OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du bidra till att patienters och brukares perspektiv genomsyrar tillsynen och tillståndsprövningen av vård och omsorg? Då har vi uppdraget för dig!
Inspektionen för vård och omsorg (IVO) bedriver sedan en tid ett omfattande arbete för att öka genomslaget av myndighetens insatser för de vi finns till för, det vill säga patienter och brukare.
Som ett led i detta arbete söker IVO nu en samarbetsinriktad och kommunikativ projektledare med egen erfarenhet av att vara patient eller brukare för att driva utvecklingen av patient- och brukarperspektivet i IVO:s verksamhet.
Arbetsuppgifter
Du ansvarar för att på myndighetsledningens uppdrag initiera och genomföra ett utvecklingsarbete som syftar till att stärka patient- och brukarperspektivet i alla delar av IVO:s verksamhet.
Det handlar exempelvis om att:
• Stimulera utvecklade arbetssätt för hur patienter och brukare medverkar både i planering och genomförande av olika tillsynsinsatser och i tillståndsprövningen.
• Anordna utbildningar för att fördjupa kunskaperna bland kollegorna på myndigheten om situationen för och behoven hos olika patient- och brukargrupper.
• Förnya formerna för IVO:s samverkan med patient- och brukarorganisationerna på såväl nationell som regional nivå.
• Vara rådgivare till bland annat myndighetens ledningsgrupp om frågor gällande stärkt patient- och brukarperspektiv i IVO:s verksamhet.
Kravprofil
Vi söker dig som är eller har varit öppet egenerfaren patient eller brukare i vård eller omsorg och har visat att du har förmågan att omsätta dina erfarenheter i ett brett patient- och brukarperspektiv.
Du har vidare några års vana av att ha lett eller medverkat i arbete med verksamhetsutveckling i projekt eller annan form.
Dessutom kräver uppdraget att du har en mycket god samarbetsförmåga och förmåga att skapa förtroendefulla relationer. Du är duktig på att ta tillvara den kompetens och det engagemang som finns både bland dina blivande kollegor på IVO och bland externa intressenter.
För att arbetet ska bli framgångsrikt behöver du också en utpräglad kommunikativ förmåga. Det är till exempel viktigt att du både i tal och skrift kan levandegöra patienters och brukares perspektiv och beskriva vilken påverkan detta bör få på myndighetens arbetssätt.
Det är meriterande om du har en akademisk utbildning som vi finner relevant för uppdraget.
Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Anställningen är tidsbegränsad i två år, omfattning enligt överenskommelse, dock minst 50 procent. Den person som anställs kommer att rapportera direkt till generaldirektören.
Ansökan
Välkommen med din ansökan innehållande CV och personligt brev senast den 10 januari 2021!
Ange referensnummer 2.1.1-59955/2020
Vi undanber oss säljsamtal för ytterligare rekrytering och annonsvägar.
Om IVO
Vårt uppdrag är att genom tillsyn och tillståndsprövning bidra till en vård och omsorg som är säker, har god kvalitet och bedrivs i enlighet med lagar och andra föreskrifter.
IVO har omkring 750 medarbetare och verksamheten bedrivs vid sex regionala tillsynsavdelningar runt om i landet samt vid avdelningen för tillståndsprövning och två myndighetsövergripande avdelningar i Stockholm. Myndigheten bildades 2013 och lyder under Socialdepartementet.
Kontaktpersoner på detta företaget
Anna Hedström, Ekonomichef
0107885690
Sara Larsson, HR-specialist
010-788 55 39
Derya Akcan, Facklig kontakt Saco-S
010-788 53 05
Ingemar Jonnerhag, Facklig kontakt Vårdförbundet
010-788 52 56
Marie Brandvold, Enhetschef
010-788 5112
Birgit Rengren Borgerson, Enhetschef
010- 788 5462
Susanna Jakobsson, HR-specialist
010- 788 57 03
Pernilla Spens, HR-specialist
010-788 5187
Maria Carneland, Facklig kontakt ST
010-788 54 06
Ingrid Rydell, Analyschef
010-788 55 01