OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 56 000 studenter och 6 600 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.Wexsus, Västsveriges nexus för hållbar utveckling, är en samverkansarena för hållbar utveckling. Wexsus övergripande verksamhetsidé är att facilitera samverkan och skapa partnerskap för hållbar utveckling mellan akademin i Västsverige och andra samhällsaktörer. Wexsus bedriver bland annat rådgivning inom det svenska utvecklingssamarbetet (främst gentemot Sida), gällande integrering av miljö och klimataspekter i det svenska biståndet. Arbetet bedrivs genom en rådgivningsfunktion som heter Sida Helpdesk. Där arbetar vi i samarbete med Sveriges Lantbruksuniversitet och fokuserar på samhälle, miljö, klimat och hållbar naturresursanvändning i ett utvecklingsperspektiv.
Nu söker vi en projektledare för Sida Helpdesk för ett vikariat under 2025.
Arbetsuppgifter
Tjänsten som projektledare avser främst analys och expertrådgivning inom temaområdet miljö och klimat (inklusive hållbart nyttjande av naturresurser, ekosystem och biologisk mångfald) med inriktning mot svenskt utvecklingssamarbete. Arbetet sker i huvudsak på uppdrag av, och i dialog med, Sidas avdelningar och Sveriges ambassader.
Som projektledare kommer du främst arbeta med helpdeskuppdragets löpande verksamhet, t.ex. att:
• Ge råd för integration av miljö- och klimataspekter inom ramen för hållbar utveckling i Sidas projekt, program, övergripande tematiska strategier och landstrategier, till exempel genom att granska dokument, samla och analysera information för att identifiera risker och möjligheter, eller kartlägga potentiella partners.
• Ge process-stöd, bidra i metodutveckling och utbildning/fortbildning i svenskt utvecklingssamarbete. Arbetet kan innebära deltagande i möten och dialoger, framtagande eller granskning av arbetsutkast, sammanställning av faktaunderlag, eller utbildningsinsatser.
• Bistå med rådgivning och stöd i metodutveckling kring Sidas arbete med miljö- och klimat.
• Bidra i nätverkande, dialog och utveckling (inklusive planering, finansiering och implementering) av Wexsus övriga verksamhet.
Tjänsten kan innebära resor inom Sverige och utomlands, och då främst i Sidas samarbetsländer.
Sidas helpdesk för miljö och klimat
Syftet med Sidas Helpdesk för miljö och klimat är att bidra till en ökad integrering av miljö- och klimatperspektiv i alla sektorer och länder inom det svenska utvecklingssamarbetet. Helpdesken svarar upp mot förfrågningar från Sida rörande rådgivning, metodutveckling och utbildning. Vi är en efterfrågestyrd helpdesk och de förfrågningar som kommer från Sida är av olika slag och omfattning utifrån Sidas behov.
Det internationella utvecklingssamarbetet präglas delvis av samordning och integrering. Därför utvecklar Sida löpande sina metoder för partnerdialog och analys av miljö och klimatfrågor. Helpdesken bidrar i sådan metodutveckling, samt i internationella processer som rör bistånd, utveckling, miljö och klimat, och ansvarar för att kunskaper förs vidare till Sida. Läs mer om helpdeskverksamheten på www.sidaenvironmenthelpdesk.se.
Ansökan
För att se fullständig annons och vilka kvalifikationer som krävs för anställningen gå in på Göteborgs universitets hemsida: https://www.gu.se/jobba-hos-oss/lediga-anstallningar
Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen "Ansök". Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag.
Anställning
Anställningen är ett vikariat på 100 % under 2025, med placering vid Wexsus i Göteborg. Distansarbete tillämpas i den mån verksamheten tillåter det. Tillträde 15 januari eller enligt överenskommelse. Du kan läsa mer om Wexsus här: https://wexsus.se/
Kontaktuppgifter för anställningen
Har du frågor om anställningen är du välkommen att kontakta Helpdeskens Teamledare Gunilla Ölund Wingqvist 0766-22 92 04 alt. gunilla.wingqvist@wexsus.se.
Fackliga organisationer
Fackliga företrädare vid Göteborgs universitet hittar du här: https://www.gu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss/hjalp-for-sokande
Ansökan ska vara inkommen senast: 2024-11-01
Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.
Universitetet tillämpar individuell lönesättning.
Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.