OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Fastighetskontorets uppdrag är att skapa förutsättningar för goda bostäder och ett bra boende för dem som bor eller vill bo i Göteborg. Vi ska också utveckla staden genom att erbjuda mark för industri, handel, utbildning, forskning med mera. Vi har ett spännande uppdrag och stor bredd i kompetens hos våra medarbetare. Vi strävar efter ökad mångfald och tror att människor presterar som bäst när både arbetsliv och privatliv får ta plats. Hos oss får du stort ansvar med inblick i och närhet till stadens utveckling. Med andra ord, hos oss har du möjlighet att påverka. Våga anta utmaningen, tillsammans bygger vi staden!
ARBETSUPPGIFTER
Staden står inför spännande utmaningar i form av stora stadsutvecklingsprojekt. Fastighetskontoret har en viktig roll i dessa projekt. Kontoret söker en projektledare med tidigare erfarenhet från att leda och driva större stadsutvecklingsprojekt. Tjänsten är placerad på exploateringsavdelningen och vi har en aktiv roll i detaljplaneprocessen och ser till att detaljplaner genomförs.
Du förväntas aktivt driva och bevaka genomförandefrågorna i större stadsutvecklings-/exploateringsprojekt från planeringsskede fram till dess att gator och parker är utbyggda. Arbetet är självständigt men bedrivs i nära samarbete med andra kommunala förvaltningar/bolag, statliga myndigheter, exploatörer med flera. Du driver projekten mot uppställda mål och projektens tidsplan. Du ska även bevaka ekonomin i projekten och ansvara för att upprätta exploateringskalkyler samt ekonomiskt följa upp dina projekt. I arbetsuppgifterna ingår även att beställa/upphandla vissa utredningar samt att beställa utbyggnad av allmän plats och sedan följa projekten i projekterings- och utbyggnadsskede. Förhandling med till exempel exploatörer/fastighetsägare och att upprätta avtal kopplade till planens genomförande ingår också som en del av arbetet. Du förväntas bilda interna arbetsgrupper som stöd för ditt arbete där till exempel exploateringsingenjörer, jurister, värderare, markförhandlare och arrendehandläggare kan ingå. Du ska kunna hålla ihop större grupper med markanvisade och intressenter och samordna deras arbete med stadens.
Kontoret håller tillsammans med stadsbyggnadskontoret och trafikkontoret på att ta fram en projektstyrningsmodell för detaljplaneprocessen och du förväntas delta och bidra i implementeringen av det arbetet.
KVALIFIKATIONER
Du ska ha vana från arbete i projekt och ha ett projektinriktat arbetssätt. Det är meriterande om du har erfarenhet från offentlig upphandling och kan vara ett stöd för övriga avdelningen gällande upphandlingsfrågor.
Du har högskoleutbildning inom samhällsbyggnadsområdet och utbildning inom projektledning. Du har minst tre års erfarenhet som projektledare av stadsutvecklings-/exploateringsprojekt. Tidigare erfarenhet av arbete i eller nära en politiskt styrd organisation är meriterande.
För tjänsten krävs god förmåga att driva och leda mot uppsatta mål och att på svenska formulera sig väl i tal och skrift, hög social kompetens, lyhördhet och god samarbetsförmåga. Vi fäster stor vikt vid den personliga lämpligheten.
Kontaktpersoner på detta företaget
Marita Kärnstrand - Ekonomichef
031-368 10 17
Miriam Åberg - HR-specialist
031-368 12 24
Irene Persson - Vision
031-368 11 91
Magnus Uhrberg - SACO
031-368 12 30
Distriktschef Söder Charlotta Cedergren
031-368 12 29
Tf Distriktschef Norr Annika Wingfors
031-368 10 71
Annika Jenefeldt - Enhetschef
031-368 10 30
Martha Sandoval - Avdelningschef
031-368 11 02
Erik Gedeck - enhetschef
031-368 10 18
Iréne Persson Vision
031-368 11 91