OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och bidra när Örebro kommun utvecklar sitt brottsförebyggande och trygghetsskapande arbete? Till säkerhetsavdelningen söker vi nu en projektledare som vill vara med att genomföra en socialpreventiv kartläggning i syfte att effektivisera och förbättra socialt brottsförebyggande insatser.
Om tjänsten
Örebro kommun utvecklar och förbättrar sitt brottsförebyggande arbete. Som en del i det arbetet genomförs en kartläggning med socialt perspektiv på det brottsförebyggande arbetet. Kartläggningen ämnar påvisa hur problembilden ser ut i Örebro vad gäller kriminalitetsutveckling, vilka insatser vi har idag och vad som behöver utvecklas. Syftet är att få ett kunskapsbaserat och effektivt brottsförebyggande arbete.
Kartläggningen genomförs under en tidsbegränsad period och arbetet redovisas skriftligt och muntligt både som delrapporter och slutrapport.
Som projektledare samordnar du arbetet med den socialpreventiva kartläggningen, organiserar arbetet så att resurserna används optimalt och att projektet når resultat inom tidsramen. Du samarbetar med kriminologienheten på Örebro universitet och samordnar arbetet med berörda kommunala förvaltningar. Arbetet innebär även samverkan med externa parter från bland annat Polis, bostadsbolag och civilsamhället. Du sammanställer arbetet och delrapporterar resultat. Arbetsprocessen ska också leda till en modell som kan användas för framtida kartläggningar.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
• leda och driva arbetet med kartläggningen och den arbetsgrupp som bildas utifrån uppdraget med universitet och kommunala aktörer
• utreda och vara behjälplig i analysarbetet kring information som inkommer
• samordna arbetet med kartläggningen i kommunens berörda förvaltningar
• samverka med kommunala och externa parter såsom polis, Örebro universitet, civila samhället
• redogöra för arbetet och dess resultat skriftligt och muntligt under arbetes gång samt upprätta en slutrapport
• strukturera upp arbetet för att möjliggöra kommande kartläggningar
• känner till och följer verksamhetens gällande lagar, policys och rutiner
• arbetar och dokumenterar i de verksamhetssystem som finns
Kompetenskrav
• relevant högskoleutbildning om minst 180hp
• dokumenterad erfarenhet av att leda och driva utredningar och projekt
• god datavana för dokumentation i relevanta verksamhetssystem
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift
För att passa i den här tjänsten behöver du ha ett hjärta för sociala och brottsförebyggande frågor och utveckling. Du är van att leda och driva projekt och utredningar och är självgående i ditt arbete. Du besitter en god förmåga att samarbeta och samordna med interna såväl som externa parter. Du är tydlig i din kommunikation i tal och skrift och har förmågan att skapa ett kreativt arbetsklimat bland deltagarna i projektet samt stimulerar till nytänkande.
Vidare är du analytisk och kan hantera kombinationen av teoretisk kunskap och förutsättningarna för kommunens förvaltningar och det sociala arbetet. Du behärskar det svenska språket på ett sätt så att du kan kommunicera med kollegor och övriga samarbetspartners samt skriftligen dokumentera det som verksamheten kräver. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Övrigt meriterande
• erfarenhet av arbete med brottsförebyggande och socialpreventivt arbete
• erfarenhet av arbete inom politisk styrd organisation
• erfarenhet av arbete inom kommunal förvaltning
• erfarenhet av utredningsarbete och rapportskrivande
• erfarenhet av samverkan
Omfattning och tillträde
Anställningsform: tidsbegränsadanställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: enligt överenskommelse tom 31 december
Antal tjänster: 1
Om arbetsplatsen
Säkerhetsavdelningen är en övergripande funktion som finns i Kommunledningsförvaltningen direkt under kommunledningen. Avdelningen svarar för det övergripande och strategiska arbetet inom bland annat krishantering, civilt försvar, riskhantering, informationssäkerhet, brottsförebyggande frågor, säkerhetsskydd, våldsbejakande extremism, ANDTS m.m
Säkerhetsavdelningen har sina lokaler i Stadsbyggnadshus 2 i centrala Örebro. Avdelningen har idag 8 anställda.
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.
Övrig information
Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 22 februari.
Välkommen med din ansökan!
Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67