Projekteledare hållbar bemanning

Projekteledare hållbar bemanning

Arbetsbeskrivning

Socialförvaltningen Sydväst är en av fyra socialförvaltningar i Göteborgs Stad med runt 900 medarbetare. I stadsområdet Sydväst bor cirka 120 000 invånare och området stäcker sig från Billdal till Högsbohöjd och till södra skärgården. Förvaltningens uppdrag är att barn, unga och vuxna ska kunna leva ett tryggt och självständigt liv och att barn och unga har en rik fritid. Förvaltningen jobbar också för att stötta personer i hemlöshet till ett varaktigt boende. Genom samverkan med civilsamhälle, lokalt näringsliv och andra aktörer ska vi öka folkhälsan och tryggheten i området.

I socialförvaltningen Sydväst vill vi ta tillvara på engagemanget hos alla medarbetare. Hos oss kan du påverka både ditt eget jobb och andras liv.

ARBETSUPPGIFTER
Socialförvaltning Sydväst står inför ett förändringsarbete inom våra boendeverksamheter. Vi behöver arbeta med en hållbar bemanning med fokus på kvalitet och arbetsmiljö. Ditt uppdrag kommer vara att projektleda detta arbete och att tillsammans med verksamheten implementera arbetssättet. Din placering kommer vara på HR-avdelningen och arbeta nära verksamheten inom avdelningen Boende och hemlöshet. Vi ser att du har erfarenhet av bemannings och schemafrågor och tidigare erfarenhet av liknande projekt. Du behöver kunna inspirera och motivera till att förändra principerna för bemanning till att ta sin utgångspunkt i verksamhetens behov.
Avdelning boende och hemlöshet ansvarar för stadens samtliga boenden för personer i hemlöshet som ofta har en beroendeproblematik och/eller en psykisk ohälsa. Inom avdelningen arbetar ca 425 medarbetare. Vi har insatser för olika målgrupper så som äldre, personer med funktionsnedsättning, barnfamiljer, ungdomar och personer med beroendeproblematik. Insatserna behöver utgå ifrån brukarnas individuella behov och därför kan verksamhetens behov av bemanning kan variera över tid. Det är därför viktigt att ha en bemanningsprocess som är flexibel och kan anpassas utifrån behov. Vissa verksamheter har dygnetruntbemanning alla dagar i veckan. Uppdraget kommer inledas med en nulägesanalys av hur nuvarande bemanning ser ut i relation till brukarnas behov och därefter behöver ett förslag tas fram på hur en önskad bemanningsprocess skulle kunna se ut.


KVALIFIKATIONER
Högskolexamen inom område som arbetsgivaren bedömer relevant är ett krav för detta uppdrag. Kunskap och erfarenhet av Timecare som planeringssystem är meriterande.

Driven
Du är snabb, produktiv och motiverad samt har ett starkt engagemang och entusiasm för ditt arbete. Du tar initiativ och ansvar för att arbetet går framåt, oavsett om du arbetar ensam eller tillsammans med andra.

Helhetssyn
Du kan överblicka ditt eget ansvarsområde samt sätta den egna verksamhetens betydelse i ett större sammanhang. Du visar intresse för och samverkar i övergripande frågor för att skapa mervärde. Du tar hänsyn till olika informationskällor och perspektiv samt kan anpassa andras idéer till den egna verksamheten.

Påverka andra
Du är en tydlig och god kommunikatör som får gehör för tankar och idéer samt kan påverka beslut i en viss riktning. Du kan genom övertygande argument tillföra entusiasm och energi som uppmuntrar goda prestationer, teamkänsla och ökad motivation.

Samarbetsinriktad
Du har förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål. Genom att vara intresserad och skapa förståelse för andra verkar du för ett respektfullt arbetsklimat. Du förstår det gemensamma uppdraget, agerar utifrån det och bidrar till helheten.

Sammanfattning

Liknande jobb


Kompetensutvecklare till Garpenberg

Kompetensutvecklare till Garpenberg

15 november 2024

11 november 2024

Personalplanerare

Personalplanerare

4 november 2024

Lednings- och organisationsutvecklare

Lednings- och organisationsutvecklare

25 oktober 2024