Projektekonom till ekonomienheten

Projektekonom till ekonomienheten

Arbetsbeskrivning

MSB stärker samhället i att förebygga och hantera olyckor, kriser och konsekvenser av krig.
Vi värnar människors liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter. Högt förtroende och nära samarbete med aktörerna gör att vi lyckas.


Jämställdhet och likabehandling ska genomsyra MSB:s arbete internt och externt. Vi välkomnar alla sökande och ser en tillgång i att vi tillsammans kan spegla den variation som finns i samhället. Alla inom MSB ska bidra till en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.




Om anställningen
Tjänsten är placerad inom funktionen för projektekonomi, som idag har sex medarbetare.

Funktionen tillhör ekonomienheten, som är en av nio enheter inom avdelningen för verksamhetsstöd. Det övergripande målet för avdelningen är att vara ett effektivt stöd som både stödjer och styr. Myndigheten finns på flera orter i Sverige och Ekonomienheten i Karlstad är hela myndighetens ekonomienhet.

Vi söker nu medarbetare till teamet som ansvarar för ekonomisk redovisning och rapportering av internationella insatser samt myndighetens EU-finansierade projekt.

MSB genomför insatser och stödjer samordningen av andra myndigheters åtgärder och insatser vid olyckor och kriser, både nationellt och internationellt. Normalt har myndigheten 50-60 insatser utomlands samtidigt, samt flertalet EU-finansierade projekt. Verksamheten växer snabbt och behovet av stöd från projektekonomi både ökar och ändras i takt med detta.

Arbetsuppgifter
Du kommer främst jobba med redovisning av myndighetens EU-finansierade projekt. Arbetet består till stor del av att agera stöd till, samt arbeta nära med, projektledare och andra som vi stödjer.

Du ansvarar för dina respektive projekt, men inom funktionen Projektekonomi stöttar ni också varandra och jobbar som ett team och du förväntas därför vara flexibel och även kunna jobba med internationella insatser.

Du ansvarar för löpande redovisning och är ett konsultativt stöd till projektledarna i ekonomifrågor, såsom budget, uppföljning och övriga projektrelaterade frågor. I arbetet ingår även att genomföra utbildningar i ekonomiadministrativa området till insatspersonal och projektledare.

Du kommer också vara den som ansvarar för, samt vara kontaktperson för de revisoner som berör dina projekt. 

Du kommer läsa och tolka avtalstexter, främst på engelska, och behöver därför vara lyhörd för både vad som står i avtalet och vad som eventuellt saknas. 

Du förväntas delta aktivt i arbetet med att utveckla och dokumentera arbetssätt och processer inom olika områden.

Dina arbetsuppgifter kommer att innebära snabba omställningar och prioriteringar och arbetet växlar mellan helhetsperspektiv och fokus på enskilda detaljfrågor. Du kommer hantera flera olika system och digitala lösningar.

Det förekommer även andra arbetsuppgifter på ekonomienheten som du deltar i såsom årligt revisionsarbete och bokslut.

Din kompetensprofil
Du har en akademisk utbildning inom ekonomiområdet med redovisningsinriktning, eller motsvarande erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig.

Arbetet kräver även att du;

- har flerårig erfarenhet av kvalificerat ekonomiarbete.
- har god kunskap om ekonomi- och verksamhetssystem, Excel samt god administrativ förmåga.
- har lätt för dig att lära dig nya system, samt van att använda olika digitala verktyg.
- har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, både på svenska och engelska.
- har förmåga att läsa och förstå avtalstext, framför allt på engelska. är självständig och trygg i din kompetens, så att du dels kan vara en initiativtagande deltagare i funktionens och enhetens utveckling, samt kan hantera diskussioner och svåra frågor.
- har lätt för att ta och få kontakt och därmed också skapa tillit och ett bra samarbetsklimat.
- är analytisk, noggrann, flexibel och kan hålla deadlines.

Vi kommer att fästa stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Om MSB
MSB stärker samhället i att förebygga och hantera olyckor, kriser och konsekvenser av krig. Vi värnar människors liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter.

Anställningen är placerad på avdelningen för verksamhetsstöd vid ekonomienheten. Enhetens uppgift är att styra, utveckla, förvalta och följa upp frågor som rör myndighetens ekonomiska redovisning, redovisningsmodell, ekonomiadministration och analys. I detta ingår utformning, stöd och förvaltning av ekonomiadministrativa rutiner och vara motpart till Statens servicecenter. Vidare ingår att förvalta och utveckla myndighetens ekonomi- och personalsystem. I uppgiften ingår ekonomiadministrativt stöd och svara för redovisning av externfinansierad verksamhet där krav finns om särskild rapportering eller där bidraget är föremål för revision, främst avser detta EU-bidrag och insatser nationellt och internationellt.
https://www.msb.se/sv/om-msb/organisation/

Anställningsvillkor
Anställningsform: Tillsvidareanställning på heltid med inledande 6 månaders provanställning

Ort: Karlstad

Resor i tjänsten förekommer.

Anställningen är säkerhetsklassad och vi gör en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt bestämmelserna i säkerhetsskyddslagen. Du måste därför vara svensk medborgare.
Du kan läsa mer om anställningsvillkor och förmåner här

Är du intresserad?
Har du frågor kontakta enhetschef Fredrik Magnusson eller funktionsansvarig Elin Ivarsson. Fackliga företrädare är Anna Anelius ST, Nicklas Bergqvist SACO och Ann-Britt Paradis SEKO. Samtliga nås via vxl 0771-240 240.

Din ansökan ska vara inkommen till MSB senast den 2 januari 2022, märkt med referensnummer 2021/227.

Det är du som sökande som ska dokumentera och påvisa din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Du ska också vara medveten om att de ansökningshandlingar som lämnas till MSB är offentliga allmänna handlingar vilket innebär att var och en har rätt att ta del av dem.  

MSB har gjort medieval för denna rekrytering och undanber därför kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.

Kontaktpersoner på detta företaget

Anna-Karin Silverin
0771-240240
Christina Rhodin
010-240 51 20

Sammanfattning

Besöksadress

Norra Klaragatan 18
None

Postadress

Norra Klaragatan 18
Karlstad, 65181

Liknande jobb


1 november 2024

Chief accountant

Chief accountant

22 november 2024

Hyrköp - Redovisningsekonom med inslag av controlling

Hyrköp - Redovisningsekonom med inslag av controlling

22 november 2024

Redovisningsekonom

Redovisningsekonom

22 november 2024