OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Svensk hälso- och sjukvård och socialtjänst befinner sig i en mycket intressant och händelserik tid där nya innovativa lösningar och digitala tjänster växer fram, för att stödja invånarna och effektivisera och förbättra för verksamheterna. Socialstyrelsen skapar och tillhandahåller referensmodeller för nationell informationsstruktur (inom vård och omsorg), stöd för tillämpning samt tar fram nationella tillämpningar av referensmodellerna för avgränsade områden inom socialtjänst- och hälso- och sjukvårdsområdet, enhetliga begrepp, termer och klassifikationer. Dessa ger förutsättningar för en strukturerad och ändamålsenlig dokumentation om patienter och brukare. Arbetet skapar möjligheter att specificera den information som ska dokumenteras och beskriva hur informationen bör struktureras och kodas för att kunna återanvändas på ett ändamålsenligt och säkert sätt. Enheten för informationsstruktur och e-hälsa ansvarar för nationell informationsstruktur och begreppssystemet Snomed CT samt ger stöd för tillämpning av dessa. Vi är totalt 18 hälsoinformatiker, e-hälsostrateger och projektledare/utredare. Vi behöver nu bli fler. Enheten deltar i arbetet inom vision e-hälsa och samordnar Socialstyrelsens e-hälsoråd.
Vi söker dig som vill
Delta i Socialstyrelsen arbete med att stödja verksamheterna i utvecklingen mot en mer ändamålsenlig och strukturerad dokumentation inom socialtjänsten. En viktig del av uppdraget är att den information som dokumenteras inom socialtjänsten blir mer enhetlig och återanvändbar vilket tjänar flera syften, till exempel statistik och systematisk uppföljning. Ett deluppdrag är att med stöd av nationell informationsstruktur och nationellt fackspråk ge bättre förutsättningar för upphandling, förvaltning och utveckling av verksamhetssystemen.
Vi söker dig som har
• akademisk examen inom hälsoinformatik, systemvetenskap eller annan högskoleutbildning som Socialstyrelsen bedömer relevant
• dokumenterad erfarenhet av projektledning
• erfarenhet av utredningsarbete i offentlig verksamhet
• mycket god muntlig och skriftlig förmåga i svenska språket.
Arbetsuppgifterna ställer krav på att du är strukturerad, har en helhetssyn samt en god och tydlig kommunikativ förmåga. Du behöver också vara analytisk och problemlösande likväl som initiativtagande, utåtriktad och samarbetsinriktad. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt på dina personliga egenskaper.
Det är meriterande om du har
• erfarenhet av utveckling och kravhantering avseende verksamhetssystem inom socialtjänsten
• erfarenhet av att leda process- och utvecklingsarbete inom socialtjänsten
• erfarenhet av utveckling av system för systematisk uppföljning och verksamhetsutveckling
• erfarenhet som yrkesverksam inom socialtjänsten.
Anställningsinformation
Anställningen är tillsvidare med provanställning på sex månader, på heltid med start enligt överenskommelse. Tjänsten är placerad på avdelningen för Kunskapsstyrning för Socialtjänsten, enheten för informationsstruktur och e-hälsa, i Stockholm. Din tjänstetitel är utredare eller e-hälsostrateg utifrån din bakgrund.
Välkommen med din ansökan senast den 8 november 2020. I ditt personliga brev ber vi dig beskriva dina erfarenheter som matchar den bakgrund och kompetens vi efterfrågar. Ange diarienummer 2.6.1-33692/2020.
Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag. Vi erbjuder dessutom bra villkor för bland annat friskvård, flexibel arbetstid, semester och pension.
Om du har frågor om tjänsten, kontakta enhetschef Anna Aldehag. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Ola Nordin-Remberger. Fackliga företrädare är Carl-Erik Flodmark för SACO samt Magnus Göransson för ST/OFR. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.
Om Socialstyrelsen
God vård och omsorg bygger på kunskap. Därför finns vi. Socialstyrelsen är Sveriges kunskapsmyndighet för vård och omsorg. Genom samarbete, oberoende experter och pålitlig kunskap styr, stödjer och utvecklar vi hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Det gör vi för att människor i Sverige ska få tillgång till god vård och omsorg på lika villkor, oavsett vem man är och var i landet man bor.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena Scarabin, enhetschef
075-247 4055