OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du en erfaren projektledare med ett brinnande intresse för verksamhetsutveckling? Vi söker nu en projektledare som är redo att ta sig an en ny och spännande tjänst i vår organisation. Genom digitala lösningar och kunskap om upphandling har du möjlighet att utveckla vår verksamhet och påverka vår förändringsresa.
Du tillhör Stadsledningskontoret och verksamhetsområde digitalisering och inköp. Förvaltningen leder, styr och utvecklar stadens organisation samt tillhandahåller kvalificerade stödfunktioner inom en rad områden. Digitalisering och inköp erbjuder centralt stöd inom områdena strategiska inköp, upphandling, digitalisering, IT-infrastruktur, systemförvaltning, informationssäkerhet, dataskydd och strategisk verksamhetsutveckling.
Vill du veta mer om vår förvaltning? Läs mer här: https://www.vasteras.se/kommun-och-politik/kommunens-organisation/forvaltningar/forvaltningar/stadsledningskontoret.html
ARBETSUPPGIFTER
Som projektledare kommer du att ansvara för att driva och leda våra verksamhetsutvecklings- och upphandlingsprojekt från start till mål. Du arbetar nära olika enheter och externa leverantörer för att säkerställa att våra upphandlingar genomförs effektivt och enligt gällande regler och riktlinjer.
Dina arbetsuppgifter inkluderar att leda organisationen i behovsanalys, genomlysa kravställan och i det arbetet utmana befintliga arbetssätt. Utifrån detta formulerar du en övergripande projektbeskrivning med mål, syfte, budget och resurser. Du ansvarar för att sätta samman styrgrupp och projektgrupp, beskriva projektprocessen och ordna en mötesstruktur som garanterar tidplanen. Tillsammans identifierar ni olika digitala lösningar som underlättar för användare i verksamheten. Aktuellt just nu är bland annat att skapa en skarp tidplan för Go live senast i januari 2027. Du har en tät dialog med IT, systemförvaltning, lönechef och förhandlingschef. I vissa sammanhang kommer du även att vara föredragande inför nämnd.
Under de första två åren kommer du framför allt att driva upphandlingsprojekt inom övergripande HR-system, främst gällande lön, schema och bemanning. Därefter kommer du att agera på mer stadsövergripande nivå, där behov av upphandling och utveckling finns.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en akademisk examen inom relevant område. Du har god erfarenhet av att projektleda större upphandlingar genom kartläggning av användares behov och initiering av utvecklingsinsatser. För att kunna navigera med rättssäkerhet i upphandlingar har du kunskap om lagen om offentlig upphandling (LOU), och gärna erfarenhet av offentlig verksamhet.
Du har en grundläggande förståelse för IT-driftmodeller och med fördel kunskap om systemutveckling inom stödfunktioner. Genom en problemlösande analysförmåga och lyhördhet i kommunikationen med andra hittar du lösningar och har mod att agera utifrån din övertygelse. Du organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt för att uppnå överenskomna mål och resultat. Det är en fördel om du har erfarenhet av ekonomisk uppföljning och budget.
Du har goda kunskaper i det svenska språket i både tal och skrift. För att kunna förmedla information på ett pedagogiskt sätt ser vi gärna att du har kunskap om presentationsteknik.
Intervjuer är planerade att genomföras i slutet av vecka 41.
Varmt välkommen med din ansökan!
Fackliga representanter:
Kommunal
Telefon: 010-442 81 47
Elin Cederberg, Vision
Telefon: 021-39 16 27
E-postadress: elin.cederberg@vasteras.se
Jessica Wankowicz, SSR
Telefon: 021-39 11 03
E-postadress: jessica.wankowicz@vasteras.se
Åke Wahlsten, SACO
Telefonnummer: 021-39 18 80
E-postadress: ake.wahlsten@vasteras.se
ÖVRIGT
Välkommen till Västerås stad - Västmanlands största arbetsgivare. Vi är 11 000 kollegor som tillsammans får en hel stad att fungera. Vi vet att det är i våra möten vi kan göra skillnad, oavsett om det är i våra verksamheter eller digitalt. Därför är vår värdegrund Alltid bästa möjliga möte en viktig del i vårt uppdrag. För att få en stolt och välfungerande stad och nå vår vision om staden utan gränser vill vi också att våra medarbetare ska spegla mångfalden i samhället.
Läs mer om möjligheter, karriärvägar och om vårt erbjudande här:
https://www.vasteras.se/jobbochkarriär
I samband med intervju behöver du styrka ditt medborgarskap. Det kan du göra med pass alternativt personbevis tillsammans med ID-handling. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du uppvisa att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
Alla erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes.