Projektinköpare till energibolag

Projektinköpare till energibolag

Arbetsbeskrivning

En av våra spännande kunder inom energi behöver förstärka verksamheten med en erfaren projektinköpare. Om du är en driftig projektinköpare på jakt efter nytt uppdrag så kan detta vara ett riktigt fint tillfälle för en långsiktig tjänst. Välkommen med din ansökan redan i dag.

Om tjänsten
Vi söker dig som har god erfarenhet av funktions och entreprenadupphandlingar i investeringsprojekt, som är självgående och kan bidra med erfarenhet och leverantörsnätverk. Det finns både stora och små upphandlingar att ansvara för. Som projektinköpare blir man tilldelad olika projekt som syftar till uppgraderingar, underhåll eller nya investeringar i våra anläggningar inom processindustri.

I rollen som projektinköpare i investeringsprojekt är du en nyckelspelare i inköpsfasen och är loket i investeringsprojektets inköpsarbete. En avgörande del för framgång och lönsamhet ligger tveklöst på inköp och förmågan att se helhet och utnyttja leverantörernas erfarenhet. Utmaningen är mer än att bara söka den ekonomiskt mest fördelaktiga uppgörelsen. Du behöver förstå verksamhetsområdet för att hitta en utvärderingsmodell som ger den bästa leverantören för ändamålet. Inköp förväntas bidra med besparing varför du ska vara en framgångsrik förhandlare.


Dina arbetsuppgifter i huvudsak
• Du kommer att arbeta och driva inköps del i investeringsprojekt. Detta innebär att ta en aktiv roll från projektstart, med målet att säkra kvalitet på leverantör och leverans samt lönsamma affärer. Du säkerställer att det finns tillräckligt med tid för inköpsprocessen och har ett ansvar i samband med projektuppstart flagga om det inte är så.
• Som projektinköpare håller du ihop helheten under inköpsfasen där flera projektmedlemmar och intressenter deltar i inköpsarbetet med inköpsstrategi, RFP-/förfrågnings-underlag, avtal med bilagor samt utvärderingsmodell. Som inköpare ansvarar du för dessa dokument.
• Du tar ansvar och initiativ till att inköpsarbetet i projektet blir det bästa möjliga och följer tidplan.
• Du ansvarar för att författa förfrågningsunderlag, utvärderingsmodell och avtalsutkast, samt att dokumentera övriga upphandlingsdokument som ingår inköps och investeringsprocessen. Tekniska bilagor ansvarar projektet för.
• Inköpsprocessen hanteras i vårt inköpsverktyg GEP Smart.
• Du planerar och genomför inköpen med konkurrens i fokus, både om det är nya leverantörer eller om det är konkurrens inom ramavtal i aktuellt område.
• Du bidrar till länken mellan leverantörers kunskapsbank och projektet du verkar i genom marknadsdialoger, RFI eller liknande.
• Förmedla ett bra nätverk och ha kontroll på leverantörsmarknaden inom de områden som upphandlingarna sker inom.
• Du söker inköpsstrategier som bidrar till affärsnytta och kvalitetssäkring.
• Du brinner för att slutförhandla och uppnå bästa resultat och besparing. Besparing registreras som KPI på inköp. Du säkerställer att projektet stöttar i att förhandla fram besparingar.
• Förhandla avtal med leverantörer, dvs ha god insikt och vana att arbeta med juridik och avtal.
• Genomföra och följa upp förfrågningar och anbud, räkna ut och rapportera besparing.
• Följa upp avvikelser och driva eller vara behjälplig vid regleringar med leverantörer



Vem är du?

• Relevant universitetsutbildning inom teknik, juridik eller ekonomi
• Minst fem års erfarenhet av projektinköp
• Erfarenhet av investeringsprojekt och entreprenadupphandlingar inom industri eller liknande. (Med entreprenader menar vi upphandling inom mekanik (exempelvis svets, rörarbeten) och process samt upphandlingar inom el och automation (exempelvis styrsystemsbyten, uppgraderingar) etc.)
• Kunskap om och är van att arbeta med entreprenadjuridik och de vanliga förekommande avtalsformerna (NL/NLM, AB/ABT (och ibland ABA)
• Van att arbeta med juridik och avtal
• Flytande i svenska & engelska

Meriterande kompetens och erfarenhet
• Förståelse för och ett intresse för teknik och energi
• Erfarenhet från energibranschen
• Erfarenhet att upphandla i privat regi

För att lyckas i rollen behöver du ha bra sinne för ekonomi, affärer och juridik. Ditt arbetssätt präglas av långsiktighet och en helhetssyn. Du drivs av att nå dina mål, du är nyfiken, ansvarstagande och tar egna initiativ. Du triggas av att bidra till lönsamhet och uppnå besparingar. Du är en framgångsrik förhandlare. Uppdraget som projektinköpare innebär många kontaktytor varför det av stor vikt att du är lyhörd och trivs i samarbete med andra.


Tjänsten är ett konsultuppdrag på heltid med start omgående. Ansökningar hanteras löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag. Varmt välkommen med din ansökan redan idag!

Kontaktpersoner på detta företaget

Åsa Arkestål

Mikael Andersson
mikael.andersson@poolia.se
Lovisa Stehn
lovisa.stehn@poolia.se
Andrea Bergkvist

Staffan Rosenberg
08-555 65239
Mikael Andersson

Eva Nilsson
08-555 65 312
Petra Fryxell
08-555 652 25
Jessica Heikkilä
08-555 650 26
Eva Nilsson

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Poolia Office Professionals AB
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 15 mars 2022
  • Ansök senast: 27 mars 2022

Besöksadress

Kungsgatan 57 A, Box 207
None

Postadress

Kungsgatan 57 A, Box 207
Stockholm, 10124

Liknande jobb


Inköps och e-handelsexpert

Inköps och e-handelsexpert

22 november 2024

Sourcing Manager Software

Sourcing Manager Software

22 november 2024

22 november 2024

21 november 2024