Projektledare för digital utveckling inom äldreomsorgen (Sociala system)

Projektledare för digital utveckling inom äldreomsorgen (Sociala system)

Arbetsbeskrivning

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.

Äldreförvaltningen ansvarar för kommunövergripande frågor rörande äldreomsorg, samt för att i dialog med stadsdelsnämnderna samordna, utveckla och följa upp äldreomsorgen i staden.



Under 2025 tar vi nästa stora steg i vår digitaliseringsresa genom att samla våra krafter för äldreomsorgens och socialtjänstens digitaliseringsutveckling.

Vi arbetar över organisatoriska gränser för att minska administration, dela spetskompetenser och testa innovativa lösningar som kan skalas upp för hela staden.

Är du projektledare med bakgrund inom äldreomsorgen? Kan du se verksamhetsnyttan med digitala arbetssätt och vill du vara med och driva verksamhetens perspektiv inom stadens sociala system? Då kan detta vara en roll för dig!

Välkommen till oss

Äldreförvaltningen har cirka 170 medarbetare fördelade på fyra avdelningar och en enhet. Avdelningen för digitalisering och it är nyetablerad och leds av en avdelningschef. Vi är en tvärprofessionell avdelning med kompetens som spänner över it och teknik, digitalisering, informationssäkerhet och äldreomsorg. Totalt är vi cirka 15 medarbetare, varav sju personer arbetar med utveckling och förvaltning av stadens Sociala system. Dessa sju leds av en teamledare.

Vi sitter i fräscha och nyrenoverade lokaler bara ett stenkast från Älvsjö pendeltågsstation.

Vårt primära fokus är:

att leda och samordna digitaliseringsutvecklingen inom äldreomsorgen
verksamhetsnära förvaltning av Sociala system
it-nära förvaltning av Äldreförvaltningens it-stöd
förvaltningsintern service för it och telefoni
förvaltningens informationssäkerhetsarbete.


Din roll

Du kommer leda och delta i uppdrag som syftar till förvaltning och utveckling av stadens Sociala system. Detta gör du tillsammans med kollegor inom äldreförvaltningen, socialförvaltningen och stadsledningskontoret. Ni har ett nära samarbete med stadsdelsförvaltningarna och leverantör.

I dina huvudsakliga arbetsuppgifter ingår bland annat att:

bidra i utveckling av den verksamhetsnära förvaltningen både vad gäller nuvarande och kommande system
delta i upphandlingsprojekt och kommande införandeprojekt med inriktning att ersätta nuvarande utförarsystem, projekt NU (Nytt utförarsystem)
leda och driva verksamhetsperspektivet från behov till färdig och driftsatt funktionalitet i hela objekt Sociala system
leda arbets- och referensgrupper i syfte att ringa in äldreomsorgens och socialtjänstens behov och utifrån det utforma digitala arbetssätt samt ta fram beställningsunderlag
granska lösningsförslag och kravspecifikationer, planera för tester under utvecklingen samt följa upp leveranser
arbeta löpande med insamling, analys och bedömning av behov och prioriteringar gällande förbättringar av funktioner i Sociala system
fungera som stöd i implementering av nya funktioner och arbetssätt.
Din kompetens och erfarenhet

Vi söker dig som har:

Socionomutbildning eller annan motsvarande akademisk utbildning som vi bedömer likvärdig
erfarenhet av utförarverksamhet inom äldreomsorgen
erfarenhet av projektledning alternativt deltagit i komplexa projekt, gärna inom äldreomsorgens verksamhetsområde
erfarenhet av verksamhetsutveckling och förändringsarbete
goda kunskaper i svenska, både tal och skrift.

Det är meriterande om du har:

chefs-eller ledarerfarenheter
erfarenhet av leverantörsdialog
erfarenhet av myndighetsutövning inom verksamhetsområdet äldreomsorg och/eller kommunal hälso- och sjukvård
utbildning inom it eller digitalisering
arbetslivserfarenhet från Stockholms stad
erfarenhet av att arbeta enligt styr- och samverkansmodellen pm3.
Din personlighet och ditt arbetssätt

Som person stimuleras du av att se verksamhetsnyttan med digitala arbetssätt. Du är noggrann vad det gäller planering, dokumentation och uppdragsorientering och du upprättar tydliga mål. Du ser till att arbetet slutförs och följer upp resultatet. Din erfarenhet har lärt dig att vara uthållig vid förändringsarbete och införande av nya arbetssätt. Vi sätter stort värde på din förmåga att kommunicera tydligt och pedagogiskt utifrån målgrupp och sammanhang. För att lyckas i det här uppdraget behöver du kunna växla mellan helhet och detaljer både när det gäller Sociala system och verksamheternas behov.

Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper, motivation och engagemang för rollen.

Övrigt

För att stärka fokus på de kompetenser och erfarenheter som efterfrågas för denna roll behöver du inte bifoga ett personligt brev. Vid bedömningen av din ansökan kommer vi endast att utgå ifrån ditt CV och ett antal frågor du får besvara i samband med att du söker tjänsten.

Sista ansökningsdag är 19 januari, med anledning av jul/nyårshelgerna ligger annonsen ute totalt en månad. Vi påbörjar urvalsarbetet när ansökningstiden är slut. Vi planerar att börja intervjua vecka 5, första intervjun sker digitalt.

Du ser annonsen i sin helhet när du söker på vår hemsida, tryck på "ansök här" för att komma dit.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Sammanfattning

Liknande jobb