Projektinköpare för konsultuppdrag hos kund inom energibranschen!

Arbetsbeskrivning

För en kunds räkning söker vi just nu en Projektinköpare inom investeringsprojekt entrepenadupphandlingar för ett konsultuppdrag.Uppdraget är på heltid och förväntas starta07-okt-2024 och pågå t.o.m. 31-okt-2025 med möjlighet till förlängning.
Om uppdragetVi söker dig som har tillräcklig erfarenhet av investeringsprojekt och entreprenadupphandlingar för att vara självgående. Det finns både stora och små upphandlingar att driva. Vår kundhar ett förväntat huvudområde som är el och automation, ex styrsystemsbyten, ställverksuppgraderingar etc.
I rollen som projektinköpare i investeringsprojekt är du en nyckelspelare i upphandlingsfasen och är loket i investeringsprojektets inköpsarbete. En avgörande del för vår kunds framgång och lönsamhet ligger tveklöst på inköp och förmågan att se helhet och utnyttja leverantörernas erfarenhet. Utmaningen är mer än att bara söka den ekonomiskt mest fördelaktiga uppgörelsen. Du behöver förstå verksamhetsområdet för att hitta en bästa leverantören och leveransen för ändamålet. Inköp förväntas bidra med besparing varför du ska vara en framgångsrik förhandlare.
Vår kund erbjuder dig en stimulerande arbetsplats med framåtanda och glädje. Som en del av deras gemensamma kraft ges du förutsättningar att få ut det mesta av din energi. Vår kundinköpsavdelning präglas av nyfikenhet, initiativ och ansvar. Engagemanget är högt och det finns en stor vilja att stötta och hjälpa varandra på alla nivåer inom gruppen. Du erbjuds ett flexibelt arbetssätt med mycket eget ansvar och stora utvecklingsmöjligheter i utmanande projekt.
Huvudsakliga arbetsuppgifter:
Du kommer att arbeta och driva inköpsdel i investeringsprojekt. Detta innebär att ta en aktiv roll från start, med målet att säkra kvalitet på leverantör och leverans samt lönsamma affärer. Du säkerställer även tillräcklig tid för upphandlingsprocessen och har ett ansvar att i projektuppstart flagga för om det inte är så.
Som projektinköpare håller du ihop helheten under inköpsfasen där flera projektmedlemmar och intressenter deltar i inköpsarbetet med inköpsstrategi, förfrågningsunderlag, avtal med bilagor samt utvärderingsmodell. Som inköpare ansvarar du för dessa dokument.
Du tar ansvar och initiativ till att inköpsarbetet i projektet blir det bästa möjliga och följer tidplan.
Du ansvarar för att författa förfrågningsunderlag, och avtalsutkast, samt att dokumentera övriga upphandlingsdokument som ingår inköps och investeringsprocessen. Tekniska bilagor ansvarar projektet för.
Du upphandlar både med konkurrens i fokus, både om det är nya leverantörer eller om det är konkurrens inom ramavtal i aktuellt område.
Du bidrar till länken mellan leverantörers kunskapsbank och projektet du verkar igenom marknadsdialoger, RFI eller liknande.
Förmedla ett bra nätverk och ha kontroll på leverantörsmarknaden inom de områden som upphandlingarna sker inom.
Du söker inköpsstrategier som bidrar till affärsnytta och kvalitetssäkring.
Du brinner för att slutförhandla och uppnå bästa resultat och besparing. Besparing registreras som KPI på inköp. Du får med dig projektet i att förhandla fram besparingar.
Förhandla avtal med leverantörer, dvs ha god insikt och vana att arbeta med juridik och avtal.
Genomföra och följa upp förfrågningar och anbud, räkna ut och rapportera besparing.
Följa upp avvikelser och driva eller vara behjälplig vid regleringar med leverantörer.

Om digObligatoriska krav
Minst fem års erfarenhet av projektinköp inom entreprenader
Relevant universitetsutbildning inom teknik, juridik eller ekonomi
Erfarenhet av investeringsprojekt och entreprenadupphandlingar. Med entreprenader menar vi upphandling inom mekanik (exempelvis svets, rörarbeten) och process samt upphandlingar inom el och automation (exempelvis styrsystemsbyten, uppgraderingar)
Ha kunskap och vana att arbeta med entreprenadjuridik och de vanliga förekommande avtalsformerna (AB/ABT (och ibland ABA). För produkter och tjänster har vår kundäven egna avtalsmallar som vi utgår från
Erfarenhet att upphandla i privat regi
Förståelse och ett intresse för teknik och energi

Önskemål om personliga egenskaper
För att lyckas i rollen behöver du ha bra sinne för ekonomi, affärer och juridik
Ditt arbetssätt präglas av långsiktighet och en helhetssyn
Du drivs av att nå dina mål, du är nyfiken, ansvarstagande och tar egna initiativ
Du triggas av att bidra till lönsamhet och uppnå besparingar
Du är en framgångsrik förhandlare
Uppdraget som projektinköpare hos vår kund innebär många kontaktytor varför det av stor vikt att du är lyhörd och trivs i samarbete med andra

Övrigt:Start:07-okt-2024Slut:31-okt-2025Omfattning: HeltidPlacering: Stockholm
AnsökanLåter uppdraget intressant? Skicka in din ansökan snarast då urvalsarbetet och intervjuer kommer ske löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.
Du ansöker enkelt genom att skicka in ditt CV samt svara på några frågor. De kandidater som bäst matchar rollen kommer telefonintervjuas och sedan bli kallade till en intervju hos oss på Devotum. Nästa steg är en intervju hos vår kund. Referenstagning på slutkandidater är en del av processen.
Har du några frågor om uppdraget är du välkommen att höra av dig till Lina Widevall på 070-499 38 00.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Devotum
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 24 september 2024
  • Ansök senast: 3 oktober 2024

Liknande jobb


Inköpare till Ragn-Sells

Inköpare till Ragn-Sells

23 december 2024

Inköpare till Växjöfabriken Produktions AB

Inköpare till Växjöfabriken Produktions AB

23 december 2024