OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker nu en ansvarstagande och noggrann projektekonom för ett längre uppdrag hos vår kund SLU. Uppdraget förväntas starta så snart som möjligt och pågå i minst sex månader, med stor möjlighet till förlängning eller övertag av kund. För detta uppdrag kommer du att bli anställd som en av Poolias uppskattade konsulter. Är du en lösningsfokuserad och samhällsintresserad ekonom som trivs i en kreativ miljö? Värdesätter du att jobba med kunniga kollegor och där man får jobba både i team och självständigt? Vill du arbeta i en organisation där man utvecklar sin personal och samtidigt är måna om miljö – då har vi tjänsten för dig!
Urval och intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdatum, skicka därför din ansökan redan idag!
Om tjänsten
I denna roll kommer du att vara placerad på Institutionen för ekologi och tillhöra teamet som arbetar med verksamhetsstöd till forskare, studenter och ledning. Institutionen för ekologi hanterar ekonomi- och personalfrågor, utbildningsadministration, diarieföring och arkivering.
Tjänsten kommer att på sikt vara delad mellan två kontor. Kontoren är belägna på campusområdet i Ultuna och i Grimsö tre mil utanför Lindesberg. Det är cirka 160 personer på hela institutionen där en del sitter i Uppsala och en del arbetar på forskningsstationen i Grimsö. På forskningsstationen finns också en konferens- och kursverksamhet där mat och boende ingår. I nuläget sker arbetet vid universitetet i Ultuna på heltid.
Som projektekonom hos Institutionen för ekologi kommer du att tillhöra enheten för verksamhetsstöd och arbeta nära den administrativa chefen. Enheten består därutöver av projektekonomer, personalhandläggare, bibliotekarie, arkivhandläggare och redovisningsassistenter. Det är totalt åtta personer som arbetar på enheten.
Ditt huvudsakliga uppdrag är att följa upp och rapportera institutionens projektverksamhet till externa finansiärer och bidragsgivare. Du kommer att utgöra en stödfunktion till projektledning angående riktlinjer och regelverk som finns uppsatta och ska följas. Du behöver därför kunna sätta dig in i komplexa anvisningar, ofta på engelska. Då verksamheten är i en expansiv fas kommer arbetsuppgifterna att variera med institutionens utveckling. Det finns därför goda möjligheter att påverka arbetssätt och rutiner utifrån gällande regelverk, och därmed också goda möjligheter till egen utveckling.
Dina arbetsuppgifter i huvudsak
• Vägleda och stötta ämnesföreträdare och projektledare gällande ekonomi, budget och regelverk som såsom kontraktsskrivningar, lönekonteringar, fakturering/rekvirering av medel, granskning av ansökningskalkyler mm.
• Rapportering och redovisning till externa finansiärer, bidragsgivare och projektpartners
• Uppföljning av projekt, ta fram relevanta ekonomiska rapporter och prognoser till projektledare
• Avstämning i redovisningen såsom uppföljning av medfinansiering och disposition av eget kapital
• Budgetarbete och uppföljning av budget för projektekonomi och statsanslag
• Medverka vid utveckling av ekonomiska rutiner och projekthantering
I tjänsten ingår även viss bokföring, hantering av leverantörsfakturor och övriga allmänna kontorsgöromål inom vår basverksamhet.
Vem är du?
För att lyckas som projektekonom krävs att du har ett metodiskt arbetssätt, noggrann, analytisk och engagerad i ditt arbete. Mycket stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper såsom god samarbetsförmåga, flexibelt och självgående arbetssätt samt förmågan att hantera flera parallella arbetsuppgifter samtidigt. Det är en fördel om du har lätt för att prioritera om i ditt arbete och kan sätta gränser.
Du kommer att ha mycket kontakt med institutionens alla avdelningar med våra ämnesföreträdare, projektledare och bidragsgivare så du behöver vara en öppen, social och jordnära person och kan bemöta alla olika slags människor.
Du har erfarenhet av verksamhetsutveckling inom ekonomiområdet och har förmåga att skapa nya generella lösningar. Du bör ha några års erfarenhet av projektredovisning samt flera års erfarenhet av redovisning. Erfarenhet av regelverk och redovisning inom staten samt erfarenhet av EU-projekt är önskvärt.
Vi värdesätter därför erfarenhet från liknande arbete högt, likväl som att du har ett samhällsekonomiskt driv.
Kvalifikationer
Eftergymnasial utbildning med inriktning redovisning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som lämplig.
• Minst två-tre års erfarenhet från liknande arbetsuppgifter
• Flytande svenska i tal och skrift
• Vana att kommunicera på engelska
• Mycket goda kunskaper i Excel och goda kunskaper i övriga Office program.
• Van användare av ekonomi- och projektredovisningssystem
• God erfarenhet av praktisk ekonomihantering i projekt. EU projektredovisning är meriterande.
B-Körkort
Om verksamheten
Konsultrollen passar dig som på kort tid vill skaffa dig bred erfarenhet. Vi erbjuder dig chansen att arbeta på populära arbetsplatser med välkända varumärken där du kan utveckla din kompetens och bredda ditt CV. Du kommer att trivas som konsult om du söker en värld av spännande uppdrag och nya kontaktnät. Vid din sida har du din konsultchef som agerar bollplank och stöttar dig i att lyckas på dina uppdrag. Vi vill att du ska må bra och trivas med oss på Poolia. Därför erbjuder vi dig friskvårdsbidrag, rabatter på olika träningsanläggningar och ordnar regelbundet sociala aktiviteter. Självklart omfattas din anställning på Poolia av kollektivavtal, försäkringar, tjänstepension samt företagshälsovård.
Kontaktpersoner på detta företaget
Emma Gustafsson
Frida Aronson
Anna Holm
Asaad Amaya
Anne Wegar
Asaad Amaya
Frida Aronson
Jannica Chinos
Sandra Westman
sandra.westman@poolia.se
Amanda Hedqvist
amanda.hedqvist@poolia.se