Projektkoordinator

Projektkoordinator

Arbetsbeskrivning

Enheten näringsliv och arbetsmarknad, Nyköping

Välkommen att skapa Sveriges friskaste län tillsammans med oss!


Om oss
Grunden för arbetet inom verksamhetsområdet hållbar regional utveckling (HRU) är den regionala utvecklingsstrategin (RUS). En utveckling och tillväxt som är långsiktigt hållbar är beroende av de miljöer som människor bor och verkar i. Tillgången till utbildning, arbetsmarknad, infrastruktur, service, IT, kultur, kollektivtrafik, hälso- och sjukvård och goda livsmiljöer är avgörande för att skapa en attraktiv region som kan behålla och utveckla såväl människor som företag och kapital.

Hållbar regional utveckling består av ca 150 medarbetare fördelade på nio enheter som tillsammans och på olika sätt arbetar med att främja utvecklingen och tillväxten i Sörmland. En av dessa enheter är näringsliv och arbetsmarknad som i dagsläget består av tio medarbetare och en verksamhetschef. Vi jobbar för ökad tillväxt och utveckling i det sörmländska näringslivet och för att främja en väl fungerande kompetensförsörjning.

En av de viktigaste utmaningarna är att stärka de sörmländska företagens konkurrenskraft genom att skapa förutsättningar för fler jobb och att främja individernas etablering på arbetsmarknaden genom en förbättrad matchning, där de som söker arbete i större utsträckning har den utbildning och kompetens som efterfrågas av arbetsgivarna. Även på individnivå är utbildning och tillgång till arbete viktigt för att främja ett inkluderande samhälle.

Dina arbetsuppgifter
Enheten näringsliv och arbetsmarknad ansvarar för genomförandet av den regionala utvecklingsstrategins prioriterade inriktning "växande arbetsmarknad", där efterfrågan på kompetens och utbud av arbetskraft med olika utbildningsbakgrunder och erfarenheter kan mötas.

Kontakter och samarbete med näringslivet, kommunerna och andra aktörer är av yttersta vikt och en bas för Sörmlands kompetensförsörjningsarbete är Branschforum. Branschforum är en mötesplats för branschen, utbildare samt andra relevanta aktörer för att diskutera kompetensförsörjning och utbildning och drivs på branschens villkor. För att etablera, utveckla och driva Branschforum och stötta det övriga kompetensförsörjningsarbetet behövs en projektkoordinator

Ditt uppdrag som projektkoordinator är brett, omväxlande och utmanande. I din roll kommer du att ha självständigt ansvar för vissa områden. Ibland arbetar du ensam, ibland i nära samarbete med engagerade och entusiastiska kollegor. Dina arbetsuppgifter innebär bland annat:
* Agera process/projektledare - självständigt och strategiskt leda och delta i processer för samverkan med bland annat arbetsliv, utbildningsaktörer och kommuner för att bygga upp Branschforum.
* Hålla i forum för utvecklingsdiskussioner och dialog utifrån projekt och uppdrag.
* Anlita aktörer utifrån behov.
* Samordna event och konferenser både i fysisk och digital form.
* Bistå med administrativt stöd.
* Kommunikation i sociala medier och digitala kanaler.

Din kompetens
Vi söker dig med utbildning från universitet/högskola. Inriktning på utbildning är sekundär då du gärna får vara generalist. Ämneskunskaperna finns inom organisationen. Du ska ha dokumenterad erfarenhet av att driva projekt, ha ett strukturerat arbetssätt och vara van att hantera dokumentation.
Plus i kanten att kunna hantera diarieföringssystem. Noggrann och systematisk med erfarenhet av att ha arbetet med komplexa frågor. Kunna tänka utifrån flera olika perspektiv samtidigt, strukturerad.

Som person är du driven och samarbetsinriktad, då tjänsten innebär att du tillsammans med dina kollegor och samarbetspartners ska arbeta för att uppnå de uppställda projektmålen. Du ser utvecklingsmöjligheter som du kan förmedla och förankra hos andra. Du är lyhörd och har förståelse för de ansvarsuppdrag som ingår i dina arbetsuppgifter.

Du är en god kommunikatör, nätverksbyggare och trivs med att kommunicera i såväl större som mindre grupper där du ibland också är mötesledare. I tjänsten ingår en hel del administration och du förväntas ha goda kunskaper i olika administrativa verktyg. Det är stundtals högt tempo och i tjänsten ingår en del resande. Du måste kunna uttrycka dig väl i svenska språket både i tal och i skrift och kommer att presentera utredningar och initiativ i nätverksgrupper och workshops. Goda kunskaper i Microsofts 365 är ett krav.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och ytterligare erfarenheter kan komma att värderas som meriterande.

Anställningsform
Tidsbegränsad anställning fram till och med maj 2023.
Tillträde enligt överenskommelse.

Information om tjänsten lämnas av
Verksamhetschef näringsliv och arbetsmarknad Katarina Bergkvist, 076-698 54 08.
Fackliga företrädare söks via kontaktcenter, 0155-24 500 00


Kom och jobba hos oss på hållbar regional utveckling!


Välkommen med din ansökan, inklusive CV, senast 2022-05-01.
Intervjuer kan komma att ske löpande.

Se våra förmåner (http://regionsormland.se/jobb-och-utbildning/vara-formaner/)

Följ oss gärna på Facebook (http://facebook.com/regionsormlandJobbahososs/)


Vi har i vissa fall skyldighet att kontrollera om en person förekommer i misstanke- och eller belastningsregistret. Det kan ske på två sätt, endera begär regionen ut uppgiften själv eller också uppmanas du att begära ut utdrag för att kunna visa upp innan anställning. Vi begär i undantagsfall att du visar upp registerutdrag även vid tillsättning av andra tjänster än de som avses ovan. Blir du aktuell för anställning kommer du att informeras om vad som gäller för den tjänst du sökt.

Vi gör aktiva val vid exponering och rekryteringsstöd och undanber oss därför direktkontakt av bemannings- och rekryteringsföretag.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Region Sörmland
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 11 april 2022
  • Ansök senast: 1 maj 2022

Liknande jobb


Continuous Improvement

25 november 2024

22 november 2024

Innovationsledare

22 november 2024