Projektledare - Drift och Support - Interim Stockholm

Arbetsbeskrivning

Allmän beskrivning
Vår kund, en myndighet, söker en medarbetare med ansvar för samordning och hantering av produktionsärenden inom leveransområdet/systemområdet Informations- och Stödtjänster (IST). 
Huvudsakliga arbetsuppgifter inom aktuellt leveransområde är att ansvara för koordinering och hantering av driftsrelaterade frågor/incidenter som rör leveransområdet. Rollen benämns Drift- och supportansvarig IST. Rollen innebär både att säkerställa att bra arbetsrutiner och processer finns för hantering av supportärenden samt att dessa efterlevs, men även att hantera aktuella problem/incidenter i produktion samt agera förebyggande.

Informations- och stödtjänsterna är av verksamhetskritisk och teknisk karaktär med många interna och externa integrationer.  De fungerar som integrationsnav för myndighetens IT-system och det är av stor vikt att applikationsdrift och support fungerar. 
Tjänsterna används i huvudsak för att informationsförsörja både interna verksamhetssystem men även andra myndigheter/företags verksamhetssystem.
 
Det är viktigt att ha en god teknisk förståelse för att snabbt kunna göra en konsekvensbedömning då en incident inträffar samt att koordinera, ofta mellan olika leveransområden, leda och kommunicera internt och med kund kring rätt åtgärd för att lösa incidenten.
I rollen är man också ansvarig för arbeta långsiktigt och lyfta och driva kvalitetsbrister och förbättringar för stabil applikationsdrift.  
 
För att nå framgång i detta uppdrag bör du kunna agera i ett högt tempo och snabbt ställa om enligt nya förutsättningar. Du bör även ha hög social kompetens och vara duktig på att kommunicera och samverka och lösa problem med både interna och externa parter. 
Myndigheten genomgår även en agil transformation med inriktning mot Safe och det är viktigt att efterfrågad person har erfarenhet av hur agilt arbete bedrivs. 

Uppgifter

Huvudsakliga arbetsuppgifter/ansvarsområden: 

Uppföljning, utvärdering och rapportering – daglig rapportering och driftstatus
Leda och samordna incident- och problemhantering som rör leveransområdet och har dialog med kund och berörda parter på myndigheten.
  Applikationssupport – Säkerställa leverans av 3:e linjens applikationssupport 
Dokumentation – säkerställa aktuell och nödvändig IT-relaterad dokumentation för snabb felsökning vid incidenter samt för hantering av övriga supportärenden för de system och tjänster som ingår 
Agera Spoc (Single point of contact) för i driftrelaterade frågor inom leveransområdet
Bevakning av våra informations- och tjänsteleverantörer samt andra externa intressenter.
 

Efterfrågad profil och omfattning
Roll: Leveransledare/projektledare
Kompetensnivå:  4 
Omfattning: 100%
Startdatum:   2022-10-01
Slutdatum: 2023-09-30, med option på 1 + 1 år
Placeringsort: Sundbyberg


Språkkunskaper Utmärkt svenska i tal och skrift.

Erfarenhet (ska-krav) Minst 3 års erfarenhet av förvaltningsledning (hantering av driftsatta system) i IT-organisation 
Varav minst 1 års förvaltningsledning med ansvar för verksamhetskritiska applikationer med komplexa integrationer med flertalet interna och externa system  
Varav minst 2 års erfarenhet av förvaltningsledning i en agil leveransorganisation
Minst 3 års erfarenhet av att leda team på minst 10 heltids-personer 
Minst 1 års erfarenhet av arbete med IT-infrastruktur
Minst 2 års erfarenhet av systemutveckling
Erfarenhet av förvaltningsledning IT inom statlig myndighet eller liknande större organisation (minst 2000 anställda)
Minst 1 år som ansvarig för kundservicefunktion eller motsvarande

Kompetens (ska-krav) Eftergymnasial utbildning inom Data/IT, eller motsvarande kompetens
Scrummaster eller likande utbildning inom agil metodik•

Erfarenhet (bör-krav).  Projektledningscertifiering eller likande utbildning


Visst låter detta som ett spännande uppdrag?
Sök redan i dag så berättar vi mer. Vi behöver en ansökan inkluderat ett svenskt CV som matchar vår kunds önskemål.
Urval och intervjuer sker löpande så vänta inte med din ansökan då vi behöver komplettera med mer information och anbudstiden är kort.

NXT Interim och NXT Rekrytering är ett nischat och innovativt företag som är verksamma inom konsult och rekryteringsbranschen.
Vi är verksamma inom HR, IT, och Finans och har 20 års erfarenhet i branschen. Vi erbjuder våra konsulter bl a sjukförsäkring,
remote-arbetsplatser och flera andra förmåner som förgyller deras vardag. Vid projektanställning tillämpar vi kollektivavtal.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: NXT Interim Stockholm AB
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 22 september 2022
  • Ansök senast: 28 september 2022

Liknande jobb


23 december 2024

Leda Alvesta kommuns utveckling mot framtidens IT-infrastruktur

Leda Alvesta kommuns utveckling mot framtidens IT-infrastruktur

20 december 2024

Gruppchef IT-drift

Gruppchef IT-drift

18 december 2024