OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stenungsund, det goda samhället med framtidstro och utveckling med människan och naturen i centrum.
Stenungsunds kommun, är en expanderande kustkommun med ca 26000 invånare, ett starkt näringsliv, boendemiljöer nära havet och goda kommunikationsmöjligheter. Kommunen har ett välutvecklat kultur- och föreningsliv samt bra förutsättningar för friluftsliv och rekreation. Helhet, öppenhet, delaktighet och insyn är kommunens ledord.
I sektor stödfunktioner ingår bl.a. Personal, Ekonomi, Kansli, Fastighet, Information & teknik, Näringsliv och Måltid. Tjänsten kommer organisatoriskt att ligga under personalfunktionen.
ARBETSUPPGIFTER
Kompetensförsörjning handlar om att attrahera kompetenta medarbetare, skapa möjligheter för intern karriärutveckling på kort och lång sikt, behålla värdefulla medarbetare samt att utveckla medarbetare på ett professionellt sätt. Att arbetsgivaren har medarbetare med rätt kompetens på rätt plats och i rätt tid är avgörande för hur väl organisationen fungerar och når uppsatta mål.
Stenungsunds kommun arbetar aktivt och kontinuerligt med kompetensförsörjningsarbetet och har ambitionen att utveckla arbetsområdet ytterligare. Kommunen har sökt och beviljats externa medel från omställningsfonden för att med en projektledare inom kompetensförsörjningsområdet, bidra till att kunna gå bredare och djupare in i detta viktiga arbete.
Vi söker en projektledare som kan driva och samordna våra kompetensutvecklingsinsatser både strategiskt och operativt. Du kommer att ansvara för planering inom området, men även genomförande och uppföljning av insatser. Vårt kompetensförsörjningsarbete skall ständigt utvecklas och förbättras. Det strategiska kompetensförsörjningsarbetet skall effektiviseras, digitaliseras och förenklas så långt som möjligt.
Arbetsuppgifterna omfattar bl.a. att:
* Projektleda arbetet med förebyggande kompetensförsörjningsinsatser via omställningsfonden, i kommunen.
* Bidra till att kompetensstärkande insatser kan genomföras av befintlig personal i kommunen och därigenom minska risken för att övertalighet uppstår i framtiden.
* Samordna de förebyggande insatserna som genomförs via externa medel från omställningsfonden, samt sköta kommunikation och information kring dessa insatser till berörda parter. I samordningen ligger också att vara kommunens kontaktperson gentemot omställningsfonden, i alla delar.
* Beskriva den gemensamma kompetensförsörjningsprocessen i kommunen med en
kompetensanalys, genomförande och utvärdering.
* Stödja kommunens fyra sektorer i kompetensförsörjningsinsatser.
* Sköta de administrativa delarna kopplat till projektledartjänsten, som ex.vis löpande rekvirering av externa medel från omställningsfonden.
KVALIFIKATIONER
Vi söker en framtida medarbetare som har högskoleexamen som personalvetare eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren prövar likvärdig. Erfarenhet av personaltjänstemannaarbete är ett starkt önskemål, gärna ifrån en större arbetsgivare. Erfarenhet av arbete med kompetensförsörjningsfrågor är mycket meriterande. Kunskaper om avtalet KOM KR är meriterande.
Det är viktigt att du som person är en lagspelare, men också att du är van vid att arbeta självständigt och har förmågan att driva och slutföra uppdrag på ett strukturerat och systematiskt sätt. Du har också förmåga att samordna och ansvara för att hålla ihop aktiviteter där flera olika aktörer är involverade.
Du uppskattar att arbeta i en samordnande roll har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift. Du har också god förmåga att arbeta fram dokument av både operativ och strategisk art och att redovisa dessa för berörda parter. Du har god förmåga att arbeta med olika dataprogram som Word, Excel och Power Point.
Vi kommer att lägga mycket stor vikt vid personlig lämplighet.
Vi planerar att hålla anställningsintervjuer den 22/6 alternativt eftermiddagen den 23/6, så om du söker tjänsten och inbjuds till anställningsintervju, hoppas vi kunna träffas då.