OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Tjänsten är en projektanställning preliminärt till och med 2019-01-31 och finansieras av Samordningsförbundet Jämtlands län. Tillträde enligt överenskommelse.
Vi söker dig som vill vara med och utveckla Östersunds kommun inom området social hållbarhet.
Uppdraget avser ett nytt utvecklingsområde med syfte att ta fram en modell för socialt ansvarstagande i Östersunds kommuns offentliga upphandlingar. Modellen ska leda till att fler människor inkluderas på arbetsmarknaden vilket bl.a. innebär ökad självständighet för individer samt minskade kostnader/ökade intäkter för Östersunds kommun.
Hos Östersunds kommun kommer du att få förutsättningar att driva en process med stort eget ansvar och med goda förutsättningar att skapa utveckling, både inom organisationen och med externa samverkansparter.
Tjänsten är placerad vid kommunledningsförvaltningen på Område tillväxt. Område tillväxt uppdrag kretsar kring att skapa ett ännu mer attraktivt Östersund där vi strävar efter en hållbar tillväxt. Tillväxten ska ha sin utgångspunkt i kommunens övergripande politiska vision: "Ett demokratiskt, socialt, ekologiskt och ekonomiskt hållbart Östersund". Område tillväxt innefattar tre enheter - Mark och exploateringskontoret, Näringslivskontoret och Utvecklingsenheten där denna tjänst är placerad. Utvecklingsenhetens främsta uppgifter är kopplade till kommunledningsförvaltningens strategiska utvecklings- och tillväxtarbete.
Arbetsuppgifter
Du kommer att ansvara för att ta fram och implementera en modell för socialt ansvarsfull upphandling inom Östersunds kommun. I detta ingår att ansvara för, driva och utveckla kommunens insatser som syftar till att använda offentlig upphandling strategiskt så att den bidrar till ökad sysselsättning och minskat utanförskap.
I uppdraget ingår även kommunikation, rådgivning och att arrangera mötesplatser för de som arbetar med sociala hänsyn kopplat till offentlig upphandling. Du kommer att arbeta utåtriktat och samverka med olika intressenter som exempelvis leverantörer och andra myndigheter.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
. Akademisk examen eller motsvarande erfarenhet som är relevant för tjänsten
. Dokumenterad erfarenhet av projektledning där du arbetat med att leda och samordna komplexa frågor och utvecklingsområden, arbetat strukturerat, processorienterat, målinriktat och utforskande med helhetssyn
. Arbetslivserfarenhet från offentlig sektor, gärna från arbete i en kommun
. Erfarenhet av något eller flera områden som rör socialt ansvarsfull upphandling till exempel: arbetstagares rättigheter, sysselsättningsmöjligheter, främjande av lika rättigheter, social integration, tillgänglighet eller rättvis handel
. Mycket god förmåga att formulera dig i tal och skrift på både svenska och engelska
. Erfarenhet av att föreläsa/hålla utbildningar, anordna workshops och att ta fram presentationsmaterial
Meriterande
. Erfarenhet av att ställa och följa upp sociala krav i offentlig upphandling
. Goda kunskaper och/eller praktisk erfarenhet av offentlig upphandling
. Erfarenhet av bred myndighetssamverkan och verksamhetsöverskridande processer
Personliga egenskaper
. Du har ett stort intresse för hållbarhetsfrågor
. Du är drivande och engagerad som person
. Du har initiativförmåga, god förmåga att prioritera och är resultatinriktad
. Du har god samarbetsförmåga och gott omdöme
. Du är utåtriktad och tycker om att hålla presentationer och anföranden/utbildningar i olika sammanhang
. Du är en skicklig projektledare och är van att leda grupper med olika intressen
Vid rekryteringen kommer stor vikt att läggas vid personliga egenskaper.
Bifoga CV och personligt brev i din ansökan. Betyg/intyg behöver inte skickas med. Uppvisande av detta blir aktuellt vid eventuell intervju.
Inför rekryteringsarbetet har Östersunds kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare.