OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
ICA-koncernen är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med drygt 2 500 egna och handlarägda butiker i Sverige och Norge. 2004 hade koncernen 17 206 anställda (exklusive butiksanställda i Sverige och anställda i franchisebutiker i Norge). I gruppen ingår försäljningsbolag: ICA Sverige, ICA Norge och Etos, samt de delägda bolagen Rimi Baltic och Netto Marknad. ICA MENY bedriver distribution till restauranger, storkök och servicehandel. ICA erbjuder också finansiella tjänster till de svenska kunderna genom ICA Banken. ICA AB söker En erfaren projektledare med system och logistikkompetens till ICA IT BIS Logistik ICA IT består av ca 400 medarbetare. ICA IT:s uppgift är att stödja affärsverksamheten med IT-lösningar som stödjer affärsverksamheten på optimalt sätt. Lösningarna skall vara ledande i jämförelse med konkurrenter vad gäller såväl funktionalitet som effektivitet. ICA IT skall driva sin verksamhet på nordisk bas där uppgiften är att skapa gemensamma applikationer och plattformar för gruppen som helhet. Verksamheten skall präglas av enkelhet, effektivitet och ett starkt leveransfokus. Kraven på standardisering och gemensamma processer ökar kontinuerligt. ICA AB är delägt av Ahold - en av världens största detaljhandelskedjor. ICA IT har ett nära samarbete med flera delar av Ahold-koncernen för utveckling av gemensamma IT-lösningar. ICA IT ansvarar för IT-utvecklingen i flertalet av dessa initiativ. Arbetsuppgifter: Som projektledare planerar och genomför du projekt och förstudier i samarbete med logistikverksamheten. Du har normalt ansvar för IT-delen av projekten, men kan också i vissa fall få ansvaret för hela projektet, inklusive kravhantering och verksamhetsanalys. Då du jobbar som projektledare inom logistikområdet kommer du få möjlighet att arbete med olika typer av projekt, dels förstudier och implementeringar, dels inom de olika verksamhetsområdena. Det betyder att du bör sätta dig in i hela applikationsplattformen inom logistikområdet och förstå funktionaliteten på konceptuell nivå. Applikationslösningarna bygger på en kombination av egenutvecklade applikationer och köpta standardsystem (primärt Industri Matematiks lösning IMI, som används i Norge). Din Profil: Du kan få leda ICAs mest komplexa logistikprojekt. Projekten omfattar normalt kravhantering/analys, applikationsutveckling, utformning och implementering av infrastruktur. Du får möjlighet att leda både förstudier och genomförandeprojekt. Du rapporterar dels till samordnande programledning, dels till styrgrupp bestående av representanter från ICAs logistikledning. Projekten drivs affärsmässigt och du kommer att ta fram Business Case och definiera effekthemtagning tillsammans med verksamhetsledningen. Du har troligtvis minst 5 års projektledningserfarenhet. Du har akademisk utbildning motsvarande civilingenjör, civilekonom eller systemvetenskap. Eftersom ICA ITs verksamhet bedrivs i både Sverige och Norge är det lämpligt att du kan kommunicera med medarbetare som pratar norska och att du är beredd på att någon gång resa till och arbeta i Norge. De ledaregenskaper som prioriteras inom ICA IT är framför allt förmågan att: - kommunicera på ett tydligt sätt - se till helheten - snabbt kunna analysera komplexa problemställningar och se konsekvenserna av de olika alternativen - kunna ta beslut och prioritera För att du skall vara lyckosam på denna befattning är det även viktigt att du är mycket drivande och coachande. Erfarenhet från detaljhandelsbranschen är positivt.