dig som har mycket god analytisk förmåga samt en god förmåga att planera och strukturera arbetsuppgifterna. Du behöver ha lätt för att skapa kontakter. Vi ser gärna att du som söker denna tjänst har god förmåga att se helheten, vara nytänkande och lösningsorienterad.
Du har ett intresse och kunskap att arbeta med utvecklingsfrågor.
Det är viktigt att du är kommunikativ och lyhörd. Du har en god pedagogisk förmåga och uttrycker dig väl i tal och skrift. Du är ansvarstagande och har förmåga att arbeta såväl självständigt som i grupp.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet för rollen.
Vårt erbjudande
Anställningsformen är tillsvidareanställning på heltid. Tillträde enligt överenskommelse.
Placeringsort är Kristinehamn alt. annan ort där ekonomiavdelningen har verksamhet.
Tjänsten är aktuell under förutsättning att erforderliga beslut tas.
Vi har goda förmåner, med bra semesteravtal, flextid, möjlighet till friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Hos oss finns ett stort engagemang, alla som arbetar här vill göra en insats. Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår hemsida www.arbetsformedlingen.se.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2021-11-07 märkt med Af-2021/0081 1553. Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet.
Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.