OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Grants Management Office (GMO) söker två projektekonomer.
Båda tjänsterna är vikariat för medarbetare som är tjänstlediga. Önskade startdatum är den 1 juni 2020 och den 1 augusti 2020.
Vill du bidra till en bättre hälsa för alla?
Grants Management Office är en enhet inom Karolinska Institutets ekonomiavdelning. Ekonomiavdelningen är en KI-övergripande funktion med ansvar för KI:s samlade ekonomiadministration. Övriga enheter inom Ekonomiavdelningen är Inköp och upphandling, Redovisning och Controlling samt Ekonomiservice.
GMO ansvarar för den finansiella redovisningen av KI:s EU-finansierade forskningsprojekt, samt av vissa projekt som finansieras av Sida och av amerikanska finansiärer. För närvarande arbetar 19 personer på GMO.
Din roll
Som projektekonom på Grants Management Office (GMO) ansvarar du för den löpande finansiella administrationen, den finansiella rapporteringen och eventuella kontraktsändringar för forskningsprojekt som finansieras av EU, USA eller Sida. GMO:s arbete handlar i hög grad om att säkerställa att forskningsmedel används i enlighet med gällande regler (lokala och nationella samt EU-regler). Uppföljning, granskning och kontroll av projektens kostnader görs löpande och enligt fasta rutiner och rapporteras till forskare och finansiärer. Tyngdpunkten ligger på projekt inom EU:s ramprogram för forskning, Horisont 2020. För projekt där KI är koordinator kommer du ansvara för kommunikation om finansiell administration och om EU:s regelverk med Europeiska kommissionens Research Executive Agency liksom med övriga europeiska deltagare i projektet i olika projektspecifika frågor. Du kommer ha ett nära samarbete med forskare och administrativ personal på de institutioner som deltar i de projekt som du administrerar, liksom med dina kollegor på GMO och övriga delar av universitetsförvaltningen.
Vem är du?
Sökande ska ha relevant högskoleexamen, gärna inom ekonomi, och behärska svenska och engelska i både tal och skrift. Du ska vara bra på att arbeta med siffror och gärna ha erfarenhet av Excel och några av de vanligaste personal- och ekonomisystemen (KI använder Primula och Unit 4 Business World). Det är meriterande att ha erfarenhet av projektrapportering och kunskap om de regelverk som omger statlig förvaltning, t.ex. i frågor om upphandling, offentlighet och resurstilldelning.
Arbetet ställer höga krav på flexibilitet, förmåga till problemlösning och att tolka regelverk som omger forskningsprojekt. Arbetsbelastningen kan periodvis vara hög och du behöver vara duktig på att prioritera och att leverera med hög kvalitet på kort tid.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Arbetsuppgifterna kräver att du har hög personlig integritet, är serviceinriktad, lojal, utåtriktad och tar ansvar för de projekt som du administrerar. Du ska ha lätt för att arbeta självständigt liksom för att samarbeta med andra och för att skapa goda relationer till såväl kollegor som till externa intressenter.
Vad erbjuder vi?
En kreativ och inspirerande miljö fylld av kompetens och nyfikenhet. Karolinska Institutet är ett av världens ledande medicinska universitet. Vår vision är att driva utvecklingen av kunskap om livet och verka för en bättre hälsa för alla. Här bedriver vi framgångsrik medicinsk forskning och har det största utbudet av medicinska utbildningar i Sverige. Som universitet är Karolinska Institutet även en statlig myndighet. Det innebär att du får goda förmåner genom vårt kollektivavtal, generös semester och en bra tjänstepension. Du får träna fritt i våra moderna friskvårdsanläggningar och får ersättning för läkarvård.
https://ki.se/om-ki/din-karriar-fortsatter-har
Ansökan
Varmt välkommen med din ansökan senast den 18 maj 2019.
Ansökan ska göras via rekryteringssystemet Varbi.
Vid tillsvidareanställning tillämpar Karolinska Institutet 6 månaders provanställning.
Vill du göra skillnad – och bidra till en bättre hälsa för alla? Sök jobb hos oss
Kontaktpersoner på detta företaget
Åsa Björck, enhetschef
08-5248 6782
Erik Olm, SACO
08-524 860 34
Gunnar Stenberg, SEKO
08-524 880 75
Christina Hammarstedt, OFR
08-524 860 55
Cecilia Modig, enhetschef
08- 524 839 22
Ulla Hannegård, enhetschef inköp och upphandling
08-524 836 74
Åsa Björck, enhetschef
08-524 867 82
Ulla Hannegård, enhetschef
08-524 836 74