Projektledare för digitalisering av socialtjänsten

Projektledare för digitalisering av socialtjänsten

Arbetsbeskrivning

Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.



Socialförvaltningen ansvarar för stadsövergripande verksamheter inom socialtjänstområdet.

Vi skapar förutsättningar för en likvärdig och rättssäker socialtjänst i hela Stockholms stad.

Nu söker vi en projektledare som vill vara med och driva digital utveckling inom Stockholms stads verksamhetssystem för socialtjänsten. Stadens sociala system består av både egenutvecklade system och standardprodukter och har idag ca 25 000 användare.

Din roll

Du kommer leda projekt som syftar till utveckling av nya funktionaliteter i stadens sociala system. Detta gör du tillsammans med kollegor inom Socialförvaltningen, Äldreförvaltningen och Stadsledningskontoret och har nära samarbete med stadsdelsförvaltningarna. Under hela utvecklingsprojektet har du även tät dialog med leverantörer. Utvecklingsinsatserna är av olika omfattning och komplexitet då de riktar sig till hela Stockholms stads socialtjänst.

I dina huvudsakliga arbetsuppgifter ingår att:

- leda och driva verksamhetsperspektivet från behov till färdig och driftsatt funktionalitet
- leda arbetsgrupper och referensgrupper i syfte att ringa in socialtjänstens behov och utifrån det utforma digitala arbetssätt och ta fram beställningar.
- granska lösningsförslag och kravspecifikationer, planera för tester under utvecklingen samt uppföljning av leveranser
- arbeta löpande med insamling, analys och bedömning av behov och prioriteringar gällande funktionsförbättringar
- fungera som stöd i implementering av nya arbetssätt.

Din erfarenhet och kompetens

För denna tjänst krävs det att du har:

- socionomexamen eller annan högskoleexamen som vi bedömer som likvärdig
- erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänstens verksamhetsområden
- erfarenhet av projektledning alternativt varit med i komplexa projekt, gärna inom socialtjänstens verksamhetsområde
- ett genuint intresse av att driva verksamhetsutveckling genom digitalisering.
- goda kunskaper i svenska, både tal och skrift.

Det är meriterande om du har:

- chefs-eller ledarerfarenhet
- erfarenhet av leverantörsdialog i utvecklingsprojekt alternativt i uppföljning av befintliga system- eller it-leveranser
- utbildning inom it eller digitalisering
- arbetslivserfarenhet från Stockholms stad
- erfarenhet av att arbeta enligt styr- och samverkansmodellen pm3
- erfarenhet av att arbeta med tjänstedesign.

 Din personlighet och ditt arbetssätt

Du är en person som arbetar mål- och resultatinriktat och driver arbetet strukturerat. Du är trygg i en ledarroll och kan leda dina projektmedlemmar mot gemensamt mål. Du lägger stor vikt vid samarbete och att skapa goda relationer med kollegor, beställare och leverantörer. Dessutom är du utvecklingsinriktad, har mycket god förmåga att samordna och prioritera krav från olika intressenter samt förstår komplexiteten i utveckling av digitala lösningar. Det är av vikt att du har förmågan att kommunicera tydligt utifrån målgrupp och sammanhang.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper, motivation och engagemang för tjänsten

Välkommen till Enheten för digitalt verksamhetsstöd

Enheten för digitalt verksamhetsstöd består av 14 medarbetare plus enhetschef. Vi är en tvärprofessionell enhet med kompetens som spänner över it och teknik, digitalisering, informationssäkerhet samt socialtjänst. Vi sitter i trevliga lokaler i Farsta Centrum.

En av våra projektledare går mot nya utmaningar inom Socialförvaltningen och vi söker därför efter en efterträdare

Vi erbjuder dig

- spännande arbetsuppgifter med att utveckla stadens socialtjänst genom digitalisering
- en arbetsplats i ständig utveckling
- friskvårdsbidrag eller friskvårdstid 1h/vecka under arbetstid
- flextid samt vinter- och sommartid.

Läs gärna mer om https://jobba.stockholm/formaner/

Din ansökan

Just nu pågår ett pilotprojekt i Stockholm stad där vi provar att rekrytera utan att du som kandidat skickar in ditt personliga brev.

Detta genomförs på ett antal utvalda rekryteringar. Vid bedömningen av din ansökan för denna roll kommer vi endast att utgå ifrån ditt cv och ett antal frågor du får besvara i samband med din ansökan. Vi önskar att du svarar konkret och kortfattat på frågorna, och att det finns en tydlig koppling mellan dina svar och ditt CV. Vi vill att ditt cv är på svenska

Varmt välkommen med din ansökan!

Vår rekryteringsprocess

Sista ansökningsdag är den 15 januari. Vi påbörjar urvalen när ansökningstiden är slut. Vi planerar att börja med intervjuerna vecka 3. Den första intervjun sker digitalt.

Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Sammanfattning

Liknande jobb


9 november 2024

Project Manager till Sollentuna

Project Manager till Sollentuna

8 november 2024

Internkonsult inom Stockholms stad – Systemarkitekt

Internkonsult inom Stockholms stad – Systemarkitekt

8 november 2024