Projektinköpare Interim 6 månader

Arbetsbeskrivning

För ett energibolags räkning söker vi dig som har lång erfarenhet av stora investeringsprojekt med funktionskontrakt.
Följande arbetsuppgifter ingår bland andra i rollen:
Du kommer att arbeta och driva inköps del i investeringsprojekt. Detta innebär att ta en aktiv roll från start, med målet att säkra kvalitet på leverantör och leverans samt lönsamma affärer.
Som projektinköpare håller du ihop helheten under inköpsfasen där flera projektmedlemmar och intressenter deltar i inköpsarbetet med inköpsstrategi, förfrågningsunderlag, avtal med bilagor samt utvärderingsmodell.
Du tar ansvar och initiativ till att inköpsarbetet i projektet blir det bästa möjliga och följer tidplan.
Du ansvarar för förfrågningsunderlag, utvärderingsmodell och avtalsutkast, samt att dokumentera övriga upphandlingsdokument som ingår inköps och investeringsprocessen.
Du bidrar till länken mellan leverantörers kunskapsbank och projektet du verkar igenom marknadsdialoger eller liknande.
Förmedla ett bra nätverk och ha kontroll på leverantörsmarknaden inom de områden som upphandlingarna sker inom.
Du söker inköpsstrategier som bidrar till affärsnytta och kvalitetssäkring.
Du brinner för att slutförhandla och uppnå bästa resultat och besparing.
Förhandla avtal med leverantörer, dvs ha god insikt och vana att arbeta med juridik och avtal.
Genomföra och följa upp förfrågningar och anbud, räkna ut och rapportera besparing.
Följa upp avvikelser och driva eller vara behjälplig vid regleringar med leverantörer.


I rollen som projektinköpare i investeringsprojekt är du en nyckelspelare i upphandlingsfasen och är loket i investeringsprojektets inköpsarbete. En avgörande del för vår uppdragsgivares framgång och lönsamhet ligger tveklöst på inköp och förmågan att se helhet och utnyttja leverantörernas erfarenhet. Utmaningen är mer än att bara söka den ekonomiskt mest fördelaktiga uppgörelsen. Du behöver förstå verksamhetsområdet för att hitta en utvärderingsmodell som ger oss den bästa leverantören för ändamålet. Inköp förväntas bidra med besparing varför du ska vara en framgångsrik förhandlare.
Vi erbjuder dig en stimulerande arbetsplats med framåtanda och glädje. Som en del av företagets gemensamma kraft ger vi dig förutsättningar att få ut det mesta av din energi. Vår uppdragsgivares inköpsavdelning präglas av nyfikenhet, initiativ och ansvar. Engagemanget är högt och det finns en stor vilja att stötta och hjälpa varandra på alla nivåer inom gruppen. Hos oss erbjuds du ett flexibelt arbetssätt med mycket eget ansvar och stora utvecklingsmöjligheter i utmanande projekt.
Vi söker dig som har lång erfarenhet av stora investeringsprojekt med funktionskontrakt (typen ABA-99, Orgalime, SSG el Fidic), du har minst sju års erfarenhet av projektinköp inom entreprenader. Med entreprenader menar vi upphandling inom mekanik (exempelvis svets, rörarbeten) och process samt upphandlingar inom el och automation (exempelvis styrsystemsbyten, uppgraderingar). Du behöver ha kunskap om entreprenadjuridik och de vanliga förekommande avtalsformerna (AB/ABT/ABA). För produkter och tjänster har vi även egna avtalsmallar som vi utgår från. Du har relevant universitetsutbildning inom teknik, juridik eller ekonomi, samt gärna ett intresse för teknik. I tänkta projekt att starta med finns en livstidsförlängning av gasturbin.
Du behöver ha kunskap inom LUF och gärna hanterat upphandlingar i e-avrop. Har du erfarenheter från energibranschen är även det meriterande.
Obligatorisk kompetens/erfarenhet

           - Relevant universitetsutbildning inom teknik, juridik eller ekonomi
- Minst 7 års erfarenhet av projektinköp inom entreprenader (se definition av entreprenader i uppdragsbeskrivningen).
- Lång erfarenhet av stora investeringsprojekt med funktionskontrakt (typen ABA-99, Orgalime, SSG el Fidic),
- Erfarenhet att upphandla avtal inom mek och process, samt el och automation
- God kunskap om entreprenadjuridik och de vanliga förekommande avtalsformerna (AB/ABA/ABT).
- God kunskap och erfarenhet av att hantera upphandlingar enligt LUF
- Van vid att självständigt driva inköpsarbetet i projekt och sluta avtal
- God kunskaper i svenska och engelska. Kan kommunicera och uttrycka sig väl i både tal och skrift. 

Meriterande kompetens/erfarenhet
- Teknikintresserad 
- Erfarenhet från energibranschen
- Tidigare hanterat upphandlingar i e-avrop 

Önskemål om personliga egenskaper
- För att lyckas i rollen behöver du ha bra sinne för ekonomi, affärer och juridik
- Ditt arbetssätt präglas av långsiktighet samt en helhetssyn
- Du drivs av att nå dina mål, du är nyfiken, ansvarstagande och tar egna initiativ
- Du triggas av att bidra till lönsamhet och uppnå besparingar
- Du är en framgångsrik förhandlare
- Uppdraget som inköpare innebär många kontaktytor varför det av stor vikt att du är lyhörd och trivs i samarbete med andra
 

Låter detta intressant?
Sök redan i dag så berättar vi mer. Urval och intervjuer sker löpande så vänta inte med din ansökan då vi behöver komplettera med mer information och anbudstiden är kort.

NXT Interim och NXT Rekrytering är ett nischat och innovativt företag som är verksamma inom konsult och rekryteringsbranschen.
Vi är verksamma inom HR, IT, och Finans. Vi erbjuder våra konsulter bl a sjukförsäkring, remote-arbetsplatser och flera andra förmåner som förgyller deras vardag. Vi har 20 års erfarenhet inom branschen samt 3000 unika kontakter. Kontor i Stockholm, Malmö, Linköping, Göteborg och Kalmar

Kontaktpersoner på detta företaget

Janne Jöhag
+46793492268
Jesper Frey Morin
+46705688883

Sammanfattning

  • Arbetsplats: NXT Interim AB
  • 1 plats
  • 3 - 6 månader
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 12 april 2021
  • Ansök senast: 19 april 2021

Besöksadress

NXT Interim AB Klarabergsgatan 35 111 21 Stockholm
None

Postadress

NXT Interim AB Klarabergsgatan 35
Stockholm, 16867

Liknande jobb


28 november 2024

Category Manager

Category Manager

28 november 2024