OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Region Västerbotten arbetar för att god hälsa och hållbar utveckling ska stärka varandra. Vi tar ansvar för en jämlik välfärd och för att forskning och innovation ger resultat. Ekonomistabens uppdrag är att vara ledningens och verksamhetens stöd i ekonomi- och verksamhetsstyrningsfrågor. Vi ansvarar för att förvalta och utveckla Region Västerbottens ekonomi- och verksamhetsstyrningsmodell, beslutstöd, redovisning och kund- och leverantörsfakturering. Region Västerbotten har ca 10 000 anställda och en budget som omsluter 9 miljarder. Ekonomistaben ingår som en del av regionstyrelsens staber och ekonomidirektören ansvarar för dess anställda.
Till ekonomistaben söker vi nu en projektcontroller med helhetsansvar för det projektadministrativa arbetet inom ramen för projektet North Sweden Green Deal. Projektet drivs inom den regionala utvecklingsförvaltningen som stödjer den regionala utvecklingsnämnden, vilken ansvarar för den regionala utvecklingen i länet. Placeringsort är antingen Umeå eller Skellefteå.
Vi erbjuder en arbetsplats där vi aktivt arbetar med utvecklings- och förbättringsarbete. Vi värnar om att ge ett professionellt stöd och värderar nära samarbete och ett gott värdskap.
ARBETSUPPGIFTER
Som projektcontroller hos oss ger du viktig service och möjliggör insatser som påverkar många. Med ett professionellt controllingstöd bidrar du till en effektiv organisation.
Arbetets huvudsakliga ansvarsområde är ekonomihanteringen i projektet North Sweden Green Deal. Det innebär att i projektet sköta ekonomiadministration och rapportering, upprätta projektrekvisitioner, göra analys och uppföljning av ekonomiskt resultat, liksom prognos- och riskbedömning. Du är även en resurs för att samordna övriga administrativa delar i projekt. Du fungerar som ett stöd och ger rådgivning till projektledare, projektägare och behöver hålla dig ajour med offentliga finansieringsprogram.
KVALIFIKATIONER
Du ska ha en akademisk examen inom ekonomi eller en annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig samt 1-2 års arbetslivserfarenhet av ekonomiarbete med inriktning mot redovisning.
Du behöver ha goda datakunskaper i officepaketet, vara strukturerad, noggrann, serviceinriktad och kommunikativ. Rollen kräver god förmåga till samarbete och självständigt arbete liksom god analytisk förmåga. Din förmåga att såväl skriftligt som muntligt kommunicera och pedagogiskt förmedla information och budskap är en viktig del av rollen som vi värdesätter högt.
Det är meriterande med kunskaper om finansiering och strategier avseende offentliga finansieringsprogram. Erfarenhet av ekonomiadministrativa systemen Unit4, Diver och Bizview samt arbete med projektekonomi är en stor fördel i arbetet och ses som meriterande, liksom erfarenhet av arbete i en offentlig organisation.
Ekonomistaben arbetar ständigt med utveckling och förbättring och du kommer tillsammans med dina arbetskamrater att kvalitetssäkra projektrelaterade processer och rutiner.
ÖVRIGT
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.