OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi på social- och omsorgsförvaltningen vill vara
Bäst på att bli bättre!
Vi ger våra medborgare förutsättningar till ett gott och värdigt liv genom att erbjuda professionellt och individuellt anpassat stöd.
Vi är en attraktiv arbetsplats där alla känner stolthet och glädje. Vår verksamhet ger ett stort värde för medborgarna.
Detta åstadkommer vi genom vårt kvalitetsarbete med fokus på dem vi är till för. Arbetet genomsyras av vår gemensamma värdegrund.
Vi söker nu två personer som på 50% vardera ska dela på uppdraget som projektledare för införandet av IBIC. Social- och omsorgsnämnden har gett förvaltningen i uppdrag att utveckla gemensamma metodval och utredningsmodeller och inom förvaltningen återstår arbetet med att införa IBIC.
Du kommer att ingå som en del i en utvecklingsorganisation med ett brett uppdrag och med många kompletterande kompetenser. Det är ett flexibelt uppdrag med stor frihet under ansvar.
ARBETSUPPGIFTER
IBIC är ett arbetssätt som är utvecklat av Socialstyrelsen och som är både behovsinriktat och systematiskt. Det är gemensamt för både handläggare och utförare som möter barn och vuxna inom funktionshinderområdet samt alla äldreomsorgens målgrupper. Sedan 2016 används IBIC i många av landets kommuner.
Individens behov i centrum, IBIC, är ett stöd för att identifiera och beskriva individens behov, resurser, mål och resultat samt hantera dokumentationsbehov med gemensamt språk inom den process som individen genomgår i socialtjänsten. Syftet är att individens stöd utgår från personens individuella behov och mål, inte från utbudet av existerande insatser. Detta sammantaget ger förutsättningar för att lagens mål och intentioner uppnås. IBIC består av kärnkomponenterna:
• Ett behovsinriktat arbetssätt med individen i centrum
• Ett systematiskt arbetssätt som omfattar handläggning, genomförande och uppföljning
• En strukturerad dokumentation som bygger på nationell informationsstruktur och nationellt fackspråk.
För att strukturerat beskriva individens behov, resurser, mål och resultat används Internationell klassifikation av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa, ICF, som utgår från WHO:s definition av hälsa.
Projektledarnas uppdrag är att:
• Företräda IBIC och dess implementering
• Ingå i styrgruppen för införandet av IBIC där myndighetschefen är sammankallande
• Ta fram/medverka till framtagande av en projektplan
• Leda arbetet av implementeringen av IBIC
• Ta fram/genomföra information och kompetenshöjande insatser om IBIC för anställda
och chefer i hela förvaltningen. Kompetenshöjande insatser avser även omfatta dokumentationskompetens och kompetens i möten/ samtal.
• Ge löpande stöd till verksamheter på avrop och eget initiativ.
• Göra en uppföljning och rapport med förslag om hur ett fortsatt arbete med implementering/utveckling kan ske.
• En av projektledarna ska vara sammankallande och ansvarig för ledning av den projektgrupp som ska tillsättas bestående av processutbildare, systemförvaltare och kulturcoach
• Sprida information och kommunicera arbetet som helhet, dess mål och syfte
Målet är att vid projekttidens slut ska förvaltningen använda IBIC för ett behovsinriktat arbete med individen i centrum.
KVALIFIKATIONER
Kvalifikationer
Du har i grunden en relevant högskoleutbildning och erfarenhet av arbete inom kommunal äldreomsorg och/eller funktionsnedsättningar. Om du inte redan är utbildad processledare inom IBIC kommer du att genomgå utbildningen med start i september. Du bör också ha erfarenhet av utvecklingsarbete och av att handleda i grupp.
Egenskaper
Du är en entusiasmerande och handlingskraftig person som på ett tydligt och strukturerat sätt driver processer mot uppställda mål. Du har en pedagogisk förmåga och kan förankra och implementera införandet av IBIC.
Anställningsvillkor
Projektledaruppdraget startar efter överenskommelse och pågår till och med 21-12-31, med eventuell förlängning. Tjänstgöringsgrad 50% med möjlighet till andra arbetsuppgifter upp till heltid.
ÖVRIGT
Mitt i Sverige, vid den vackra hälsingekusten, ligger Hudiksvalls kommun - eller kanske mer känt som Glada Hudik. Här lever 37 600 glada hudikbor, och mer än hälften av oss bor på landsbygden.
I Hudiksvalls kommun är avstånden korta till det mesta man vill göra och det man behöver, och du får tid över till det som är viktigt i livet. Här finns närhet till kontrastrika miljöer, ett aktivt föreningsliv och ett näringsliv med stor handlingskraft - många världsledande företag har sitt säte i vår kommun.
Hudiksvalls kommun är den största arbetsgivaren i kommunen. Tillsammans är vi 3 800 medarbetare inom 300 olika yrken som varje dag jobbar för att skapa värde för dem vi är till för - våra kommuninvånare. Det är ett stort och viktigt uppdrag som ska genomsyras av trygghet, öppenhet, delaktighet och jämlikhet. På så sätt hjälps vi åt att bygga ett samhälle där alla människor är lika mycket värda.
Läs mer om vad vi som arbetsgivare kan erbjuda dig: www.hudiksvall.se/jobbahososs
I och med att du ansöker om denna tjänst lämnar du också ditt samtycke till att Hudiksvalls kommun behandlar dina uppgifter i enlighet med Dataskyddsförordningen (GDPR). Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter: https://www.hudiksvall.se/Ovrigt/Om-personuppgifter.html
Observera att vi endast tar emot ansökningar via www.offentligajobb.se.