Projektledare - hållbart arbetsliv

Projektledare - hållbart arbetsliv

Arbetsbeskrivning

Ystads kommun har cirka 2900 engagerade medarbetare som bidrar och gör skillnad. Tillsammans skapar vi en bättre vardag för våra invånare, företag, organisationer och besökare - nu och i framtiden.

Inom social omsorgsförvaltningen arbetar cirka 1200 engagerade medarbetare som bidrar till att ge stöd och omsorg till de som behöver i vår kommun. Arbetet sker inom äldreomsorg, hemtjänst, funktionsnedsättning och socialpsykiatri, individ- och familjeomsorg.

Nu söker vi på bemanning- och rekryteringsenheten en projektledare till projektet hållbart arbetsliv. Organisatoriskt tillhör vi Social omsorgsförvaltningen och projektet riktar sig övervägande mot hälsa, vård och omsorg.

Projektet har pågått sedan 2021 och har som mål att bland annat främja en god arbetsmiljö i heltidsorganisationen, planera schema så de ger möjlighet till återhämtning samt arbeta med att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsprocessen. Projektet är under utförande fasen och planeras att fortlöpa hela 2025 om de finansiella bidragen fortlöper enligt plan. I dagsläget är tjänsten satt till 241231 med möjlighet till förlängning, start omgående eller enligt överenskommelse.


ARBETSUPPGIFTER
Som projektledare samordnar du projektet och dess delprojekt. Du ansvarar för att sammanställa och redovisa statistik, följa upp nyckeltal och måluppfyllelse. Du ansvarar även för att på årlig basis återrapportera och ansöka om fortsättning för projektet.

Projektet har fokus på tre områden. Rekrytering, schemaplanering samt arbetet med att få bort delade turer. I detta projekt kommer du arbeta med ett gäng kollegor som alla besitter viktiga roller för olika områden inom projektet. Rollen kräver ett större operativt fokus i bemanningsplanering och arbetet med att ta bort delade turer än vad det gör i rekryteringsdelen, då denna del drivs och utförs av de tre rekryteringsspecialister som finns på enheten. I arbetet med bemanningsplanering arbetar du strategiskt med schemaläggning och tittar på hur våra särskilda boende och hemtjänsten kan arbeta med effektiv resurshantering. I rollen ingår att med helhetsperspektiv överblicka bemanningsprocessen.

Ditt uppdrag blir således att säkerställa och sammanställa rapporter, följa upp och återrapportera till socialstyrelsen samt att ansöka om förlängning. Du tar på egen hand fram nyckeltal, statistik och rapporter som är kopplat till projektet.

Du kommer även stötta och coacha chefer i kopplingen mellan budget och bemannings ekonomi, samt i förändringsprocesser för att uppnå en hållbar personalekonomi och verksamhet. Du kommer arbeta aktivt tillsammans med enhetschefer, rekryteringsspecialister, schemaläggare och bemanningsassistenter för att få en bemanning i balans och hållbara schema med möjlighet till återhämtning.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en akademisk utbildning som är passande för rollen eller relevant erfarenhet som av arbetsgivaren bedömmer likvärdig. Rollen kräver att du har gedigen kunskap och erfarenhet av bemanningsplanering som har innefattat schema-, personal- och bemanningsarbete samt personalekonomi. Vidare ser vi att du har erfarenhet av projektledning och/eller av att genomföra förändringar av processer. Har du erfarenhet av arbete i kommunal eller annan politiskt styrd verksamhet ser vi det som meriterande.

För att lyckas i rollen är du van att driva processer självständigt. Du är förtroendeingivande och kommunikativ med god förmåga att uttrycka dig på ett tydligt och pedagogiskt sätt. Som person är du strukturerad och lösningsfokuserad i ditt arbete samt har förmågan att skapa och underhålla relationer. Vidare har du intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och anstränger dig för att leverera lösningar. Vi lägger stor vikt vid din personliga lämplighet, då lagarbete och en bra anda i teamet är något vi värdesätter tungt.

Vi tillämpar löpande rekrytering, så vänta inte med din ansökan! Erfarenhet krävs.

ÖVRIGT
Medarbetare sökes under förutsättning att tjänsten inte måste tas i anspråk av redan anställd personal eller personer med företrädesrätt.

Ystad är den lilla staden med de stora möjligheterna. Här finns naturupplevelser utöver det vanliga, en levande historia, ett sjudande kulturliv och mångfald av fritidsaktiviteter. Här finns också ett rikt näringsliv som verkar både lokalt och globalt.

Ystads kommun arbetar för en god personalpolitik som främjar trivsel och goda arbetsprestationer. Vi tror på engagerade medarbetare som skapar en bättre vardag för våra invånare.

Vår värdegrund Bättre Tillsammans kännetecknas av fyra ord som tydligt summerar vad vi som arbetsgivare står för; Mod, Tillit, Delaktighet och Professionalitet.

Alla medarbetare ska erbjudas förutsättningar till en god hälsa och därför arbetar vi aktivt med vår arbetsmiljö. Vi erbjuder friskvård och en rökfri arbetstid.

Sammanfattning

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024