OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Om konsultuppdraget
- Ort: Stockholm
- Uppdragslängd: ca. 1 år
- Sista ansökningsdagen: ansök snarast
- Uppdragsstart: Enl. ök.
- Omfattning: 80-100%
- OBS! Det är väldigt viktigt att du uppfyller skall-kraven för att vi överhuvudtaget ska kunna offerera dig, annars förkastar beställaren vårt anbud omgående där både din tid resp. vår tid går till spillo.
Bakgrund
Ett av kundens stora och viktiga program är i genomförandefasen och behöver förstärkning. Kunden söker en konsult som ska leda ett eller flera av projekten, bygga upp struktur, styrning, ansvara för projektens leverans inom tid, kostnad och resultat gentemot beställare och styrgrupp. Det dagliga arbetet handlar om att leda och styra projektresurser för att kunna bidra till den totala leveransen inom programmet
Uppdragsbeskrivning
I arbetet ingår att samordna IT- och verksamhetsaktiviteter internt inom kunden samt samarbeta med de nordiska kollegorna via det gemensamma nordiska kontoret.
Projektledaren skall också samordna framtagning av de nya processerna, se till att de blir dokumenterade enligt den standard som gäller för kunden, implementera de förändrade processerna samt ta fram och implementera IT-stöd för de nya tjänsterna.
Arbetsuppgifter:
- Ansvara för projektets tid, kostnad och resultat
- Leda projektteam för att utveckla och implementera nödvändiga arbetsprocesser och rutiner
- Koordinerar verksamhetskrav med verksamhetsspecialister, IT-krav och IT-arkitektur
- Driva projektet enligt kundens produktionsmodell, PPS
- Planera, följa upp och rapportera delprojekten till programledning och styrgrupp
- Hantera risker i projektet enligt kundens rutiner
- Planering, uppföljning och kommunikation av aktiviteter inom projektet
- Ansvara för förändringsledning inom projektet
- Samarbete och resor inom Norden förekommer
Säkerhetsprövning
Säkerhetsprövning kommer att krävas med anledning av att personen kommer hantera hemliga uppgifter. För aktuellt uppdrag krävs säkerhetsskyddsavtal 2 med samt registerkontroll av aktuell konsult för uppdraget. Processen för upprättande av SUA-avtal beräknas ta ca 8 till 10 veckor men kan både ta längre och kortare tid. Om upprättandet av SUA-avtal och registerkontroll blir klar innan angiven tidplan för uppdragsstart ser Kunden gärna att konsulten påbörjar sitt uppdrag tidigare i överenskommelse med aktuell beställare från Kunden.
Obligatoriska kompetenser och erfarenhet (skallkrav):
- Högskole-/Universitetsutbildning inom systemvetenskap-, data- eller teknik
- Minst 5 års erfarenhet som projektledare
- Minst 3 års erfarenhet av att ha arbetat med projekt i internationell miljö
- Minst 3 års praktisk erfarenhet av PPS, PROPS eller liknande som projektstyrningsmodell
- Dokumenterad erfarenhet från minst 3 uppdrag avseende att kommunicera med flera olika intressenter i uppdraget, tex beställare, kravställare, leverantörer, verksamhetspersoner och projektresurser
- Erfarenhet av arbete i minst 3 organisationer med förvaltningsmodellen PM3
- Mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska och engelska
Meriterande kompetenser och erfarenhet (börkrav):
- Erfarenhet av att ha arbetat inom offentlig verksamhet
- Erfarenhet av att ha arbetat med att implementera regelverk
- Erfarenhet av arbete inom komplexa internationella projekt/program
- Certifiering/utbildad inom ITIL, PM3, PROPS, PPS, Agila metoder t ex SAFE
Annat
Nedanstående personliga egenskaper säkerställs via referenser och vid eventuell intervju. Kunden förbehåller sig rätten att kontakta egna relevanta referenser (än de som leverantören själv angivit) för att säkerställa uppfyllande av krav.
- God kommunikationsförmåga med många interna och externa kontaktytor
- Drivande, ansvarstagande och resultatinriktad, med stor förmåga att ta initiativ, analysera och finna lämpliga lösningar
- Pragmatisk inställning till utveckling och förståelse för iterativ utveckling och stegvis kravställning/utveckling
- Strukturerad och förmåga att arbeta självständigt med att planera prioritera och utföra sitt arbete
- Bra på att leda och få med sig människor genom att kommunicera med alla inblandade parter
- Bra på att leda arbetsgrupper och coacha medarbetare
- Pedagogisk och social förmåga
- Engagerad och driven av att vilja skapa nytta för verksamheten
- God samarbetsförmåga och initiativförmåga
- Vilja att dela med sig av egna erfarenheter och ha en vilja lära av andra
- Flexibel och anpassningsbar efter arbetsbelastning
- Har en professionell och kundorienterad attityd samt förmåga att snabbt ta till sig ny information och omvandla dessa till kreativa lösningar
______________________
Hur du kommer vidare
- Sök uppdraget genom denna annons
- I ansökan anger du ett kravställt timpris
- Lägg in ett CV i word-format
- Vi återkopplar genom plattformen om något behöver kompletteras eller förtydligas.
- Återkoppling sker vanligtvis från Kunden till oss inom 10 arbetsdagar från det att ansökningstiden utgått. Vi försöker återkoppla omgående till dig som kandidat snarast vi har ny information avseende din ansökan eller uppdraget. Skulle återkoppling dröja, vänligen kontakta oss via plattformen.
Inför en eventuell intervju meddelas du om vilken kunden är i god tid.
Om Shaya Solutions
Konsult- och kompetenspartner inom IT, Management och Teknik.
Vi lägger ett stort fokus på kund-/konsultpartnernöjdhet och kvalité i våra leveranser och verkar idag i hela Sverige med utgångspunkt i Stockholm. Vårt motto är därför Ödmjukhet, Ihärdighet samt Flexibilitet.
Varmt välkommen att höra av dig vid frågor eller funderingar.
Annonsförsäljare undanbedes.
Kontaktpersoner på detta företaget
Joseph Öberg Shaya
Ellen Falkenström