OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Har du erfarenhet av att driva processer och leda grupper framåt? Kan du skapa goda relationer och bygga förtroende? Trivs du med utåtriktat arbete och att representera din arbetsgivare på externa event? Har du erfarenhet inom medicinsk diagnostik eller inom hälsoinformatik? Välkommen till Svenska institutet för standarder! Nu finns möjligheten att leda svenska och internationella grupper inom standardisering av hälsa, vård och omsorg.
Ditt uppdrag Som projektledare ansvarar du för att initiera, driva och utveckla standardiseringsarbete både nationellt och internationellt tillsammans med experter från offentlig sektor, företag, myndigheter, branschorganisationer och intresseföreningar. I arbetet ingår också att ta externa kontakter för att väcka intresse och öka förståelsen för standardisering.
Du leder arbetet framåt genom att strukturera och facilitera, skapa kreativa diskussioner, driva konsensus, samordna och administrera svenska synpunkter. Du samarbetar med både kollegor och experter och bidrar till att företräda Sverige och svenska intressen på internationella möten. Du är med och vidareutvecklar och förbättrar, oavsett om det handlar om utåtriktad verksamhet eller interna arbetssätt och processer. Du kommer också att bidra med specifik kunskap kring standardiseringsprocessen, som vi utbildar dig i när du har börjat hos oss. Resor utomlands och i Sverige förekommer.
Din roll ingår i en sektion som arbetar med standardisering inom hälsa, vård och omsorg. Vi arbetar med områden som exempelvis hälsoinformatik, vård- och omsorgstjänster, medicinteknik, hjälpmedel och tillgänglighet. Sektionen präglas av hög kompetens och gott samarbete och består idag av nio medarbetare.
Din kompetensNu söker vi dig med kunskap inom främst medicinsk diagnostik och/eller hälsoinformatik. Du har relevant akademisk utbildning. Det är meriterande om du har arbetat inom ackrediterad eller certifierad verksamhet samt om du har tidigare erfarenhet från internationellt arbete eller arbete med standardisering.
Rollen kräver att du är en god relationsbyggare och lösningsorienterad. Du trivs med att organisera och leda möten, arbeta tillsammans med andra likväl som självständigt och har förmågan att skapa fungerande nätverk och gemensamma arbetssätt. Du tänker gärna i nya banor, är trygg i dig själv, lyhörd och strukturerad. För att lyckas behöver du trivas med externa kontakter och kunna ta initiativ.
Eftersom arbetet sker på både nationell och internationell nivå behöver du en mycket god kommunikativ förmåga både på engelska och svenska. För denna roll krävs även grundläggande IT-kunskaper i Microsoft 365 och erfarenhet av att arbeta online. Vi ser gärna att du har ett intresse för AI och hur teknik kan effektivisera arbetsprocesser och förbättra samarbete i den digitala arbetsmiljön.
Att arbeta hos oss Svenska institutet för standarder, SIS, är en kunskapsorganisation. Hos oss blir du del av en unik verksamhet, där Sveriges främsta experter samlas för att ta fram de bästa lösningarna – standarder – ofta tillsammans med motsvarande kompetenser från hela världen. Hos oss får du ta del av världsomspännande projekt, som i sin tur öppnar dörrar till internationella nätverk. SIS har bidragit till att stärka svensk konkurrenskraft i mer än ett sekel. På senare tid har vi fått stor uppmärksamhet för vår möjlighet att bidra med lösningar till många av dagens utmaningar – i allt från fossilfritt stål och plastförpackningar till cirkulär ekonomi och säkra mensprodukter.
Vårt arbete utgår ifrån våra värderingar omtanke, tillit och professionalism och vi är stolta över att vara certifierade enligt Great Place to Work! Majoriteten av veckans dagar träffas vi på vårt fräscha kontor invid Torsplan/Hagastaden i Stockholm. Som medarbetare erbjuds du fina anställningsförmåner, läs gärna mer på sis.se
Välkommen med din ansökan redan idag eller senast den 27 november. Vi tillämpar sex månaders provanställning. Har du frågor är du varmt välkommen att ringa rekryterande chef Petra Fogelberg, 08-555 520 10.
SIS är en del av ISO och CEN som är nätverk av experter som arbetar med att skapa internationella standarder.
Hos oss kan aktörer ta initiativ till standardisering som främjar Sveriges konkurrenskraft och ger smart och hållbar samhällsutveckling. SIS samverkar med alla delar av det svenska samhället, som till exempel industri, akademi, offentlig sektor och frivilligorganisationer.
SIS projektleder det svenska arbetet med att ta fram standarder. Vi verkar för ett ökat svenskt inflytande i internationella samarbeten och för att standarder sprids och tillämpas i Sverige.
Vi erbjuder också utbildningar, tjänster och produkter som hjälper våra kunder att utveckla sina verksamheter och skapa samhällsnytta med hjälp av standarder.
Great Place to Work
Svenska institutet för standarder, SIS, är certifierad enligt Great Place to Work. Certifieringen grundar sig på Great Place to Work internationella standard för utvärdering av arbetsplatser. Med certifieringen visar vi att SIS är en god arbetsplats.
Att vara certifierad som ett Great Place to Work är ett synligt bevis på att organisationen uppfattas som en bra arbetsplats. Certifieringen baseras på Great Place to Work Institutes globala standard och är ett bevis på att de anställda upplever en mycket hög grad av trovärdighet, respekt, rättvisa, stolthet och kamratskap inom organisationen.
SIS är en arbetsplats som eftersträvar mångfald. Vi vill ha medarbetare med olika bakgrund, erfarenhet och perspektiv eftersom vi vet att det berikar arbetmiljön och stärker SIS verksamhet.