OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arkiv- och registratursektionen, Förvaltningsavdelningen
Vill du vara med och stödja Regeringskansliets verksamheter i arkiv- och diarieföringsfrågor? Vill du arbeta med att förvalta, vårda och tillgängliggöra vårt arkivbestånd? Har du hög serviceambition och erfarenhet av att driva projekt? Är du utbildad arkivarie och har flerårig arbetslivserfarenhet inom arkiv? Då kan det här vara jobbet för dig!
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Sektionen för arkiv- och registratur består av ca 60 medarbetare och ansvarar för Regeringskansliets arkiv- och registratorsverksamhet inom samtliga departement. Sektionen ger även råd, stöd och utbildning, samt ansvarar för tillsyn av utlandsmyndigheternas arkiv- och diarieföring. Sektionen ansvarar också för den verksamhetsnära systemförvaltningen av bland annat Regeringskansliets diarieföringssystem. På sektionen pågår flera projekt och uppdrag, bland annat en omfattande intern flytt av arkiv.
I denna roll kommer du inledningsvis att projektleda den ovan nämnda arkivflytten. Bland annat kommer du att driva, planera och genomföra aktiviteter kopplade till projektet, såsom gallringsutredningar, ordnande och förtecknande, samt förberedelser inför leveranser. Du håller tidsplanen uppdaterad samt ger löpande statusrapporter. Du samordnar det operativa arbetet och är kontaktperson gentemot det övergripande interna projektet, likväl Riksarkivet inför kommande arkivleveranser.
Efter flyttprojektets avslut kommer du att ha en samordnade funktion med fokus på långsiktigt hållbar förvaltning, vård och redovisning av det fysiska arkivmaterialet. I denna roll förekommer många olika typer av uppgifter. Du tar bland annat fram planer för arkivleveranser, både interna och från utlandsmyndigheterna, samt informerar och ger stöd till levererande verksamhet. Du planerar, leder och genomför ordna- och förtecknaprojekt, förbereder inför leveranser till Riksarkivet, genomför gallringsutredningar och samordnar verkställande av gallring. Du planerar långsiktigt och strategiskt för de fysiska arkivlokalerna på ett säkerhetsmässigt och ekonomiskt hållbart sätt.
Andra förekommande uppgifter inom sakområdet ingår i rollen, så som tjänstgöring i arkivfunktionens supportverksamhet samt bemanning av forskarsalen vid behov. Tunga lyft förekommer i arbetet. Resor kan vara aktuellt vid vissa tillfällen.
Din bakgrund
Vi söker dig som har en akademisk examen inom arkiv- och informationsvetenskap och flera års erfarenhet som arkivarie inom offentlig sektor. Det är ett krav att du har erfarenhet av att driva projekt. Du har även arbetat med leveransframställningar och varit delaktig vid arkivleveranser till Riksarkivet. Du har kunskap kring gällande lagstiftning inom offentlig verksamhet och därmed de bestämmelser som reglerar verksamhetsområdet, såsom offentlighets- och sekretesslagen, tryckfrihetsförordningen, arkivlagen och GDPR.
Kunskap eller erfarenhet av Regeringskansliets verksamhet är meriterande, liksom kunskap om utrikesförvaltningens arkivbildningar.
Dina egenskaper
Som person är du kvalitetsmedveten, strategisk och serviceinriktad. Du har lätt för att samarbeta, både med personer inom funktionen och med angränsande verksamhetsområden, likväl är du van vid att arbeta självständigt och är därför självgående. Det är en förutsättning att du kommunicerar och uttrycker dig väl, både muntligt och skriftligt. Du behöver även klara tunga lyft.
Övrigt
Anställningen är en tillsvidareanställning. Regeringskansliet tillämpar sex månaders provanställning. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet, kontakta operativ chef Jenny Savonen. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Ola Nordin-Remberger. Fackliga kontaktpersoner är Johan Strokirk för Saco, Melanie Hedlund Bjersten för ST och Erik Wilhelmsson för SEKO. Samtliga nås via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 13 april 2022.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tomas Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35