OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Gruppen Drift och processledning, It-enheten, Förvaltningsavdelningen
Vill du vara med och forma framtidens it-infrastruktur för Regeringskansliet? Vi söker en erfaren projektledare som kan leda projekt i en global och säkerhetskritisk miljö.
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Regeringskansliets it-enhet har ett av de viktigaste uppdragen i landet, att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Vi är ca 120 medarbetare som svarar för it-stödet till Regeringskansliet och de 100 utlandsmyndigheterna, bland annat alla svenska ambassader och EU-representationen i Bryssel vilket omfattar ca 6 400 användare över hela världen.
Regeringskansliet gör nu en omfattande digitaliseringsresa där vår uppgift är att förenkla departementens dagliga arbete genom att utveckla nya, bättre och säkrare verktyg som stödjer verksamhetens kärnprocesser. Vi behöver engagerade och flexibla medarbetare som vill ta ett stort eget ansvar. Vi erbjuder en arbetsplats där vi värdesätter god balans mellan arbete och fritid. Hos oss får du ett omväxlande arbete där du kan växa och utvecklas både personligt och professionellt. Ett intresse för samhällsfrågor är en fördel och kan göra din arbetsvardag ännu mer givande.
Som medarbetare hos oss erbjuds du bland annat:
• En global verksamhet med högt samhällsvärde som påverkas av och agerar på omvärldshändelser.
• Arbete i en komplex miljö med högt ställda krav på säkerhet och kontinuitet.
• Goda möjligheter att utvecklas. Din kompetensutveckling är något som kommer att uppmuntras och prioriteras.
• Varierande arbetsuppgifter där du har möjlighet att styra över din arbetsdag.
• Ett arbete som verkligen gör skillnad.
Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se
Ansvar och arbetsuppgifter
Som it-projektledare har du en viktig roll i it-enhetens uppdrag att säkerställa utveckling, drift och förvaltning av infrastruktur och verksamhetsstödjande it-system. I rollen som it-projektledare ingår arbete med att planera, leda, genomföra och följa upp it-relaterade utredningar, uppdrag och projekt kopplade till drift, förvaltningsaktiviteter och it-strategi. I just den här rollen ingår att vara projektledare för it-arbeten i olika fastighetsrelaterade projekt. I tjänsten kan även ingå andra uppdrag som förvaltningsledare, processansvarig eller incidentledare.
Huvudsakliga arbetsuppgifter är:
• Planera och leda it-projekt inom infrastruktur.
• Samarbeta med it-säkerhetshandläggare och tekniker för att säkerställa säkerhetskrav.
• Verka för väl fungerande samarbete både inom projekten och linjefunktioner samt med externa intressenter och parter.
• Hantera många kontaktytor inom organisationen med god förmåga att lösa olika utmaningar på ett pedagogiskt och samarbetsinriktat sätt.
Din bakgrund
Utbildning:
Krav: Högskoleutbildning inom ett för tjänsten relevant område eller annan lämplig utbildning som, i kombination med arbetslivserfarenhet, bedöms som relevant för befattningen.
Meriterande: Projektledarutbildning.
Erfarenhet:
Krav: Omfattande arbetslivserfarenhet från it-drift inom större organisationer, i myndighetssektorn och/eller inom näringslivet. Erfarenhet från projektledning eller annan liknande ledande befattning. Vana vid att presentera och tala inför grupper samt erfarenhet av att skriva rapporter och projektplaner
Meriterande: Erfarenhet av teknisk it-kompetens, projektbudgetering, avrop från ramavtal samt inköp. Även erfarenhet av att leda it-arbeten i samband med fastighetsprojekt och renoveringar är en stor fördel.
Kunskap:
Krav: Mycket goda kunskaper i svenska och goda kunskaper i engelska i tal och skrift.
Meriterande: Kunskap om etablerade modeller och ramverk, såsom agila arbetssätt och projektmodeller, samt kännedom om LoU (Lagen om offentlig upphandling) är en fördel. Erfarenhet av leverantörsstyrning samt en god kännedom om LAN/WAN är också meriterande.
Dina egenskaper
Vi söker dig med god ledarskapsförmåga och utmärkt samarbetsförmåga som kan kommunicera effektivt både inom och utanför it-enheten. Din mål- och resultatorientering tillsammans med din skarpa problemlösande analysförmåga hjälper dig att navigera utmaningar. Som en självgående och initiativtagande individ tar du ansvar och driver projekt framåt. Du är också kvalitetsmedveten, noggrann och flexibel, vilket säkerställer att arbetet håller hög kvalitet och anpassar sig till förändrade förutsättningar.
Övrigt
Anställningen är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. Vi värdesätter mångfald och välkomnar sökande med olika bakgrunder och erfarenheter.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta André Palmblad som är gruppchef, på 08-405 42 24. Du är också välkommen att kontakta rekryteringsspecialist Ana Acosta på 08-405 39 42 för frågor om rekryteringsprocessen. Fackliga representanter nås via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00, Saco (Johan Strokirk), ST (Peter Backéus) samt SEKO.
Välkommen att registrera din ansökan på svenska i vårt rekryteringsverktyg senast den 13 september 2024.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tomas Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35