Projektinköpare till Siemens Smart Infrastructure

Projektinköpare till Siemens Smart Infrastructure

Arbetsbeskrivning

Projektinköpare till Siemens Smart Infrastructure

Visste du att en genomsnittlig svensk spenderar 90 % av sin tid inomhus - på arbetet, i skolan, bilen, hemmet? Är det då inte viktigt att rummet du sitter i har behaglig temperatur? Att du ska känna dig trygg och att endast behöriga ska komma in? Att brandlarmet fungerar om olyckan skulle vara framme? Men också att den byggnaden du befinner dig i gör så lite avtryck på miljön som möjligt.

Detta är något vi jobbar med dagligen, att göra fastigheter och vår jord mer hållbar genom Siemens innovativa systemlösningar och tjänster. Med placering på vårt huvudkontor i Solna (alternativt Malmö, Mölndal eller Växjö) kommer du se till att fortsätta den succéresa som pågått under lång, lång tid.

#creatingperfectplaces är vår vision och den omfamnar hela vårt samhälle och vår gemensamma miljö. Välkommen till Siemens Smart Infrastructure!

Utmaningen
Vårt ansvarsområde växer och efterfrågan på vår insats ökar hela tiden. Vi behöver därför förstärka vårt team så att vi kan möta våra kunders behov samt fortsätta arbetet med att vara den smartaste inköpsorganisationen. Som Projektinköpare hos Siemens Smart Infrastructure ingår du i inköpsteamet och kommer att driva och koordinera inköpsarbetet i vår projektverksamhet.

Du kommer i rollen som Projektinköpare få chansen att arbeta med de mest spännande projekt som finns i den här branschen. Vi kan erbjuda en palett med allt från toppmoderna sjukhus, till datacenter och högteknologiska tillverkningsanläggningar. Tätt tillsammans med din kompetenta kollega inom inköpsteamet skapar ni en process i världsklass med ett tydligt mål i sikte, – En bättre och mer hållbar framtid.

Vad är mitt uppdrag?
Som projektinköpare med inriktning på entreprenadupphandling, kommer du att ansvara för hela upphandlingsprocessen från RFQ, anbudsutvärderingar, förhandlingar till tecknande av avtal och överlämnande till projektorganisationen. Du kommer att genomföra pris- och kontraktsförhandlingar och bidra till lönsamma projekt genom att tillhandahålla kvalificerade inköpstjänster. Vidare kommer du att ansvara för goda relationer med leverantörer, driva kontinuerliga leverantörsutvärderingar/-aktiviteter och vid behov söka nya leverantörer samt förbereda och genomföra förhandlingar med dessa.

Affärsformerna är till stor del entreprenadinköp men också direkta produkt- och tjänsteinköp kopplat till olika kundprojekt förekommer. I rollen ingår ett tätt samarbete med säljare och projektledare inom affärsenheterna för att öka nyttjandegraden av inköpstjänsterna.

I rollen ingår även att sätta upp strategier och roadmaps för inköpsområdet och se till att de genomförs på bästa sätt och i linje med Siemens globala riktlinjer och processer. Du kommer även att samarbeta med globala inköpskollegor för att utnyttja och implementera globala leverantörer och avtal.

Vad krävs av mig?
Du drivs av att hålla dig ajour om utvecklingen på marknaden samt andra närliggande branscher som påverkar ditt ansvarsområde samt att aktivt verka för att Siemens anskaffningsprocess ständigt förbättras genom att initiera, delta i eller driva processutvecklingsprojekt. Du har erfarenhet och ett stort intresse för entreprenadupphandling.

Som person är du analytisk, strukturerad, affärsmässig och opartisk. Du har en god kommunikativ förmåga, är lösningsorienterad samt är öppen för nya metoder att angripa problemställningar på. Du är van vid att arbeta med prioriteringar så att viktiga tidsramar hålls mot både säljteam och projekt.

Du har troligen en civilingenjörsutbildning inriktad mot industriell ekonomi samt erfarenhet av komplexa upphandlingar och flerårig praktisk erfarenhet av projektinköp, med fördel inom entreprenadinköp. Du kommunicerar väl i tal och skrift på både svenska och engelska.

Om du dessutom har erfarenhet från projektledning samt har grundläggande juridiska kunskaper så tror vi att du är en riktigt bra matchning.  

Vad erbjuder vi?
På Siemens gör vi varje dag skillnad för både oss själva, våra kunder och vår planet. Vårt gemensamma mål är att skapa platser som bryr sig om, både hos våra kunder och hos oss själva. Du får vara med i ett företag som är ledande inom fastighetsteknik och skapar framtiden.

På Siemens värdesätter vi varje individs olikheter och möjlighet till utveckling. Vi erbjuder en flexibel arbetsplats med en hög grad av frihet och ansvar över sin egen vardag. Flexibiliteten ger våra medarbetare möjlighet att skapa en bra balans mellan arbete och privatliv. Självklart finns även förmåner såsom friskvårdspaket, arbetstidsförkortning, aktieprogram m.fl.

Följ med på vår fortsatta resa in i framtiden! #We create enviroments that care

Om Siemens
Tillsammans är vi ca 350 000 nyfikna och kompetenta personer i världen som jobbar med att utveckla framtiden. Du kan vara en av dem. Se mer på Siemens.se

Tveka inte - ansök idag och senast den 21 november 2021. För frågor om tjänsten kan du kontakta rekryterande chef Anders Arnerlöf på  +46 (8) 728 12 60 eller för frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta Lisa Lundeberg på tel: +46 70 728 13 72 alt lisa.lundeberg@siemens.com. Urval och intervjuer sker löpande därför kan tjänsten bli tillsatt innan sista ansökningsdatum.

För kontakt med facklig representant maila Facket.se@siemens.com.
I rekryteringen undanber vi oss alla samtal rörande annonsering och rekryteringsstöd.

Kontaktpersoner på detta företaget

Avature

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Siemens
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 28 oktober 2021
  • Ansök senast: 27 november 2021

Besöksadress

Johanneslundsvägen 12, Upplands Väsby
None

Postadress

Johanneslundsvägen 12
Upplands Väsby, 19461

Liknande jobb


Inköpare / Purchaser

Inköpare / Purchaser

20 december 2024