OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ledningsstaben är en strategisk ledningsfunktion och skall vara ett stöd i regiondirektörens uppdrag. Ledningsstabens strategiska arbete omfattar regionövergripande strategisk utveckling inom hälso- och sjukvård samt tandvård, ekonomi, budget och uppföljning, juridik, arkiv, HR, forsknings-, utvecklings och utbildningsfrågor, läkemedel, kris- och katastrofberedskap samt miljöarbete. Ledningsstaben omvärldsbevakar, utreder, tar fram fakta och förser förtroendevalda och stabsdirektörer med underlag inför beslut. Arbetet på ledningsstaben är organiserat i sexton grupper där varje grupps arbete leds av en enhetschef.
Vill du vara med och bidra till att våra medborgare får en bra vård och bättre hälsa och att Region Östergötland utvecklas positivt? Som koordinator på det centrala projektkontoret får du möjligheten att göra det genom att medverka till den långsiktiga utvecklingen mot effektivare projektstyrning, bättre koordinering och bättre beslutsunderlag för olika utvecklingsinitiativ inom Region Östergötland.
Projekt- och utredningsenheten inom Ledningsstaben söker en koordinator som vill vara med och driva den fortsatta utvecklingen av Region Östergötlands projektverksamhet samt det operativa arbetet inom projektkontoret. Enheten är relativt nyetablerad och du har goda möjligheter att bidra till att projektverksamheten inom Region Östergötland vidareutvecklas.
Projekt genomförs enligt Region Östergötlands projektmodell och vi använder ett gemensamt projekt- och portföljstyrningsverktyg för planering, genomförande och uppföljning.
Arbetsbeskrivning
I rollen som koordinator har du ett nära samarbete med chef och övriga medarbetare vid projekt- och utredningsenheten för att samordna de administrativa. I rollen ingår att vara objektspecialist för Region Östergötlands projekt- och portföljstyrningsverktyg Antura. Vi erbjuder ett utvecklande arbete och du kommer bland annat arbeta med att:
• Administration/Samordning: Ha kontroll på de aktiviteter som ska genomföras av Projekt- och utredningsenheten, genom att delta i planeringen och följa upp aktivitetsplanen.
• Projektverktyg: Medverka i förvaltning av och kravställning på projekt- och portföljstyrningsverktyget i rollen som objektspecialist. Skapa förutsättningar för att projekt- och portföljstyrningsverktyget används fullt ut, för att Region Östergötland ska få en helhetsbild av alla pågående projekt.
• Startsäkring/Värdering och prioritering: Delta i beredning, nyttovärdering och prioritering av projekt inför förslag till beslut om start. Sammanställ underlag i form rapporter av projektens operativa status med fokus på tid, kostnad och kvalitet.
• Kvalitetssäkra projekt/arbetsform: Kvalitetssäkra informationen som sparas i projekt- och portföljstyrningsverktyget, för att projekten ska kunna vara både uppföljningsbara och jämförbara.
• Projektstöd: Stötta projektledare, beställare, styrgrupper och chefer i projektrelaterade frågor, främst kopplat till projekt- och portföljstyrningsverktyget.
• Kompetensutveckling och nätverk:
• Planera och tillhandahålla utbildningstillfällen gällande projekt- och portföljstyrningsverktyget
• Medverkar också i samordning av andra utbildningar.
• Medverka som objektspecialist i förvaltningsgruppen för projekt- och portföljstyrningsverktyget.
• Delta i projektkontorsforum och projektledarnätverk
• Förvaltning/utveckling av modell och metoder: Bidra till utveckling av projekt- och portföljstyrningsverktyget. Medverka till utveckling av och administrera beslutade uppdateringar av de modeller och metoder som projekt- och utredningsenheten ansvarar för.
Utbildning och erfarenhet
Vi söker dig som har en mångårig erfarenhet av administrativa arbetsuppgifter samt har erfarenhet av arbete med projekt- och portföljstyrningsverktyg eller liknande. Du har en grundläggande projektledarutbildning och/eller har en bred förståelse för projektstyrning och god kännedom om de begrepp som är kopplade till projektstyrning. Goda kunskaper i Office-paketet är önskvärt.
Personliga egenskaper
Som person har du förmåga att skapa struktur i en föränderlig miljö. Du är strukturerad, noggrann, serviceinriktad och är bra på att kommunicera såväl skriftligt som muntligt. Social kompetens och god samarbetsförmåga är viktigt.
Anställning och information
Det här är en tillsvidareanställning, tillträdesdag snarast efter överenskommelse.
Upplysningar om tjänsten lämnas av:
Enhetschef: Mikael Karlsson, 010-103 71 56
Projektstrateg: Kristina Thurée, 010-103 96 10.
Under vecka 29-31 går det inte att nå oss.
Facklig företrädare för SACO är Mikael Hjerne, 010-103 34 57.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 10 augusti 2015. Välkommen med din ansökan via vårt rekryteringssystem.
Vi undanber oss vänligt men bestämt direktkontakt från bemannings- och rekryteringsföretag, som Region Östergötland inte har avtal med, samt försäljare av ytterligare platsannonser.
Kontaktpersoner på detta företaget
Malou Lindberg, Verksamhetschef
0705-22 80 91
Lisbeth Furberg, Vårdenhetschef
010-103 80 88
Asta Lindström, Vårdenhetschef
010-103 80 08
Susanna jangerot,
Pernilla Nordenryd, vårdenhetschef
010-1031232
Sigbritt Willers, Vårdenhetschef
010-1036791
Maria Renström, Vårdenehtschef
010-1036278
Helena Wintland, Vårdenhetschef
010-1043948
Björn Thyrberg, Vårdenhetschef
010 104 39 48