OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Koncernkontorets uppdrag är att stödja regionstyrelsen, som har ansvaret för den samlade förvaltningsorganisationen i Region Skåne. Koncernkontoret arbetar bland annat med frågor som rör regional utveckling, folkhälsa och miljöfrågor, hälso- och sjukvårdsplanering, IT, kommunikation, ekonomi och HR. Vi är drygt 600 medarbetare och våra arbetsplatser finns främst i Kristianstad och i Västra Hamnen i Malmö.
Näringsliv Skåne arbetar för att stärka det skånska näringslivet. Vi gör detta tillsammans med företag, kommuner, högskolor och andra organisationer som verkar för utveckling av näringslivet i Skåne. Genom att initiera, samordna och driva olika satsningar bidrar vi till att stärka innovationer, entreprenörskap och konkurrenskraft i de skånska företagen. Vi är en del av Koncernkontoret, men arbetar framförallt mot Regionala tillväxtnämnden.
Inom Näringsliv Skåne finns tre enheter. Den aktuella tjänsten är placerade inom den del av Näringsliv Skåne där näringslivsanalys- och kompetensplattformsarbetet bedrivs. Här är fokus på näringslivs-, arbetsmarknads-, kompetens- och utbildningsfrågor.
Frågorna kring långsiktig regional utbildnings- och kompetensförsörjning har sedan andra halvan av 2000-talet successivt fått en ökad prioritering inom det regionala utvecklingsarbetet i Skåne. Det påbörjade arbetet fick en tydlig nationell bekräftelse i och med Regeringens beslut i januari 2010 att aktörerna med regionalt tillväxtansvar fick i uppdrag att etablera regionala kompetensplattformar för samverkan inom kompetensförsörjning och utbildningsplanering på kort och lång sikt.
Sedan uppdraget kom 2010 har arbetet med att etablera kompetensplattformen i Skåne utvecklats från ett relativt löst nätverksarbete till mer formaliserade strukturer.
I oktober 2012 bildades därför Kompetenssamverkan Skåne (KoSS) som representeras av Arbetsförmedlingen, Kommunförbundet Skåne, Länsstyrelsen i Skåne län, Lärosäten Syd (Lunds universitet, Högskolan Kristianstad, Malmö Högskola, SLU Alnarp samt Blekinge Tekniska Högskola) och Region Skåne (ordförande).
Kompetenssamverkan Skånes mål är att genom samverkan med branschföreträdare, arbetsmarknadens parter och aktörer i utbildningssystemet samt andra regioner och statliga myndigheter verka för att stärka Skånes konkurrenskraft och tillväxtarbete genom olika insatser för att stärka det strategiska kompetensförsörjningsarbetet i Skåne.
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker nu en ny medarbetare som vill verka för att stärka Skånes konkurrenskraft och tillväxtarbete genom olika insatser för att stärka en god kompetensförsörjning.
Tjänsten kommer att ha fokus på att leda det sekretariat som skall kopplas till Kompetenssamverkan Skåne. Centrala arbetsuppgifter kommer att vara att stärka helheten i projektet, koordinering, upphandlings- och ekonomistöd. Arbetsuppgifterna kommer att innebära att arbeta fram en strategi för kompetensförsörjningsfrågor i Skåne på kort och lång sikt med tillhörande handlingsplaner.
Arbetsuppgifterna för tjänsten kräver en god kunskap om det etablerade utbildningssystemet, arbetsmarknadsfrågor generellt med särskilt fokus på den skånska arbetsmarknaden. Goda kunskaper krävs också om den skånska näringslivsstrukturen och dess förutsättningar.
Vi kan erbjuda dig ett spännande arbete med frågor som är mycket högprioriterade. Tjänsten ger dig möjlighet att arbeta självgående samt skapa och driva egna projekt. Du kommer att arbeta på en arbetsplats där vi har högt i tak och är ett härligt team av kollegor.
KVALIFIKATIONER
Vi ser gärna att du har en relevant akademisk utbildning. Har du erfarenhet av arbete med regionala utvecklingsfrågor på regional och nationell nivå samt arbete inom politiskt styrda organisationer är det meriterande. Även erfarenhet av att ta fram och realisera strategier och projekt är meriterande. Vi ser gärna att du har erfarenhet av projektledning, koordinering och kommunikation samt arbete med budget och uppföljning av större projekt och sammanhang. Du ska ha goda kunskaper i svenska och engelska och förmåga att uttrycka dig både i tal och i skrift.
Du ska ha en drivkraft och vilja att arbeta med regionala utvecklingsfrågor ur ett arbetsmarknads- och kompetensförsörjningsperspektiv. Vi söker dig som har förmåga att leda projekt och processer samt som kan bidra med egna initiativ. Därtill ska du vara strukturerad och ha en administrativ förmåga. Det är viktigt att du kan visa omdöme och respekt. Du har en förmåga att tänka strategiskt och långsiktigt samt att se sammanhang, har förmåga att prioritera och arbeta självständigt. Vidare har du lätt för att samarbeta, internt samt med regionala och nationella samverkansparter. Det är meriterande att ha erfarenhet och kunskap om EU strukturfonder och andra EU fonder. Arbetet är utåtriktat och kräver god förmåga i både skriftlig och muntlig presentationsteknik.
Vi vill att du i din ansökan beskriver hur du uppfyller tjänstens krav och hur du skulle ta dig an uppdraget som projektledare på Näringsliv Skåne inom ramen för Kompetenssamverkan Skåne.
Kontaktpersoner på detta företaget
Lennart Svensson - Enhetschef
040-675 34 18
Magnus Jörgel - Näringslivsutvecklare
0706-67 62 08
För kontakt med fackliga representanter vänligen
040-675 34 06
Therése Friman, Projektledare
040-675 32 34
Åsa Nordström, JUSEK
044-309 30 61
Ralf Rittner, SACO
Therese Andersson, Enhetschef
040- 675 32 44
Inger Sellers, Samhällsplanerare
040-675 32 66
Johan Lidmark - Tf. enhetschef
044-309 30 62
Enhetschef Oddvar Fiskesjö
044-309 34 32