Projektekonom till Polisens Administrativa Center i Linköping

Projektekonom till Polisens Administrativa Center i Linköping

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och bidra till Polisens fortsatta utvecklingsarbete? Då kan det här vara något för dig! Vi söker en projektekonom med kunskap om digitalisering av ekonomiadministrativa system till Polisens Administrativa Center (PAC Ekonomi) i Linköping. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Beskrivning av arbetsplats
Polismyndighetens ekonomiavdelning har som uppdrag att utforma och driva myndighetens strategiska styrning och uppföljning som fastställer vad myndigheten ska uppnå för resultat och effekter. Avdelningen fördelar ekonomiska medel för att verksamheten ska kunna nå beslutad riktning och följer upp att medlen används på ett effektivt och hållbart sätt.
Vi säkerställer också en rad andra förutsättningar för att polisen ska kunna nå sina mål, t ex. genom att möta verksamhetens behov av ändamålsenliga lokaler samt material och utrustning. Vi tillhandhåller också en ändamålsenlig service inom områdena lokalvård och fordonsservice och samordnar Polismyndighetens miljö- och hållbarhetsarbete.
Enheten för finansiell styrning ansvarar för Polismyndighetens finansiella styrning samt miljöledning. Polisens anslag uppgår till ca 21 miljarder kronor och i uppdraget ingår ansvar för bl.a. prognos, budgetfördelning och uppföljning, samt att bedriva ett nära samarbete med ekonomienheterna inom en region eller en avdelning. Enheten ska bestå av funktionerna ekonomisk planering och uppföljning inklusive miljöledning samt redovisning.
PAC Ekonomi är en sektion inom enheten för finansiell styrning inom ekonomiavdelningen och är placerat i Linköping. PAC Ekonomi ansvarar för hela polismyndighetens redovisning och ekonomiadministration samt upprättar de finansiella delarna i årsredovisningen. Sektionen svarar för att säkerställa att myndigheten har en korrekt och rättvisande externredovisning. Sektionen bemannar myndighetens support gällande ekonomiadministrativa frågor. Sektionen leds av en sektionschef och de ca 50 medarbetarna är organiserade i fyra grupper med en gruppchef vardera, Kund, Leverantör, Fakturasamordning och Redovisning.
Sektionen driver och deltar i en hel del utvecklingsprojekt både för egen del, men även för myndigheten i sin helhet. Sektionen är inne i ett spännande och intensivt förändringsarbete, som bl.a. innebär att vi ska tillgodogöra oss digitaliseringens möjligheter. Detta kommer att påverka både framtida arbetssätt och organisation.
Vi söker nu en projektekonom som vill jobba med verksamhetsutveckling och som kan leda och bidra till att utveckla den ekonomiska redovisningen efter framtidens förutsättningar och krav. Arbetet kommer att präglas av det förändringsarbete vi står inför, vilket innebär att digitaliseringsfrågorna kommer att vara i fokus och ställa krav på utvecklade arbetssätt och kompetenser.


Arbetsuppgifter
I denna nya roll som projektekonom kommer du arbeta med verksamhetsutveckling inom digital redovisning, så som standardisering, automatisering och digitalisering av arbetssätt och system. Du kommer att arbeta tillsammans med hela PAC Ekonomi och it/förvaltningen. Denna roll blir en brygga mellan ekonomi och IT kopplat till system och verksamhetsutveckling.
Du kommer även arbeta som intern projektledare för de uppdrag och projekt kring digitalisering som nu initieras. Vid en kommande upphandling av nytt ekonomisystem är du en nyckelperson, i det kortare perspektivet planerar och implementerar du förbättringar och förenklingar i vårt befintliga system UBW.

Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som:
Har akademisk utbildning inom ekonomi eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant
Har minst 2 års erfarenhet av ekonomiprocesser i allmänhet

· Har minst 2 års erfarenhet av att leda och/eller arbeta med projekt
· Har erfarenhet av att delta i förändrings- och utvecklingsarbeten
· Har erfarenhet av större/komplexa affärssystem så som Agresso/UBW, IFS, MS Dynamics, SAP eller liknande
· Har minst 2 års erfarenhet av att leda och/eller arbeta med projekt
· Har erfarenhet av att delta i förändrings- och utvecklingsarbeten
· Har erfarenhet av större/komplexa affärssystem så som Agresso/UBW, IFS, MS Dynamics, SAP eller liknande


Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även:
· Har erfarenhet av arbete inom större och/eller komplexa organisationer
· Har erfarenhet av affärssystem byte (hela eller delar) eller liknande projekt
· Har grundläggande kännedom om de digitala lösningar som finns så som RPA, AI eller liknande
· Har god vana av att arbeta i Officepaketet

Personliga egenskaper
Då rollen innebär många kontaktytor ser vi det som en självklarhet att du kan samverka med andra på ett smidigt sätt för att nå gemensamma mål. Som person har du en god kommunikations- och samarbetsförmåga. Arbetsuppgifterna ställer krav på hög självständighet och initiativförmåga och för att trivas och bli framgångsrik i rollen är du trygg i dig själv och litar på din egen förmåga. Att ha en vilja att lära nytt och att vara förändringsbenägen är viktigt.
Du är strukturerad, noggrann och resultatorienterad och kan planera ditt arbete i förhållande till verksamhetens behov på ett bra sätt. Arbetet kräver att du har en god förmåga att sätta dig in i komplexa sammanhang och har övergripande förståelse för system och tekniska lösningar.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Polismyndigheten - Linköping - Pac Linköping
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 18 februari 2021
  • Ansök senast: 1 mars 2021

Postadress

Tornbyvägen 1
Linköping, 58107

Liknande jobb


22 november 2024

12 november 2024

Accountant

Accountant

20 november 2024