OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.
Fastighetskontoret förvaltar och utvecklar ett unikt fastighetsbestånd viktigt för Stockholms invånare, företagare och besökare. Fastighetsbeståndet består av allt från välkända Stockholmsbyggnader till offentliga lokaler för kultur och idrott, kontorsbyggnader, brandstationer, saluhallar, slott, gårdar och torp. Vi förvaltar även natur- och friluftsområden utanför stadsgränsen. Vi sitter i Tekniska Nämndhuset på Fleminggatan 4, cirka 5 minuters promenad från Centralstationen.
Välkommen till oss
Har du erfarenhet av att jobba med eftermarknadsfrågor i byggprojekt och längtar efter att få jobba med spännande och unika fastigheter? Vill du bidra till samhällsnytta och brinner du extra för kundkontakter? I denna roll får du en viktig uppgift att göra skillnad i projektens slutskede för Stockholmarnas bästa.
Många av våra projekt löper över flera år och bedrivs i några av stadens mest kända byggnader, exempelvis Stadshuset, Kulturhuset, Liljevalchs, Östermalmshallen och Medborgarhuset. Välkommen att utvecklas vidare tillsammans med oss på Projektenheten!
Vi erbjuder dig
På Projektenheten inom Projektavdelningen är vi idag 19 medarbetare. Vi ansvarar för ledning av byggprojekt, från utredning och planering till genomförande. Mångfalden i gruppen är stor där alla har sin unika bakgrund och kompetenser – det är vår styrka och bidrar till bra resultat. Vi är ett prestigelöst och engagerat gäng där vi delar med oss av kunskap och stöttar varandra. Vi har högt i tak och lätt till skratt.
Blir du vår nya kollega så erbjuder vi dig också möjlighet till distansarbete två dagar/veckan, lunchförmån, generösa friskvårdsförmåner samt möjlighet att växla semesterdagstillägg mot extra ledighet. Att arbeta hos oss på fastighetskontoret är alltid varierande och ger stora möjligheter till personlig utveckling.
Din roll
Nu söker vi en projektledare eftermarknad som ska ansvara för projekten från godkänd slutbesiktning till dess att garantitiden löper ut. Du bygger och utvecklar goda relationer med kunder och övriga intressenter i projekten, hanterar reklamationer och tvister i samband med garantitider, driver i förekommande fall projekt under garantitiden samt arbetar med att utveckla eftermarknadsprocessen.
Rollen som projektledare eftermarknad är ny hos oss, så du kommer att få vara med och forma en viktig roll för att säkerställa att vi på bästa sätt lever upp till våra kunders förväntningar. Du rapporterar till enhetschef.
Huvudsakliga ansvarsområden och arbetsuppgifter
delta vid slutbesiktningar och ansvara för att garantibesiktningar genomförs
följa upp att garantiarbeten blir åtgärdade enligt avtal
vid garantiarbeten agera projektledare, samt vid behov ansvara för framtagande av förfrågningsunderlag samt upphandla projektörer och byggentreprenörer
hantera eventuella reklamationer och tvister under garantitid
bygga goda relationer med hyresgäster, entreprenörer och övriga intressenter i projekten
identifiera och lyfta brister och effektiviseringsmöjligheter, och aktivt arbeta med att utveckla eftermarknadsprocessen
att i nära samverkan med enhetschef och projektledare arbeta för att utveckla våra processer för uppföljning och kunskapsåterföring i projekten.
Din kompetens och erfarenhet
Vi söker dig som har
högskole- eller byggingenjörsutbildning med fastighets- bygg eller samhällsbyggnadsinriktning. Alternativt har du skaffat dig motsvarande kompetens genom flerårig relevant yrkeserfarenhet inom byggbranschen som vi finner likvärdigt
aktuelloch flerårig erfarenhet av att självständigt ha drivit byggprojekt av olika karaktär större än 30 Mkr
flerårig erfarenhet av att hantera reklamationer och tvister i byggprojekt
kunskap om tekniska system i byggnadsverk
kunskap om aktuell lagstiftning relevant för branschen, såsom bygg- och arbetsmiljölagstiftning, entreprenadjuridik, LOU och myndighetskrav
flerårig aktuell erfarenhet av att arbeta med projektbudgetering/-kalkylering
god förmåga att uttrycka dig väl på svenska i både tal och skrift.
Meriterande för tjänsten är
erfarenhet av att ha verkat i en eftermarknadsroll
erfarenhet som offentlig beställare
Personliga förmågor och färdigheter
För att lyckas väl i rollen behöver du vara van att arbeta utifrån ett helhetsperspektiv med god förmåga att skapa förtroende. Du trivs med att samarbeta och har ett tillmötesgående och problemlösande förhållningssätt. Ett professionellt agerande är en självklarhet för dig och du skiljer på det personliga och professionella. För rollen krävs också en god kommunikativ förmåga så att du kan kommunicera och argumentera på ett tydligt, sakligt och kärnfullt sätt. Då arbetet kräver löpande rapportering och dokumentation är det en förutsättning att du är strukturerad och administrativt lagd och van vid att planera, organisera och prioritera ditt arbete. Vi sätter stort värde vid ovan nämnda kompetenser, intresse och motivation för tjänsten.
Din ansökan
Låter det här som något för dig?
Varmt välkommen med din ansökan.
För att stärka fokus på de kompetenser och erfarenheter som efterfrågas för denna roll behöver du inte bifoga ett personligt brev. Vid bedömningen av din ansökan kommer vi att utgå ifrån ditt CV och ett antal urvalsfrågor du får besvara i samband med att du söker tjänsten.
Under del av ansökningsperioden är rekryterande chef och rekryteringskonsult på semester. Om du har några frågor går det bra att maila oss så återkommer vi när vi är tillbaka i arbete.
Övrigt
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde snarast efter överenskommelse.
Denna tjänst kan komma att innebära att säkerhetsprövning, i enlighet med bestämmelser i säkerhetsskyddslagen, blir aktuell.
Vi ser mångfald som berikande och välkomnar alla sökande.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.