Projektinköpare till konsultuppdrag hos Stockholm Exergi!

Arbetsbeskrivning

Åt Stockholm Exergi söker vi dig som vill ta dig an uppdraget som projektinköpare! Uppdragets omfattning ät beräknat till 100% och förväntas att starta 02-maj-2023 och pågå till och med 30-apr-2024

Om Stockholm Exergi
Stockholm Exergi är stockholmarnas energibolag. Dygnet runt, året om, tryggar vi den växande Stockholmsregionens tillgång till värme, kyla, el samt hantering av avfallstjänster. Idag är fler än 800 000 stockholmare och drygt 400 sjukhus, datahallar och andra verksamheter anslutna till fjärrvärmenätet, kopplat till våra värme- och kraftvärmeanläggningar från Högdalen i söder till Brista i norr. Med gemensam kraft driver vi Stockholm framåt med potential att bli världens första klimatpositiva huvudstad.

Om uppdraget
I rollen som projektinköpare i investeringsprojekt är du en nyckelspelare i inköpsfasen och är loket i investeringsprojektets inköpsarbete. Du behöver förstå verksamhetsområdet för att hitta en utvärderingsmodell som ger vår kund den bästa leverantören för ändamålet. Inköp förväntas bidra med besparing varför du ska vara en framgångsrik förhandlare.

Som projektinköpare blir man tilldelad olika projekt som syftar till uppgraderingar, underhåll eller nya investeringar i kundens anläggningar inom fjärrvärme, processindustri. Stockholms Exergi jobbar ofta med mallar som NL/NLM eller AB04/ABT06. Inom vissa områden har dem egna framtagna mallar.

Följande arbetsuppgifter ingår bland andra i rollen:

- Du kommer att arbeta och driva inköps del (inköpsprocessen) i investeringsprojekt. Detta innebär att ta en aktiv roll från projektstart, med målet att säkra kvalitet på leverantör och leverans samt lönsamma affärer. Du säkerställer att det finns tillräckligt med tid för inköpsprocessen och har ett ansvar i samband med projektuppstart flagga om det inte är så.

- Som projektinköpare håller du ihop helheten under inköpsprocessen där flera projektmedlemmar och intressenter deltar i inköpsarbetet med inköpsstrategi, RFP-/förfrågnings-underlag, avtal med bilagor samt utvärderingsmodell. Som inköpare ansvarar du för dessa dokument.

- Du ansvarar för att författa förfrågningsunderlag, utvärderingsmodell och avtalsutkast, samt att dokumentera övriga upphandlingsdokument som ingår inköps och investeringsprocessen. Tekniska bilagor ansvarar projektet för.

- Du planerar och genomför inköpen med konkurrens i fokus, både om det är nya leverantörer eller om det är konkurrens inom ramavtal i aktuellt område.

- Du bidrar till länken mellan leverantörers kunskapsbank och projektet du verkar i genom marknadsdialoger, RFI eller liknande.

- De förmedlare ett bra nätverk och ha kontroll på leverantörsmarknaden inom de områden som upphandlingarna sker inom.

- Du brinner för att slutförhandla och uppnå bästa resultat och besparing. Besparing registreras som KPI på inköp.

- Du säkerställer att projektet stöttar i att förhandla fram besparingar.

- Förhandla avtal med leverantörer, dvs du har god insikt och vana att arbeta med juridik och avtal.

- Genomföra och följa upp förfrågningar och anbud, räkna ut och rapportera besparing

- Följa upp avvikelser och driva eller vara behjälplig vid regleringar eller ÄTOR med leverantörer

Om dig
Vi söker dig som har erfarenhet av investeringsprojekt och entreprenadupphandlingar inom processindustri eller liknande och har minst fem års erfarenhet av projektinköp. Med entreprenader menar vi upphandling inom mekanik (exempelvis svets, rörarbeten) och process samt upphandlingar inom el och automation (exempelvis styrsystemsbyten, uppgraderingar) etc. Du behöver ha kunskap om och vara van att arbeta med entreprenadjuridik och de vanliga förekommande avtalsformerna (NL/NLM, AB/ABT (och ibland ABA)). För produkter och tjänster har vi även egna avtalsmallar som vi ibland utgår från. Du har relevant universitetsutbildning inom teknik, juridik eller ekonomi, samt gärna förståelse för och ett intresse för teknik och energi.

Det är även meriterande om du har du erfarenheter från energibranschen.

För att lyckas i rollen behöver du ha bra sinne för ekonomi, affärer och juridik. Ditt arbetssätt präglas av långsiktighet och en helhetssyn. Du drivs av att nå dina mål, du är nyfiken, ansvarstagande och tar egna initiativ. Du triggas av att bidra till lönsamhet och uppnå besparingar. Du är en framgångsrik förhandlare. Uppdraget som projektinköpare på Stockholm Exergi innebär många kontaktytor varför det av stor vikt att du är lyhörd och trivs i samarbete med andra.

Övrigt
Period: 02-maj-2023 - 30-apr-2024
Placering: Stockholm
Omfattning: 100%

Ansökan
Låter uppdraget intressant? Skicka in din ansökan snarast då urvalsarbetet och intervjuer kommer ske löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.

Du ansöker enkelt genom att skicka in ditt CV och fyller därefter i en kravmatris. De kandidater som bäst matchar rollen kommer telefonintervjuas och sedan bli kallade till en intervju hos oss på Devotum. Nästa steg är en intervju hos vår kund. Referenstagning på slutkandidater är en del av processen.

Har du några frågor om uppdraget är du välkommen att höra av dig till Angela Hanna Kassab på 072-710 82 00

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Devotum
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 4 april 2023
  • Ansök senast: 17 april 2023

Liknande jobb


24 november 2024

Inköps och e-handelsexpert

Inköps och e-handelsexpert

22 november 2024

Sourcing Manager Software

Sourcing Manager Software

22 november 2024

22 november 2024