OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Vill du bli en av oss?
Ekonomiavdelningen och enheten Redovisning och Rapportering
Att arbeta på Arbetsförmedlingen är att göra skillnad.
Oavsett vilken roll du har så handlar din arbetsuppgift i grund och botten om att hjälpa arbetsgivare att hitta arbetskraft och att ge arbetssökande stöd och inspiration på väg till ett nytt jobb. Vi är idag en myndighet i förändring, med starkt fokus på modernisering och digitalisering.
Ekonomiavdelningen bidrar till detta genom att säkerställa att Arbetsförmedlingens medel används på ett effektivt och rättssäkert sätt. Avdelningen tillhör Arbetsförmedlingens huvudkontor.
Vi söker nu en projektcontroller till enheten Redovisning och Rapportering. Tjänsten är aktuell inom tjänsteområdet experter på externa projekt.
Beskrivning av tjänsten
Externa projektverksamheten och projektcontrollers arbetsuppgifter
Enheten Redovisning och Rapportering ansvarar för budgetering, redovisning och uppföljning av den externfinansierade projektverksamheten.
Arbetet handlar om att ta fram underlag för projektets redovisning, ansöka om utbetalningar från fondförvaltare, förbereda och ansvara för revisioner och budgetera projekt. Resultat och måluppfyllnad rapporteras till projektledare/projektägare.
Projektcontrollern analyserar och utformar prognoser samt levererar beslutsstöd. Projektcontrollern ska även utöva samverkan med projekt och utifrån ställda förväntningar vara ett stöd och expert i ekonomiska frågor, vilket även kräver att du är påläst inom regelverket för olika EU-fonder och andra uppdragsgivare. Det ingår också i rollen att leda utvecklingsinitiativ inom externa projekts processer i syfte att digitalisera och effektivisera.
Uppgifter för projektcontroller kan delas upp i två delar, en redovisningsdel och en controllerdel.
I redovisningsdelen görs bland annat:
- löpande arbete med bokföring och ta fram underlag för projektets redovisning
- skapa rutiner för en effektiv administration
- ansöka om utbetalning från fondförvaltare
- ansvara för de ekonomiska delarna i revisioner
- budgetera projekt
I controllerdelen så görs bland annat följande:
- rapportera resultat och måluppfyllnad
- analysera ekonomiska data utifrån verksamhet och gör prognoser för framtida resultat
- leverera beslutstöd, enligt ovan, för projektägare och projektledning
- kommunicera och skapar gott samarbete med kunder; styrgrupper, uppdragsgivare, projektledning, projektägare med flera. Arbetet kräver god helhetssyn och strategisk förmåga. Det är viktigt att du också kan analysera verksamhetens resultat och på ett pedagogiskt sätt att ge stöd i styrningen framåt
Kvalifikationer
För tjänsten ska du ha:
- Universitets-/högskoleutbildning om minst 180 hp, inom området ekonomi eller motsvarande kunskaper förvärvade genom flerårig erfarenhet av liknande arbetsuppgifter inom dom senaste två åren.
- erfarenhet av redovisning och controlling
- goda kunskaper i Arbetsförmedlingens system såsom AIS, Åtgärd, BÄR, Raindance samt Qlik Sense
- erfarenhet av att nyligen ha arbetat med externfinansierade projekt
- erfarenhet av utvecklingsarbete
Övriga meriter
För att lyckas i rollen behöver du vara kommunikativ, analytisk och ha en god helhetssyn.
Ha förmågan att se potentiella möjligheter i verksamhetens utveckling, där du kan driva på och leda utvecklingsinitiativ
Goda kunskaper inom Officepaketet i vilket Excel utgör det viktigaste verktyget.
Vi ser det som en fördel om du har goda kunskaper i ESF-projektet Kickstart React EU.
Vem är du
Vi söker dig som har mycket god analytisk förmåga samt en god förmåga att planera och strukturera arbetsuppgifterna. Du behöver ha lätt för att skapa kontakter. Vi ser gärna att du som söker denna tjänst har god förmåga att se helheten, vara nytänkande och lösningsorienterad.
Du har ett intresse och kunskap att arbeta med utvecklingsfrågor.
Det är viktigt att du är kommunikativ och lyhörd. Du har en god pedagogisk förmåga och uttrycker dig väl i tal och skrift. Du är ansvarstagande och har förmåga att arbeta såväl självständigt som i grupp.
Stor vikt kommer att läggas till personlig lämplighet för rollen.
Vårt erbjudande
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsorten är Kristinehamn, Kalmar eller Falun.
Vi erbjuder förmånliga semesteravtal, möjlighet till flextid, friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Vår arbetsplats består av över 11 000 kompetenta och engagerade medarbetare. Genom att samarbeta och vara öppna för nya perspektiv utvecklas vi som individer och verksamhet. Tillsammans frigör vi möjligheter som får Sverige i arbete.
Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår webbplats https://arbetsformedlingen.se/om-oss
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2022-09-18. Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet, samt betyg/intyg som styrker kraven för tjänsten.
På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Du kan läsa mer om vår rekryteringsprocess på vår hemsida Jobba hos oss - Arbetsförmedlingen
Urvalstest kan förekomma och vi kommer ge dig mer information om processen via e-post efter ansökan.
Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.