OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut drygt 300 miljarder kronor till 2,1 miljoner pensionärer, genomför drygt 800 000 fondbyten och skickar ut 7,2 miljoner orange kuvert. Vi är omkring 1 100 medarbetare på 8 orter.
Vi gör pensioner enklare - för att alla ska kunna leva i nuet.
Vill du vara med och utveckla en av Sveriges modernaste myndigheter?
Hos oss pågår ett intensivt utvecklings- och förändringsarbete. En del av vår kärnverksamhet är att administrera den allmänna pensionen.
Utvecklingsavdelningens uppdrag är att driva myndighetens strategiska verksamhetsutveckling i riktning mot myndighetens framtidsbild. Det innefattar att driva och arbeta med konkretisering och genomförande av olika projekt och aktiviteter för att realisera framtidsbilden. Flera framtida tjänster kommer att vara digitala och kommer att kräva en ökad förmåga att driva vår utveckling utifrån ett kundbehov.
På utvecklingsavdelningen är vi idag cirka 60 medarbetare som arbetar på ett konsultativt och stödjande sätt och i stor utsträckning i projektform. Avdelningen ansvarar även för förvaltningsstyrningen av myndighetens olika förvaltningsobjekt. Arbetet innebär även stor samverkan med andra myndigheter och organisationer.
Vi söker dig som vill arbeta med ett av våra större och mer komplexa förvaltningsobjekt, objektet för ärendehantering. Du blir anställd som projektledare och din roll kommer i första hand att vara förvaltningsledare verksamhet. Du får ett brett ansvar och många kontaktytor i organisationen.
Vi har sedan 2012 drivit ett omfattande program för att automatisera och effektivisera vår ärendehantering och leveranserna från detta program förvaltas av objektet för ärendehantering. Programmet pågår till och med 2017 vilket medför att objektet fram till dess kommer behöva fortsätta att utveckla förmågan både till vidmakthållande och till vidareutveckling av den nya funktionaliteten kring ärendehanteringen. När programmet är slut kan större utvecklingsaktiviteter göras inom ramen för förvaltningsarbetet.
Förvaltningsledningen innebär att du leder en virtuell organisation med personer som är lokaliserade både på vårt kontor i Stockholm, men även till stor del på våra kontor runt om i landet. Då du ansvarar för att leda arbetet inom objektet mot uppsatta mål krävs en kombination av förmåga att leda och inspirera andra människor så väl som ett strukturerat projektarbetssätt. En viktig del av arbetsuppgifterna är att verka för en väl fungerande organisation i objektet.
Objektet befinner sig i en komplex kontext som du snabbt kommer att behöva sätta dig in i. Komplexiteten består både av system med många beroenden, men även av samspelet mellan den virtuella förvaltningsorganisationen och linje- och projektverksamheten. En framgångsfaktor är att förvaltningsorganisationen har en god förmåga till proaktivitet kring överlämningen av ny funktionalitet från projekten. IT-leveranser sker idag både från myndighetens egen IT-avdelning och från Försäkringskassans IT-avdelning.
Du kommer att arbeta nära förvaltningsledare IT för objektet.
Den förvaltningsmodell som vi använder oss utav är förvaltningsmodellen pm3.
Utbildning och erfarenhet:
Du har goda kunskaper i verksamhetsutveckling och hur sådan bedrivs på ett strukturerat sätt med stöd av olika metoder för t.ex. verksamhetsanalys, kravanalys och kravställning. Vidare har du en vana att leda virtuella organisationer, t ex projekt eller förvaltningsobjekt, utan att vara formell chef.
Det är viktigt att du har en mycket god förmåga att snabbt sätta dig in i komplexa strukturer och förstå vad som är viktigt.
Du har
- Akademisk examen som arbetsgivaren bedömer som relevant
- Flera års dokumenterad erfarenhet av arbete som projektledare och/eller förvaltningsledare av ett större/komplext förvaltningsobjekt i närtid (under de senaste 5-7 åren)
- Erfarenhet av att framgångsrikt driva omfattande utvecklings- och förändringsarbete
- Erfarenhet av ett konsultativt förhållningssätt
- Erfarenhet av en etablerad förvaltningsmodell, gärna pm3
- Erfarenhet av grundläggande processer inom IT-verksamhet
Det är meriterande om du har
- Erfarenhet från liknande roll inom statlig eller annan offentlig verksamhet
- Erfarenhet av att driva samverkan mellan olika myndigheter
- Erfarenhet av att arbeta som konsult
- Erfarenhet av att etablera eller utveckla förvaltningsverksamhet
- Erfarenhet av förvaltning av bank-, pensions-, försäkringssystem eller liknande verksamhet med omfattande ärendehantering
- Certifiering som projekt- och eller förvaltningsledare
Egenskaper:
För denna tjänst söker vi en proaktiv person som med vana kan navigera i en organisation med många intressenter.
För att trivas hos oss krävs att du är självständig och trygg i dig själv. Du tycker om att driva förändringsarbete och har förmåga att ständigt arbeta med att förbättra verksamheten. En förutsättning för att lyckas med uppdraget är att du har ett konsultativt förhållningssätt och en vilja att ta till dig kunskap om myndighetens uppdrag, förmåner, processer och kunder.
Du är strukturerad och arbetar både mål- och resultatorienterat. Du har god analytisk förmåga, och kan angripa frågor utifrån ett brett perspektiv. Vidare har du lätt för att samarbeta och kan förankra idéer hos både projekt-objektmedlemmar, chefer och medarbetare. Det är också viktigt att du har en god kommunikationsförmåga i både tal och skrift på svenska samt förmåga att visualisera och förklara komplexa frågor på ett enkelt och begripligt sätt. Du inspirerar och engagerar och trivs med att leda arbetsgrupper.
Ovanstående egenskaper krävs för att lyckas och tycka om att arbeta som projekt-/förvaltningsledare hos oss. Vi kommer därmed att i urvalet lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt:
Tidplan för rekryteringsprocessen
26/6 ? Sista ansökningsdag
Vecka 27-28 ? Urval till första intervju kommuniceras till berörda
Vecka 33-34 ? Intervju 1
För mer information:
För mer information om tjänsten kontakta enhetschef Daniel Jonsson, tel. 010-454 24 68.
Fackliga representanter: Paul Brix, ST, tel. 010-454 25 10 och Won-Kyung Chung, Saco, 010- 454 21 41
Välkommen med din ansökan!
Du ansöker på www.pensionsmyndigheten.se/ledigatjanster