OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du också arbeta i en utvecklande miljö där du blir en viktig länk i en samhällsviktig verksamhet? Vill du vara med och definiera framtidens kraftsystem i Sverige? Svenska kraftnät är inne i en expansiv fas präglad av stora investeringar med syfte att bygga ut och förnya Sveriges transmissionsnät för el.
Svenska kraftnät söker nu dig som vill arbeta som Projektledare för nya och befintliga anläggningar. Goda utvecklingsmöjligheter finns, såsom att utvecklas inom ledarskapet och ta steget mot en huvudprojektledarroll.
Du kommer att tillhöra avdelningen Stationsprojekt som ingår i division Nät. Avdelningen växer och har idag cirka 30 medarbetare som arbetar som projektledare, projektingenjörer och dokumentationsansvariga, uppdelade på tre enheter. Avdelningens uppdrag är att driva anläggningsprojekt från förstudie till färdig anläggning. Du kommer att ansvara för stora infrastrukturprojekt inom spannet en miljon till över hundra miljoner kronor, med en ledtid på i genomsnitt 2,5 år. Vi sätter högt fokus på att arbetet drivs med hög personsäkerhet, kvalitet, effektivitet och låg miljöpåverkan.
Vi har ett nära samarbete med andra avdelningar för att utveckla gemensamma arbetssätt där alla är delaktiga i utvecklingen av verksamheten. Vår organisation kännetecknas av hög kollektiv förmåga och tillit till varandra.
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och är placerad på vårt huvudkontor i Sundbyberg eller på vårt kontor i Sundsvall. Tjänsten innebär inrikesresor ett par gånger i månaden.
Dina arbetsuppgifter
Som projektledare för stationsprojekt kommer du genomföra investeringsprojekt för våra stationsanläggningar (transformatorstationer, kopplingsstationer et cetera). Som projektledare företräder du Svenska kraftnät som beställare vilket innebär att du ansvarar för projektets tid, kostnad och resultat i sin helhet.
Det dagliga arbetet består av att planera projektgenomförandet, tillsammans med projektgruppen ta fram förfrågningsunderlag, utvärdera anbud, upphandla och tillsammans med kontrakterad(e) entreprenör(er) genomföra beslutad investering.
Det dagliga arbetet innebär även att styra och leda projektgruppen inom projektets olika faser. Under genomförandet av projektet läggs stor tyngd vid uppföljning och kontroll av entreprenörens arbete på site, arbetsmiljö, miljö samt ekonomi och kvalitet.
Det ingår även att delta i organisationens verksamhetsutveckling.
Din bakgrund
Du har en högskoleutbildning inom för tjänsten relevant område, såsom samhällsbyggnad, infrastruktur eller elkraft, eller motsvarande erfarenhet förvärvad på annat sätt. Du har minst fem års erfarenhet av projektledning inom infrastruktur, byggnad, anläggning, elkraft eller motsvarande.
Vidare har du:
> förhandlingsvana och erfarenhet av kontraktshanteringens olika faser (från upphandling till slutleverans och garantifas) samt kontraktsförhandlingar
> god kunskap om entreprenadjuridik samt vana av att ha arbetsmiljöansvar
> haft budgetansvar och uppvisat god kunskap i riskhantering
> B-körkort, då arbetet förutsätter att du kan ta dig till anläggningsprojekten
> god förmåga att uttrycka dig på svenska och engelska i tal och skrift
Vi ser det som meriterande om du har:
> erfarenhet av att ha arbetat med projektering, upphandling och genomförande av stationsprojekt inom kraftbranschen som projektledare, projektör eller ent-reprenör
> erfarenhet av att ha arbetat inom eller gentemot offentlig sektor
> erfarenhet ESA (elsäkerhetsanvisningar)
> erfarenhet av projektarbete i internationell miljö
Dina personliga egenskaper
Som person är du mål- och resultatorienterad och trivs i en roll där du har mandat att självständigt ta beslut. Då rollen innebär många kontaktytor internt och externt behöver du vara kommunikativ och ha en mycket god samarbetsförmåga. Eftersom du kommer att leda och engagera en projektorganisation behöver du ha goda ledaregenskaper och en helhetsförståelse.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
I den här rekryteringen samarbetar vi med Avancos. Vill du veta mer, kontakta gärna rekryteringskonsult Helena Sjöberg, tel. nr. 079-341 73 87 eller via e-post helena.sjoberg@avancos.se. Fackliga representanter är Erik Böhlmark, SACO, tel. 010-475 86 14 och Stefan Ekberg, ST, tel. 010-475 82 91.
Välkommen med din ansökan senast den 5 oktober 2020. Vi behandlar ansökningar löpande så vi välkomnar din ansökan så snart som möjligt.
Vårt erbjudande till dig
På Svenska kraftnät händer det mycket - vi är en organisation i förändring. Vi blev i maj 2020 klassade som branschens mest attraktiva arbetsgivare enligt Nyckeltalsinstitutets årliga mätning. Det är ett fantastiskt resultat som visar att vårt arbetsmiljöarbete och fokus på det personliga ledarskapet har givit resultat. Du erbjuds god möjlighet till balans mellan arbete och privatliv, goda förmåner och mycket mer. Som medarbetare hos oss blir du en del i en samhällsviktig organisation där vi värdesätter och strävar efter hög kollektiv intelligens. Det är med samarbete och effektivitet som vi ska uppnå vår vision om att bli ledande för en säker och hållbar elförsörjning.
Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar. Då vi arbetar med samhällsviktig verksamhet är anställningen säkerhetsklassad och svenskt medborgarskap krävs. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.