OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Projektledare 50% för Regionalt utvecklingscentrum, RUC
Regionalt utvecklingscentrum, RUC, är en mötesplats för skolan i kommunerna och lärarutbildningen vid universitetet. RUC är ett samverkansprojekt mellan Luleå tekniska universitet och Kommunförbundet Norrbotten. Styrgruppen har beslutat om en verksamhetsplan för 2007-2009, som har fastställts av rektor 2006-12-05 samt av Kommunförbundet Norrbottens styrelse 2006-12-14.
Tjänstens organisatoriska placering är vid universitetsförvaltningen.
Arbetsuppgifter
Som projektledare har du ansvaret för att driva verksamheten i enlighet med det uppdrag som ges till universitetet i regleringsbrevet och som formulerats i verksamhetsplanen. Verksamheten inom RUC utgår från kommunernas behov och sker i form av gemensamma utvecklingsprojekt. De olika utvecklingsinsatserna formuleras och finansieras på olika sätt. En delprojektledare utses för varje utvecklingsprojekt och din roll är att hålla ihop de pågående insatserna till en fungerande helhet.
Som projektledare är du föredragande i styrgruppen och du ingår i ett länsövergripande kvalitetsnätverk med utvecklingsledare från länets kommuner och sameskolstyrelsen samt i ett nätverk med representanter för de fristående skolorna i länet. Du ingår också i ett nationellt nätverk med projektledare för RUC vid landets lärosäten.
Kompetensprofil
Som projektledare ska du ha god kännedom om, och erfarenhet från, utbildningsväsendet, särskilt förskola, grundskola och gymnasieskola samt lärarutbildningen. Du ska ha kunskap om, och förståelse för, skolans uppdrag och dess styrdokument samt vara insatt i den aktuella skolpolitiken. Du ska ha erfarenhet av att leda utvecklingsprojekt och att samverka med flera parter samtidigt, såväl externa som interna.
Du ska ha förmåga att driva ett visionärt utvecklingsarbete framåt genom entusiasm och helhetssyn. Förståelse för skolans och kommunernas situation och behov är en förutsättning för att bygga goda relationer och skapa mervärde. En god intern förankring och kunskap om lärarutbildningen underlättar genomförandet av utvecklingsinsatser som också bidrar till lärarutbildningens utveckling.