OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Myndigheten för stöd till trossamfund (SST) söker en projektledare för att leda och samordna regeringsuppdrag och andra projekt inom myndigheten. Här kommer du att arbeta med viktiga och aktuella demokrati- och samhällsfrågor på en dynamisk arbetsplats.
Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter
Som projektledare på SST kommer du att leda och samordna myndighetens tidsbegränsade uppdrag från regeringen, utvecklingsuppdrag eller större uppgifter som kräver koordinering inom verksamheten.
Ditt ansvar kommer vara att arbeta parallellt med flera olika projekt och utarbeta projektplaner inklusive tidsplan, budget och resurssättning, samt säkerställa att projekten håller sig inom de fastställda tidsramarna och budgeten. Du ansvarar för kvalitetskontroll och hanterar risker som kan påverka projektet negativt. I rollen ingår att koordinera projektteamen för att säkerställa effektivt samarbete och kommunikation, samt själv arbeta i projektet och tillhandahålla stöd för att uppnå projektmålen. Du fungerar som sammanhållande kontaktperson och rapporterar regelbundet projektens status till myndighetsledning samt andra relevanta intressenter.
Arbetsuppgifterna innebär bland annat; Förstå och tolka regeringsdirektiv för att utveckla projektmål. Leda och själv arbeta med olika projektaktiviteter. Vid projektavslut säkerställa att mål har uppnåtts, genomföra utvärderingar, bedöma projektets effekter och resultat, samt skriva en slutrapportering. Arbetet genomförs i nära samarbete med SST:s medarbetare som arbetar med trossamfundsfrågor, krisberedskap och kanslichef.
Eftersom SST är en liten myndighet kommer arbetsuppgifterna att vara varierande och du behöver vara beredd att arbeta inom olika områden.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
relevant akademisk examen, som lägst kandidat, inom samhällsvetenskaplig, eller motsvarande inriktning som myndigheten bedömer vara likvärdig,
dokumenterad erfarenhet av projektledning, gärna inom offentlig sektor eller med regeringsuppdrag,
god datormognad och mycket goda kunskaper i office-paketet,
förmåga att utrycka dig väl i tal och skrift på svenska.
Det är meriterande om du har erfarenhet av:
arbete på statlig myndighet,
arbete med civilsamhällesfrågor
utredning och analysarbete
Personliga egenskaper
Som person är du strukturerad, ansvarskännande och har mycket god analytisk förmåga. Förmåga att arbeta med och hantera flera intressenter med olika förväntningar. Det är också viktigt att du har god samarbetsförmåga, liksom förmåga att ta initiativ och arbeta både självständigt och gemensamt med komplicerade frågor. Stor vikt personlig lämplighet.
Om anställningen
Anställningen avser heltid och gäller tillsvidare med sex månaders provanställning. Din placering kommer att vara på plats hos myndigheten i Alvik med viss möjlighet till distansarbete. Vi ser gärna att du tillträder så snart som möjligt.
Kontaktuppgifter
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du varmt välkommen att kontakta kanslichef Gabriella Wingård 08- 453 68 29 eller gabriella.wingard@myndighetensst.se
Ansökan
Maila din ansökan senast den 13 augusti till registrator@myndighetensst.se, ange diarienummer SST 2024-283. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är oss tillhanda senast sista ansökningsdag. Bifoga endast personligt brev och CV. Kopior på betyg och intyg tar du med vid en eventuell intervju.
Om Myndigheten för stöd till trossamfund
Myndigheten för stöd till trossamfund (SST) har i uppdrag att främja en dialog mellan stat och trossamfund samt att bidra med kunskap om religion och samfundsliv i Sverige. Myndigheten fördelar även ekonomiska bidrag och ansvarar för frågor om trossamfundens roll i krisberedskapen. Från och med 2024 har myndigheten ansvar för att fördela statsbidrag för säkerhetshöjande åtgärder inom civilsamhället. Läs mer på www.myndighetensst.se
Varmt välkommen med din ansökan senast den 13 augusti 2024!