OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Upptäck Skinnskattebergs kommun – där arbetsliv och livskvalitet går hand i hand!
Skinnskattebergs kommun - där historiens djup möter framtidens möjligheter och där karriären utvecklas i en sammanhållen och mångfacetterad miljö. Vi är stolta över att kunna erbjuda förmåner till våra blivande medarbetare, som till exempel möjlighet till semesterväxling och friskvårdsbidrag. Som en tillåtande organisation, uppmuntrar vi till stort eget ansvar och möjligheten att utvecklas både personligt och professionellt.
Här i hjärtat av Bergslagen finner du inte bara en arbetsplats, utan en levande gemenskap där varje individ spelar en avgörande roll. Utforska vårt rika kulturarv och låt dig inspireras av den naturliga skönheten som omger oss. Skinnskattebergs kommun erbjuder en perfekt balans mellan en fullstor verksamhet i ett litet format och en livsstil där lugnet i våra skogar och sjöar ger en känsla av harmoni och tillhörighet.
Skinnskattebergs kommun tillhör finskt förvaltningsområde, vilket innebär att kunskaper i det finska språket är meriterande och ger dig en extra fördel i din karriär hos oss.
Sök Sveriges viktigaste jobb och bli en del av vår gemenskap här i Skinnskattebergs kommun! Tillsammans kan vi göra skillnad och forma en framtid där varje individ är betydelsefull.Verksamheten
Vill du vara med och leda omställningen till en mer hållbar och lättillgänglig socialtjänst?
En ny socialtjänstlag planeras träda i kraft 2025. För att möta lagstiftningens krav om en kunskapsbaserad, lättillgänglig och hållbar socialtjänst behöver socialtjänstens verksamheter utvecklas och anpassas. Vi söker nu dig som vill samordna och leda socialförvaltningens arbete mot en omställning till den nya socialtjänstlagen.
Du kommer att tillhöra ledningsgruppen på socialförvaltningen. Socialförvaltningen omfattar Individ och familjeomsorg med myndighetsutövning samt omsorg om äldre och funktionshindrade i kommunen. Vi erbjuder dig en unik möjlighet att vara med och utveckla framtidens socialtjänst.
Som medarbetare inom socialförvaltningen erbjuds du flextidsavtal, friskvårdsbidrag och semesterväxling. Beroende på arbetsuppgifter och verksamhetsbehov så finns en möjlighet att varva kontorsarbete med att arbeta hemifrån två dagar i veckan.
Arbetsuppgifter
Uppdraget är förvaltningsövergripande och omfattar samtliga verksamhetsområden inom socialtjänsten. Som projektledare för omställningen till nya socialtjänstlagen kommer du att:
• Kartlägga behov och förutsättningar för socialförvaltningens omställning.
• Planera, samordna och leda förändringsarbete inom socialtjänsten kopplat till omställningen.
• Implementera de förändringar som ska genomföras lokalt kopplat till omställningen.
• Kommunicera pågående arbete inom förvaltningen, med andra förvaltningar i Skinnskattebergs kommun och nationellt.
• Representera socialförvaltningen vid eventuella konferenser och workshops.
• Omvärldsbevaka.
Kvalifikationer
Vi söker dig som:
• har socionomexamen eller annan slutförd högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
• har erfarenhet av att leda och driva utvecklingsprojekt.
• har minst fem års erfarenhet av att arbeta på operativ eller strategisk nivå med några av socialtjänstens områden som exempelvis; barn- och unga, ekonomiskt bistånd, äldre, socialpsykiatri eller funktionshinder.
• har erfarenhet att leda workshops.
• är bekant med nuvarande socialtjänstlag.
• har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift i det svenska språket.
Projekt- och ledarskapsutbildning är meriterande.
Personliga egenskaper
Vi söker dig som är nyfiken och utvecklingsinriktad och som samtidigt har struktur och tydlighet. Du skapar engagemang och motivation i utvecklingsarbete och har en god förmåga att stötta och vägleda både chefer och medarbetare i omställningen. Du har förmåga att arbeta med komplexa frågor samtidigt som du ser helheter och tar hänsyn till det större perspektivet. För att lyckas i rollen behöver du kunna samverka internt såväl som externt och vara bekväm med att prata inför större grupper. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper, motivation och engagemang för tjänsten.
Arbetstid/Varaktighet
Tjänsten är t.o.m 2025-12-31 med eventuell förlängning. Heltid med tillträde enligt överenskommelse. Intervjuer kan komma att ske under ansökningstiden.
Välkommen med din ansökan!
Övrigt
Fackliga företrädare nås via kommunens växel, 0222- 51 55 00.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Kontaktpersoner på detta företaget
sektorschef Arne Hjorth
0222-451 23
VISION Raili Gustavsson
0222-45135
Personalchef Linda Ahlsén
0222-45189
Miljöinspektör Anna Jansson
0222-451 05
Miljöinspektör Mikael Eriksson
0222-451 09
Miljöinspektör Siv Björkbacka
0222-451 28
rektor Ylva Åkerberg
0222-451 26
Lärarförbundet Marianne Georgsson
0222-45199
sektorschef Per Österberg
0222-451 16
enhetschef Bodil Frölich
0222-45115