OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vilka vi är:
Vi är verksamma i en annorlunda bransch – fartygsreparation. Vi är idag Sveriges största aktör inom detta område. Vår kundbas är internationell, likväl som nationaliteten på våra ca 80 medarbetare, så arbetsspråket är i huvudsak engelska.
År 2011 hamnade vi i fokus både nationellt och internationellt då vår flytdocka slet sig i novemberstormen och spolades iland längs motorvägen mellan Landskrona och Malmö. Morgonpendlarna visste inte vad de skulle tro när de såg denna enorma stålkonstruktion i morgondiset! Vi stod därmed inför ett av de större problemen vi stött på - men i sann Oresund Drydocks-anda så var det ett problem som var till för att lösas.
Även om alla har sina roller med sina uppgifter så är känslan att vi arbetar i en informell organisation. Formellt ingår tjänsten i ekonomiavdelningen bestående av tre personer förutom controllern.
Placering: Landskrona, Skåne
Arbetsuppgift:
Vart fartyg som tas emot för underhåll drivs som ett projekt. Det leds av en projektledare tillsammans med ett antal medarbetare - allt från förmän och underentreprenörer i produktionen till controller.
Tempot är högt och varje projekt varar i snitt ca 10 dagar. Som controller blir du en stöttning åt projektledaren och en viktig del av projektteamet. Arbetsuppgifterna är varierande och syftar till att ha ekonomisk kontroll och lönsamhet i projekten.
Dagliga avstämningar och uppdateringar av projekten sker genom kontroll av att arbetstid och inköpsorder läggs in rätt och att uppdatering av intäkter sker så att lönsamheten dagligen kan följas.
Controllerns värde till företaget ligger i att goda resultat uppnås i projekten, att man har löpande kontroll inom projektteamet och är ett bra stöd till framför allt projektledaren. Värde till kunden uppnås genom god ekonomisk rapportering och att fakturan är väl underbyggd.
Som controller hos oss behöver du dagligen interagera med alla kollegorna i ditt projektteam och vi förväntar oss att du som controller är närvarande och skapar ett förtroende bland dina kollegor. Du kommer att kunna påverka rutiner i både stort och smått.
Vem du är:
Du har ett intresse av att sätta dig in i kundkontraktet och kan eller vill lära dig att analysera offert/order jämfört med faktiskt utfall och ser med ditt affärssinne därmed vilka utmaningar och möjligheter som kan finnas.
För att lyckas i rollen krävs att du har ett starkt eget driv och engagemang. Vi värdesätter att du är självgående och har förmågan att vara pådrivande i projektteamet och komma till avslut med arbetsuppgifter. Vidare skall du vara resultatorienterad, strukturerad och ordningsam. Du måste kunna skapa relationer med projektteamet i allmänhet och med projektledarna i synnerhet.
Krav:
- Lägst gymnasieutbildning, gärna inom ekonomi eller teknik
- Bokföringskunskaper
- God datorvana
- Minst två års erfarenhet från ekonomi/administration
- Svenska, flytande i tal och skrift
- Engelska, goda kunskaper i tal och skrift
- B-körkort (du behöver kunna ta dig till arbetsplatsen)
Meriterande:
- Erfarenhet från tyngre industri, bygg/anläggning el. motsv.
- Erfarenhet från att ha deltagit i affärsförhandling
- Tillgång till egen bil
Tillträde: Snarast möjligt
Tjänsten är tillsvidare, men visstidsanställning i 6 månader erbjuds till att börja med.
Du är välkommen att söka tjänsten med ett uppdaterat CV samt ett personligt brev. Ange ditt löneanspråk. Avvakta inte då urval sker löpande. Vid urvalet kommer särskild vikt läggas på din personlighet samt erfarenhet och dina referenser.
Har du frågor är du välkommen att kontakta Ekonomichef Marie Gyllenros, tel 070-565 81 48
Ansökan skickas till ansokan@oddab.eu, ange Controller i ämnet
Vi undanber oss vänligen men bestämt alla kontakter med rekryteringsföretag, annonsförsäljare och liknande.