Projektledare, inriktning byggledning

Projektledare, inriktning byggledning

Arbetsbeskrivning

Här i Falkenbergs kommun kan du göra stor skillnad. Vårt jobb är att erbjuda god kommunal service i livets alla skeden. Vi är också med och utvecklar Falkenberg som plats. Vår vision är att vi växer för en hållbar framtid.

Falkenberg är i en expansiv fas då staden växer, allt från nya bostadsområden och näringslivsprojekt till förskolor och skolor, vilket skapar spännande utmaningar inom samhällsplaneringen. Idag bor 47 000 invånare i kommunen.

Gatu- och trafikenheten är en viktig pusselbit i många av de processer som kommunen arbetar med för att skapa en attraktiv kommun som lockar besökare, boende och företagare. Gatu- och trafikenheten består idag av 12 engagerade och kunniga medarbetare som ansvarar för drift och underhåll av kommunens gator, vägar och torg, trafiksäkerhetsfrågor, myndighetsbeslut inom trafikområdet, gatubelysning, grävansökningar, vägföreningar, parkeringsövervakning med mera. Enheten svarar även för kommunens infrastrukturinvesteringar, samt planering och genomförande av utbyggnadsprojekt.

ARBETSUPPGIFTER
Som Projektledare med inriktning byggledning inom infrastruktur kommer du främst arbeta med byggledning under byggskedet i markentreprenader. Arbetet sker i tätt samarbete med projektledare så att kontrakt mellan byggherren och entreprenören följs noggrant genom hela byggprocessen. Den övergripande ansvarsområden för byggledaren inkluderar att övervaka och säkra tidplan, ekonomi, kvalitet, arbetsmiljö och miljöaspekter i enlighet med avtal och överenskommelser.

En väsentlig del av arbete är att hålla olika parter informerade genom byggmöten, tekniska genomgångar och interna avstämningar med berörda. Efter byggets slutförande är det byggledarens ansvar att se till att objektet besiktigas och korrekt överlämnas till förvaltnings- och driftpersonal.
Att styra byggprocessen och upprätthålla kontakt med olika intressenter, såsom kommunens berörda förvaltningar, invånare, myndigheter och projektledning, är centrala ansvarsområden för den här tjänsten. Dokumentering och återrapportering är integrerad del av arbete för att säkerställa fullständig transparens och kommunikation. Du kommer också ha en viktig funktion i kunskapsåterföring till kommande projekt.

Arbetsuppgifterna kan komma att förändras något utifrån den erfarenhet, kompetens och intresse som du och dina kollegor har.
Du kommer att arbeta tillsammans med såväl kollegor i kommunen som entreprenörer, externa konsulter, myndigheter och vägföreningar vilket gör att det är viktigt att du har god samarbetsförmåga, är lyhörd och samtidigt tydlig och strukturerad.
Du kommer även ha mycket kontakt med invånare och svara på frågor och synpunkter. Du representerar kommunen i många olika sammanhang och det är viktigt med ett professionellt bemötande och god kommunikation.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en ingenjörsutbildning med inriktning mot bygg och anläggning, väg- och vatten eller annan utbildning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
Du bör ha god kännedom i hur en bygghandling är uppbyggd samt hur den tillämpas.
Ha god kännedom i entreprenadjuridik, AMA- systemet samt allmänna bestämmelser (AB04, ABT06). Du bör ha utbildning i BAS-P och BAS-U, Arbete på väg.
För att lyckas i rollen som projektledare med inriktning byggledning ska du ha erfarenhet som entreprenadingenjör, byggledare, arbetsledare eller platschef inom markentreprenad.
Vidare är det också viktigt att du har förståelse för vad det innebär av att arbeta inom en politisk styrd organisation, men även vilka förutsättningar och förväntningar som de som kontaktar oss som organisation har. Att arbeta såväl självständigt som i grupp är en förutsättning och det är viktigt att du har god förmåga att kommunicera både i tal och i skrift. Du är en van datoranvändare och bekväm vid att arbeta i olika IT-system.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och att du är rätt person för oss och vi tror att du är lyhörd, förtroendeingivande, strukturerad och noggrann.
Körkort B för manuell växellåda är ett krav.

ÖVRIGT
Om arbetsplatsen:
Kultur-, fritids- och teknikförvaltningen är kommunens tredje största förvaltning med drygt 190 anställda och ett brett ansvarsområde. Förvaltningens verksamhet omfattar gata- och trafik, fastighet- och projekt, park och kust, anläggning och bad, öppen ungdomsverksamhet, föreningsstöd, bibliotek, museum och offentlig konst samt konsument- och budgetrådgivning.

Om rekryteringsprocessen:
Rekryterande chef är tillgänglig för att svara på frågor from 23 november.
Intervjuer till denna tjänst planeras till måndag till tisdag vecka 51.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Falkenbergs kommun använder vi rekryteringsverktyget Visma Recruit. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via Visma Recruit genom att klicka på ansökningslänken i annonsen

Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken.

I samband med denna rekrytering undanber vi oss kontakter från rekryteringsföretag och andra annonsörer.

Sammanfattning

Liknande jobb


20 december 2024

20 december 2024

Projektledare VA

Projektledare VA

20 december 2024

20 december 2024